Blog

Is het effect van je website meetbaar?

Is het effect van je website meetbaar?

Vorige week sprak met ik met twee ondernemers die alle twee hun teksten via mij hadden gekregen. De ene had destijds al een nieuwe vormgeving klaar staan en kon na de nieuwe tekst, en de veranderingen die we samen hadden uitgeplozen, nog even...

Lees meer
Hoe ziet een goede website eruit?

Hoe ziet een goede website eruit?

Een echte goede website is snel, aantrekkelijk, lokt uit tot actie en informeert zo feitelijk dat de lezer er enthousiast van raakt. Klinkt simpel, is het niet. Want welke elementen heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen? Ik roep meestal: PIT. 1: Persoonlijkheid:...

Lees meer
Casus: drie websites vergeleken

Casus: drie websites vergeleken

Websites en hoe je die optimaal indeelt en invult, daarover geef ik volgende week een training. En zoals altijd is het wikken en wegen: wat zouden de deelnemers al weten? En waarmee help ik ze het meest? Moet ik vooral voorbeelden laten zien? Zodat ze lekker hun eigen...

Lees meer
Optimaliseer je aanbod

Optimaliseer je aanbod

Mensen reageren soms heel verbaasd als ze horen hoeveel marketeers en businesscoaches ik volg. Want inderdaad, ik zie in hun mails en acties complete stappenplannen langskomen en ja, soms erger ik me er ook wel eens aan. Maar in mijn visie is...

Lees meer
Beschrijf jij de tent of de vent?

Beschrijf jij de tent of de vent?

Vorige week gaf ik een interactieve presentatie in een netwerkgroep, samen met Jolanda Wicherson, businesscoach uit Emmeloord. Ik wilde (natuurlijk) direct de diepte in, sterker nog, ik was het liefst direct gestart met het geven van feedback...

Lees meer
Zo vind je jouw USP’s

Zo vind je jouw USP’s

Ben jij ook zo iemand die de ander liever zelf iets laat ervaren, dan dat je het uitlegt in woorden? Ben je wel eens gebeld door een journalist? Of een redacteur van één of ander televisieprogramma, event of speciaal jubileumblad? Iemand die een vaag idee...

Lees meer
Lijkt je website op een menukaart?

Lijkt je website op een menukaart?

Kijk jij wel eens naar Herman den Blijker? Gordon Ramsey? Ik wel. Niet altijd hoor, want dan word je gek. Al dat opgefokte gedoe en voor-geproduceerde camerawerk, pfff. Maar in de basis zou iedere ondernemer af en toe naar de horeca moeten kijken. Want welk tent...

Lees meer
Herschrijven bestaat niet?

Herschrijven bestaat niet?

Dit kom je ook tegen in een iets andere setting. De setting van de herschrijf-klussen. Ondernemers die doodleuk roepen dat ze iemand nodig hebben om hun teksten te herschrijven. Maar als puntje bij het paaltje komt, blijkt dat de tekstschrijver...

Lees meer
De structuur bepaalt de website

De structuur bepaalt de website

Vorige week zat ik in een 1:1 traject met een klant. Een kei in haar vak, met meer dan 25 jaar ervaring, een volle agenda en een flink netwerk waarvan ze heel goed weet hoe ze die mensen helpt. Toch wilde ze haar website opfrissen. Niet dat ze...

Lees meer
Zo schrijf je zonder opscheppen

Zo schrijf je zonder opscheppen

Laatst volgde ik een webinar. En ergens halverwege zei de trainer: ‘als expert zit ik een beetje eenzaam op de berg, potentiële klanten kijken tegen me op. Maar ik heb een format waarmee je die potentiële klant ophaalt. Die ga ik je zo vertellen’. Mijn haren gingen...

Lees meer
Geef je te veel informatie weg?

Geef je te veel informatie weg?

Achter de schermen help ik een mannelijke ondernemer met zijn website.  Hij is best eigenwijs, maar ik heb afgesproken dat ik dat mag zeggen want hij blijft toch anoniem. Hij is ook geen echte klant, want dan zouden we ruzie krijgen. Maar deze...

Lees meer
Bla-bla-taal: maak jij je er schuldig aan?

Bla-bla-taal: maak jij je er schuldig aan?

