Zoals je wellicht wel weet, ben ik groot fan van Aartjan van Erkel, auteur van de allereerste boeken op het gebied van copywriting voor websites.

Ik volg hem nog steeds en ja, ik laat me ook steeds weer verleiden tot het kopen van zijn nieuwste training. Hij is gewoon GOED, en ik ben zijn ideale klant, denk ik dan maar.

Op dit moment zoekt hij sleeping giants.

Daarmee bedoelt hij bedrijven die al hartstikke goed draaien, terwijl ze nauwelijks iets aan marketing doen. Ze hadden er geen tijd voor toen ze begonnen en nu ze draaien als een tierelier zijn ze druk met klanten én personeel (of team) en hebben ze er nog geen tijd voor.

Stel je eens voor hoe succesvol ze zouden kunnen worden als ze wél aan marketing zouden doen. Hoeveel nieuwe klanten zou dat aantrekken?

Heel veel. Maar daardoor zijn ze dus meteen veel minder interessant voor mij.

Aartjan wil deze slapende reuzen in zijn half jaar programma. In dat half jaar gaat hij ze coachen, krijgen ze een mastermindgroep en zullen ze flink investeren, neem ik aan. Dat geld hébben ze, en ze zullen het dik terugverdienen, want eigenlijk kunnen ze nu al niet meer stuk.

Jaloersmakend?

Ja, voor heel veel ondernemers wel. Voor veel van mijn klanten ook! En toch wil ik je uitdagen om eens kritisch te kijken naar hoe je het nu doet.

Zijn je acties net zo groot als je ambities?

En als er wél geld binnenkomt, investeer je dat dan in de goede dingen?

Ik zie wel eens wat, in mijn vak. En ik ga je drie scenario’s schetsen waarvan je misschien denkt.. mmmm…. dit lijkt wel iets op mij. Dan wordt het misschien tijd voor een andere aanpak.

  • Ik ken ondernemers die blijven hangen in de mooiigheid. Bouwvakkers die 30.000 euro investeren in hun bus met reclame en denken dat het werk dan op hen afvliegt.
  • Coaches die maandenlang prutsen met een logo en huisstijl. Hun webbouwer wacht. En zou dat mooie logo straks ooit één extra klant opbrengen?
  • En dienstverleners die via LinkedIn de ene training geven na de andere, maar hun website ziet er zo armzalig uit dat de grotere klussen steeds naar een ander gaan.

 

Ik hoor ondernemers roepen dat ze geen geld hebben voor die goede website. Maar ondertussen betalen ze zich blauw aan allerlei kleine uurtje-factuurtje-diensten die geen klanten opleveren.

Wil je geld sparen voor echt goede acties?

  • Wacht dan nog even met je logo. Je aanbod kan ook de wereld in zonder logo. Steek je tijd in goede titels en details die jouw aanbod onweerstaanbaar maken. Dáár wordt op gelet!
  • Investeer in een moderne site. Die smalle design’s, jongens, het ziet er meteen zo ouderwets uit. En jouw lieve, betrouwbare, goedkope webbouwer die altijd voor je klaarstaat naast zijn andere baan, krijgt het nooit goed zolang jij geen portemonnee trekt voor een moderne jas.
  • Wacht even met adverteren tot je profielen in orde zijn. Je LinkedIn, je FB-bedrijfspagina, je Google-pagina. Neem de tijd om díe te vullen. Kost je geen cent. Plaats wél goede foto’s. Zorg voor werkende links. Vermeld je aanbod. En zet overal al je contactinformatie.

 

Pas daarna ga je adverteren, of netwerken, en promoten op social media.

Mensen die belang bij jou hebben, checken je profiel, je site, je aanbod.

Dáár beslissen ze of je interessant bent.

Jouw logo? Hebben ze niet op gelet.

Jouw busje? ‘Poeh, dure jongen!”.

 

Jouw advertenties? Die werken alleen als je meet hoeveel mensen er doorklikken naar je website. Dan weet je óók of je aanbod hen over de streep trekt.

 

Loopt het nog niet? Dan ga je optimaliseren. En volhouden. Consistent zichtbaar zijn, kwaliteit laten zien, waarde delen én regelmatig een aanbod doen, want anders weten ze nog niet dat ze bij je kunnen kopen.

Het klinkt serieus, en dat is het ook. Tenminste, zo kijk ik er tegenaan. Investeer je geld goed, en zolang je dat nog niet hebt, investeer je tijd goed. Dan kun jij er over twee of drie jaar ook over nadenken of je een sleeping giant bent… of dat je op eigen kracht en met goed investeren toch al een wakkere giant bent geworden, of in elk geval een bedrijf hebt dat lekker loopt.

Merk je dat je niet écht zeker weet wat nu goed is of voorlopig nog niet nodig? Kom dan naar de Waanzinnige Websitedag op 16 oktober. Daar leer ik je precies waar je op moet letten. Wat er nog ontbreekt op jouw site. En ga je naar huis met concrete acties die klanten gaan opleveren die je anders zo maar weg liet surfen. Op het moment dat ik dit publiceer zijn er nog een paar kaarten beschikbaar, want in verband met de persoonlijke aandacht wil ik maximaal 10 ondernemers per keer. Meer info: op mijn website.