Veel ondernemers kunnen prima schrijven. Totdat het voor hun eigen website is. Dan leggen ze de lat ineens zo hoog dat ze elke zin afkeuren, steeds opnieuw beginnen en blijven aanvullen: omdat het toch steeds niet voldoende is. Ik zag er een...

Lees meer
Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Dit blijft een dilemma: moet je nu je webteksten als prioriteit zien, of heeft dat geen enkele zin en moet je eerst zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt? En hoe dan? Een snelle blik op vier methoden die NIET altijd met elkaar...

Lees meer
Verleiden zonder trucjes kan best

Verleiden zonder trucjes kan best

Hoe kun je verleiden zonder trucjes? Veel van mijn klanten willen niet schreeuwerig overkomen. Maar om klanten te krijgen, moeten ze wel verleiden. Op zijn minst een béétje. Ja toch? Of toch niet? In dit blog leg ik je uit dat je ook zonder...

Lees meer
Is je website vooral erg vol?

Is je website vooral erg vol?

Heb jij de afgelopen weken hard gewerkt aan je websiteteksten? En ben je nu klaar om het over te geven aan de vormgever? Dan ga je ongetwijfeld geconfronteerd worden met bewegend beeld. Bepaal dus nu in alle rust of welke consequenties dat...

Lees meer
Hoe zorg je dat mensen doorlezen?

Hoe zorg je dat mensen doorlezen?

Als je de zomermaanden hebt gebruikt om je eigen webteksten aan te passen, heb je gemerkt hoe lastig het kan zijn om de juiste hoeveelheid woorden te gebruiken. Het aantal woorden per pagina mag best heel veel zijn. Maar als jij zo iemand bent...

Lees meer
Meta’s beste boekentips

Meta’s beste boekentips

Het is vakantie. Voor jou misschien al wat langer, voor mij bijna. Daarom bijna traditiegetrouw even wat leesvoertips. Handig voor als je er nu eindelijk (!) tijd voor hebt, en nog handiger als je die tijd wilt gebruiken omdat je hierna echt heel serieus je website...

Lees meer
Lanceren: wel of niet pusherig?

Lanceren: wel of niet pusherig?

Ik volg graag stevige bloggers. Ondernemers die linksaf gaan waar iedereen roept dat we rechtsaf moeten. Het houdt je scherp, zeker als je veel experts volgt die allemaal continu met de nieuwste dingen bezig zijn. En het houdt je kritisch. Het...

Lees meer
Harde marketing zacht verpakken

Harde marketing zacht verpakken

Wist je dat er in de marketing zoiets bestaat als 'harde marketing' en 'softe marketing'? Je zou er bijna rode oortjes van krijgen. Maar het bestaat dus echt. Die harde marketing kun je ook soft verpakken, een soort 'fifty shades of grey'. Lees dit blog en bedenk dan...

Lees meer
Besmet jouw website je reputatie?

Besmet jouw website je reputatie?

Ik ken een prachtige website. Supermooie foto’s, eenvoudig design dus snelle laadtijd, geen toeters en bellen. Toch schrok ik me laatst rot. Want als je zoekt op dat bedrijf in die regio, zet Google de website niet in het rijtje zoekresultaten....

Lees meer
Omdenken: ook in je webtekst

Omdenken: ook in je webtekst

De meeste mensen kennen het wel: Omdenken. Met van die leuke positieve quotes die van een half leeg glas, een half volle maken… Niks nuttigs, totdat ik het hele boek van Berthold Gunther ging lezen deze vakantie, en ontdekte dat omdenken heel...

Lees meer
Commercieel zijn en jezelf blijven

Commercieel zijn en jezelf blijven

Een goede tekstschrijver heeft geen vragenlijstje maar gaat het gesprek met je aan. Zodat hij of zij niet alleen vóór jouw klant schrijft, maar ook echt namens jou als ondernemer. Dát maakt het verschil. Wil je dat? Zoek dan een coachende tekstschrijver, zoals Meta Groot Antink van Tekst met Pit.

Lees meer
Dit boek is écht anders!

Dit boek is écht anders!

Pas geleden las ik ‘De succesillusie’ van Richard Engelfriet. Misschien heb je hem al eens gezien, want sinds het uitkomen van zijn boek heeft hij al heel wat publiciteit gehad. Waarom? Hij is verfrissend. Verfrissend nuchter, geweldig grappig...

Lees meer
Website zonder weggever, kan dat?

Website zonder weggever, kan dat?

Een leven zonder social media, zonder bloggen, zonder gratis weggever: kan dat? Ik vraag het me serieus af. Enerzijds omdat ik verscheidene klanten heb die tegenstand voelen bij al die marketingacties. Anderzijds omdat ik zelf helemaal...

Lees meer
Heb jij de rode draad nog te pakken?

Heb jij de rode draad nog te pakken?

Als ondernemer 'moet' je heel veel. Waarschijnlijk doe je dat ook. Maar wat als het resultaat desondanks tegenvalt? Check of jij je rode draad nog wel hebt. Want laatst kwam ik dit lijstje tegen van onderwerpen waar jij je als ondernemer bij...

Lees meer
Zelf een  goed SEO blog schrijven

Zelf een goed SEO blog schrijven

Met een goed SEO blog sla je twee vliegen in één klap: je boeit lezers en je wordt beter gevonden door de zoekmachines. Groot pluspunt: het schrijven van een blog is namelijk stukken eenvoudiger dan een webpagina, het mag volledig in jouw eigen...

Lees meer
Dubbele content zonder risico

Dubbele content zonder risico

Je website is één ding, maar in de praktijk krijg ik als webtekstschrijver ook menige vraag over Facebook, LinkedIn en Youtube. Als je je bedrijf wilt profileren met goede, waardevolle content ontkom je er niet aan om ze te promoten op social...

Lees meer
Webteksten: welke opties heb je?

Webteksten: welke opties heb je?

Als je bent blijven hangen in je plannen om van alles te verbeteren aan je website, heb je misschien hulp nodig. Het eerste wat je dan moet beslissen, is: welke hulp? Daarom heb ik een uitgebreide Pdf gemaakt met de verschillende opties en uitleg...

Lees meer
Wat is de grootste vijand van je website?

Wat is de grootste vijand van je website?

Laat jij je website versloeren? Willens en wetens? Weet je best dat je website achterop raakt, maar ben je te druk met klanten om je er écht in te verdiepen? Zeker als je bedrijf goed draait, kan het onderhouden van de website er wel eens bij...

Lees meer
Hoe een bonus in je nadeel kan werken

Hoe een bonus in je nadeel kan werken

Een bonus bied jij aan om je klant te stimuleren om nu in actie te komen. Soms is die bonus een plus die tijdelijk werkt, alleen voor de snelle beslissers. Of het is puur inhoudelijk: koop A en je krijgt er B bij. Maar diezelfde bonus werkt in je nadeel...

Lees meer
Is een tagline nog nodig op je website?

Is een tagline nog nodig op je website?

Ik weet nog goed dat ik een aantal jaren terug in een coachingstraject van Aartjan van Erkel zat en dat er veel aandacht uitging naar de tagline. Je weet wel, dat is die ene zin bovenaan je homepage die in één keer duidelijk moest maken waar...

Lees meer
Je eigen site is het moeilijkste wat er is!

Je eigen site is het moeilijkste wat er is!

Afgelopen week zat ik er even doorheen. Ik was aan de gang gegaan met nieuwe pagina’s op mijn website en het was één grote chaos geworden. Tegelijk moest en zou ik van alles ontwikkelen, lanceren en promoten, want al die activiteiten verkopen...

Lees meer
Hoe voorkom je dat Active Campaign irritant wordt?

Hoe voorkom je dat Active Campaign irritant wordt?

Active Campaign. Ik kocht laatst een pakket met uitleg over dit systeem en ik moet nog steeds aan de eerste video beginnen. Want voordat ik de voordelen allemaal had uitgespit en mijn eigen mails had aangepast, kreeg ik diverse nieuwsbrieven...

Lees meer
Noem je probleem of je oplossing?

Noem je probleem of je oplossing?

Op de een of andere manier trek ik ze altijd aan: ondernemers die wel aan marketing willen doen, maar die vooral niet het hele rijtje van de marketinggoeroe’s willen afwerken. Ze willen niet te gladjes overkomen, niet écht verkopen en zeker...

Lees meer
Hoe voorkom je dat je schreeuwerig wordt?

Hoe voorkom je dat je schreeuwerig wordt?

Veel ondernemers zijn bang om schreeuwerig over te komen. Ze willen geen grote beloftes doen en van alles roepen over wat zij bereikt hebben. Maar jezelf blijven en je eigen pad volgen heeft ook risico’s. Je loopt het risico dat als je ‘zomaar’...

Lees meer
Wat ik ontdekte over energiewoorden

Wat ik ontdekte over energiewoorden

Bij een goede coach kunnen er in één middag allemaal kwartjes tegelijk vallen. Ken je dat? Ik had het begin deze maand, bij Selma Foeken. In het vorige blog had ik het ook over haar. We deden onder meer een oefening met kernwaarden, ken je die?...

Lees meer
Hier schrok ik me echt rot van

Hier schrok ik me echt rot van

Afgelopen maandag zat ik bij Selma Foeken in Driebergen, op een inspiratiemiddag voor ondernemers die hun talent willen verzilveren. Maar ik zou bijna afzeggen. Want een paar dagen ervoor verstuurde ze een blogartikel met de titel: verkoop jij tijd of kost je tijd? Ik...

Lees meer
Durf jij te vragen?

Durf jij te vragen?

Kijk eens op je website. Hoeveel pagina’s beginnen met een vraag? En in welke pagina’s heb je vragen verwerkt in een opsomming? Vragen stellen kan héél verleidelijk zijn. Maar ook best riskant. Een vraag vráágt, bijna letterlijk, om door te...

Lees meer
Waarom vertelt je webbouwer dit niet?

Waarom vertelt je webbouwer dit niet?

‘Wát een intensieve dag’, zuchtte mijn klant gisteren na een Verbeterdag met mij. ‘Maar er is één ding wat ik niet begrijp. Waarom vertelt mijn websitebouwer me dit niet?’ Hier lees je wát mijn klant bedoelde, en mijn idee over het waarom. Plus...

Lees meer
Hoe vind je een goede tekstschrijver?

Hoe vind je een goede tekstschrijver?

Een goede copywriter kopiëert, letterlijk. Hij of zij schrijft namelijk op wat jouw klanten zeggen. Precies zoals het verteld is, je klanten zouden zweren dat ze het zo verwoord hebben. Dát is ook de bedoeling. De potentiële klant, de lezer...

Lees meer
Lever veel en gratis! Of niet?

Lever veel en gratis! Of niet?

Als je mij al wat langer kent, weet je dat ik fan ben van een gratis pagina. Maar: de menuknop ‘Gratis’ is niet een pagina die jouw webbouwer direct voor jou klaar zet. De meeste ondernemers hebben ‘m niet eens. Terwijl je er toch een waardevol...

Lees meer
Heb jij ook moeite met uniek zijn?

Heb jij ook moeite met uniek zijn?

Iedere ondernemer wil uniek zijn op zijn website. Nee, ze willen het niet, ze moeten. Want als jij niet uitlegt waarom de lezer bij jou moet zijn, hoe kun je dan verwachten dat die lezer voor jou kiest? Eén van de dingen die absoluut helpen om...

Lees meer
Gaat het in de basis al mis?

Gaat het in de basis al mis?

Gisteravond gaf ik een workshop over ‘een stukje’ schrijven voor een nieuwsbrief. Wat zeg je nu wel en wat niet, waar kun jij je lezers blij mee maken? Eén van de tips die wij met vier gezamenlijke tekstschrijvers wilden meegeven, was: ‘deel...

Lees meer
Drie formats ‘over jou’

Drie formats ‘over jou’

De pagina ‘over jou’ hoort erbij zodra je in de zakelijke dienstverlening zit, maar ook voor een kleine webshop of een particuliere dienst kan het precies het verschil waarop de klant voor jou kiest. Hoe lastig deze pagina ook is, laat het dus...

Lees meer
Gaat het teveel over jou?

Gaat het teveel over jou?

Laatst ging het even helemaal verkeerd. Ik had de eerste conceptteksten naar de klant gestuurd en was helemaal op dreef, sterker nog, ik liep voor op mijn eigen schema. Maar toen kreeg ik een mail van de klant: ‘Laten we even bellen, volgens...

Lees meer
Pas op voor krachtige taal

Pas op voor krachtige taal

De maatschappij is ten opzichte van vijftig jaar terug behoorlijk verruwd, en dat geldt ook voor onze taal. Daardoor nemen we heel gemakkelijk woorden in de mond die vroeger echt belachelijk overdreven zouden zijn gevonden. Belachelijk is al...

Lees meer
Met één mail je workshop vol?

Met één mail je workshop vol?

Ik dacht dat deze fouten echt overal bekend waren. Maar ik volgde laatst een seminar en zag - elke keer dat ik zelf dacht “jaja, wist ik toch?” - de chat vollopen met berichten als ‘oeps’, ‘eyeopener’ en ‘oh dat ga ik zeker doen’. Daarom heb ik...

Lees meer
Scoren met de juiste woorden

Scoren met de juiste woorden

Gistermiddag heb ik anderhalf uur zitten Skypen met een klant. We hadden het over de koppen, onderkoppen en zoekwoorden. Wát, zo lang? Alleen al over die koppen? Ja dus. Want een kop bestaat uit één zin van, wat zou het gemiddelde zijn: acht...

Lees meer
Waar zet je de call to action?

Waar zet je de call to action?

Mensen scrollen. Dat weet iedereen. Maar waar het scrollen begint, dat hangt in grote mate af van het toestel waarmee de lezer jouw website bekijkt. Als je de statistieken van jouw website bekijkt, weet je of er veel mobiele gebruikers zijn of...

Lees meer
Een pop-up hoeft niet irritant te zijn

Een pop-up hoeft niet irritant te zijn

Je ziet ze overal en in de meest bizarre vormen: pop-ups. Ze vervagen het hele beeld, knallen oogverblindend op je af of proberen subtiel te zijn, maar verhinderen toch dat je kunt doorlezen op dat stukje waar je net aan begonnen was. Irritant?...

Lees meer
Website voorbereiden? 11 tips!

Website voorbereiden? 11 tips!

Als je begint met een nieuwe website (of je huidige website wilt restylen), komt er heel wat op je af. Codes verzamelen, foto’s zoeken of laten maken en teksten schrijven. En als je alles hebt klaarliggen, moet je ook nog bepalen hoe je website...

Lees meer
Overtuigen zonder te pushen

Overtuigen zonder te pushen

Online overtuigen, ofwel persuasion, psycho- of neuromarketing is inspelen op het onderbewuste van de kijker, zodat die kijker het niet kan laten om toch te kopen. Menig ondernemer griezelt ervan. Daar wil jij je echt niet mee inlaten, dan maar...

Lees meer
Zo omzeil je nichemarketing

Zo omzeil je nichemarketing

Het klinkt zo mooi: kies je ideale klant en die klant kiest jou. Het werkt ook, dat geloof ik vast. Maar in de praktijk is het niet zo gemakkelijk om de juiste keuze te maken. Het is doodeng, kiezen voor een doelgroep. Zeker als je nog best wat...

Lees meer
Wel of geen prijzen op je website?

Wel of geen prijzen op je website?

Lastig hoor, informatie op je website. Wat noem je wel en wat noem je niet? Je potentiële klant mag alles weten, maar je concurrent liever niet. Met deze tips ben je transparant en blijf je je concurrentie voor. Tip 1: schakel je concurrentie...

Lees meer
Waarom het niet hóeft: social media

Waarom het niet hóeft: social media

Als je jouw bedrijf en website onder de aandacht wilt brengen (en houden), dan is social media een heel handig middel. Maar er zijn (echt!) ook ondernemers die er gewoon absoluut niets mee te maken willen hebben. Dom? Mwaah. Lees en oordeel...

Lees meer
Waarom het niet hóeft: SEO

Waarom het niet hóeft: SEO

Veel ondernemers hebben helemaal geen zin om zich bezig te houden met SEO. En gek genoeg verwachten ze van hun tekstschrijver dat die wel even – liefst gratis- hun SEO invult. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Er zijn best redenen waarom...

Lees meer
Waarom het niet hóeft: bloggen

Waarom het niet hóeft: bloggen

Bloggen heeft alleen zin als je kennis kunt delen. Als je ZZP’er bent in de bouw, of je verkoopt scooters, dan heeft geen bloggen geen zin. Maar coaches en trainers, zelfs de boekhouder en de virtuele assistent, moeten die dan wel bloggen? Nee....

Lees meer
Optimaliseer ook je blog met SEO

Optimaliseer ook je blog met SEO

Je weet ongetwijfeld dat je site beter scoort in de zoekmachines als je de pagina’s optimaliseert met SEO. Maar hoe zit het eigenlijk met je blogs? Weet je dat je hier heel gemakkelijk kunt scoren op de woorden die jij vooraf bedenkt? Met...

Lees meer
Is een SEO tekstschrijver wel nodig?

Is een SEO tekstschrijver wel nodig?

Vraag. Heb jij een SEO-tekstschrijver nodig? Antwoord: Nee. Het invullen van SEO is zo eenvoudig dat je het prima zelf kunt. Ik laat het je zien. Stap 1: Installeer en activeer de plugin van YOAST op je site, of laat dat doen. Stap 2: Kies voor...

Lees meer
Social media: delen of volgen?

Social media: delen of volgen?

Social media zijn reuze effectief om nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Dus heb je vast social media buttons op je website gezet. Maar welke buttons heb je nu precies en welke zijn eigenlijk het belangrijkst? Hier gaat nogal...

Lees meer
Nee, je bezoeker komt niet terug!

Nee, je bezoeker komt niet terug!

Of dacht jij van wel? Ik schrik er van hoe vaak ik ondernemers uitspraken hoor doen als ‘ja, maar ik denk dat ze mijn site wel vaker bezoeken’. Denk je dat echt? Dat mensen op internet wat rondsurfen, jouw site zien, niet geboeid worden en...

Lees meer
Nieuwe website lanceren of niet?

Nieuwe website lanceren of niet?

Heel veel ondernemers vergeten het. Ze zijn zo blij als hun site eindelijk, na weken wachten en een hoop gedoe, eindelijk online kan dat ze het vergeten: de lancering. Terwijl het toch echt een giga-verschil kan maken. Tussen jouw site...

Lees meer
Waarom jezelf ophemelen klantvriendelijk is

Waarom jezelf ophemelen klantvriendelijk is

Eén van de moeilijkste vragen die copywriter Aartjan van Erkel ons cursisten stelde toen hij begon met het trainen van andere tekstschrijvers, was; ‘wat maakt jou uniek?’ Een lastige vraag, maar wel een heel belangrijke. Toen Aartjan ons die...

Lees meer
Zeg wat je doet en ik weet wie je bent

Zeg wat je doet en ik weet wie je bent

Een nieuwe bezoeker moet binnen enkele seconden op jouw site zien: waar ben ik beland en wat kan ik hier doen? Een van de belangrijkste aanwijzingen daarvoor is de tagline: een soort slogan naast je bedrijfsnaam en logo, die zegt wat je doet....

Lees meer
Zoek problemen en vind het beste zoekwoord

Zoek problemen en vind het beste zoekwoord

Ik schat dat 77% van de ondernemers zich richt op gevonden worden op een verkeerd zoekwoord. Waar ik ook kom, altijd weer blijkt dat bedrijven checken: sta ik op pagina 1 van Google? Ja? Mooi, mijn SEO is prima. Voor die ondernemers heb ik een...

Lees meer
Inkorten ‘over ons’-pagina, maar hoe?

Inkorten ‘over ons’-pagina, maar hoe?

De ‘Over ons’-pagina is één van de lastigste teksten omdat het zo ontzettend dicht bij jezelf staat. Tegelijk is het juist deze pagina die je per sé zelf wilt schrijven. Met deze tips help ik je om jouw tekst zo uit te dunnen dat er precies de...

Lees meer
Optimaliseer de vergeten pagina’s op je website

Optimaliseer de vergeten pagina’s op je website

Vorige keer had ik het over het SEO-optimaliseren van je blogartikelen. Maar er zijn meer blinde vlekken op je website. Ik ga twee dingen noemen waar je heel snel zelf wat mee kunt doen zonder dat je hoeft te gaan stoeien met de uitgekiende...

Lees meer
Een beetje wollig taalgebruik mag best

Een beetje wollig taalgebruik mag best

Een poosje terug herschreef ik voor een klant twee interviews, een soort aanbevelingsteksten van twee klanten over een bepaald bedrijf. Ze moesten lezen als echte verhalen, van echte mensen, zonder al te reclameachtig over te komen. Inhoudelijk...

Lees meer
Welk woord triggert jouw bezoeker?

Welk woord triggert jouw bezoeker?

Bezoekers op je site is leuk, maar uiteindelijk wil je dat die bezoeker iets DOET op jouw site. Bestellen, je e-book downloaden, bellen… Je hele tekst is erop gericht om die bezoeker warm te maken voor jouw dienst of product. Maar welk woord...

Lees meer
Maak het meer, niet minder

Maak het meer, niet minder

De meeste klanten denken dat ze duidelijk zijn als ze zeggen: dit zijn we, dit doen we, daar zitten we. Maar het aanbod – dit doen we – is in de praktijk niet voor één gat te vangen. Doe je dat wel, dan loop je grote kans dat jouw bezoeker afhaakt, terwijl...

Lees meer
Mis jij deze boost op je website?

Mis jij deze boost op je website?

Het boek ‘Influence’ van Robert Cialdini is al geschreven in 1984. En toch zijn er nog websites die één heel belangrijk instrument ongebruikt laten om de bezoeker te beinvloeden. Simpelweg omdat het niet het eerste is waar je aan denkt als je...

Lees meer
Wat wij kunnen leren van een webshop

Wat wij kunnen leren van een webshop

Webshops zijn totaal NIET te vergelijken met onze verleidelijke sites vol zakelijke dienstverlening. Toch? Naar mijn mening is een webshop inderdaad heel iets anders. En toch kunnen wij als ZZP’ers en dienstverleners nog wel wat leren van die...

Lees meer
Kent Google jouw bedrijf wel goed genoeg?

Kent Google jouw bedrijf wel goed genoeg?

Ik zie het zó vaak fout gaan: ondernemers die wel een mooie website hebben ( of laten maken), maar die daarbuiten allerlei kansen missen om gratis en snel veel beter gevonden te worden door zowel Google als fysieke klanten. Voor lezers die...

Lees meer
Wanneer is lang té lang?

Wanneer is lang té lang?

Is een blog van 500 woorden te lang? Mag je hometekst meer zijn dan tien regels? Die vragen krijg ik vaak. Of beter: die twijfels hoor ik vaak. Lees hier hoe je de afweging maakt in tekstlengte… zonder je onzeker te blijven voelen. Want eigenlijk is het...

Lees meer
Dit leerde ik van Aartjan

Dit leerde ik van Aartjan

Een poosje terug kreeg ik via Aartjan van Erkel een uitnodiging om mee te doen aan een webinar van The Next Trainers: Rogier en Stijn. De reden waarom Aartjan er nu mee kwam, was helder: hij vond het product van The Next Trainer in een eerder...

Lees meer
Hoe maak je de juiste opsomming

Hoe maak je de juiste opsomming

Ben jij ze wel eens zat? Die websites vol opsommingen? Al die vragen die als spervuur op je afkomen? Al dan niet voorzien van bolletjes, nummers of vinkjes? Ik wel. Maar ze werken, dus ik gebruik ze wel. Want niks leest zo snel als een korte...

Lees meer
Wat doet die banaan op je website?

Wat doet die banaan op je website?

De bezoeker op jouw site is een aapje die maar één ding wil: een banaan. Hij heeft honger en het allerlekkerste, het product waar hij het meeste belang bij heeft, is een banaan. Dus maak jij een knop op je site die zo duidelijk is, dat jouw aap...

Lees meer
Te weinig klanten uit je website

Te weinig klanten uit je website

Te weinig omzet? En vermoed je dat dat alles te maken heeft met jouw slecht werkende site? Aii. Want zoek maar eens uit waar het fout gaat. Zonder goede zoekwoorden is je site nagenoeg onvindbaar. Wringt je vormgeving, dan haakt de lezer af op...

Lees meer
Zo (her)schrijf je snel je eigen webtekst

Zo (her)schrijf je snel je eigen webtekst

Snel je eigen webtekst schrijven. Helaas, dat gaat niet lukken. Dat lukt mij zelfs niet. Maar snel je webtekst afkrijgen, dat kan wél! Met deze vijf stappen til je deze zomer je tekst rigoureus naar een hoger plan. 1: Begin met mootjes hakken...

Lees meer
Hoe krijg je meer lezers op je blog?

Hoe krijg je meer lezers op je blog?

Ik heb ze ook hoor: ongelezen blogs. Niet bepaald motiverend om te blijven schrijven als je het idee hebt dat niemand jouw moeizaam uitgeperste artikeltje leest. Terwijl je die dag nog zoveel andere klussen op je prioriteitenlijstje had staan....

Lees meer
Maak van je tagline een echte trigger

Maak van je tagline een echte trigger

Een nieuwe bezoeker moet binnen enkele seconden op jouw site zien: waar ben ik beland en wat kan ik hier doen? Een van de belangrijkste aanwijzingen daarvoor is de tagline: een soort slogan naast je bedrijfsnaam en logo, die zegt wat je doet....

Lees meer
Heb jij een blinde vlek voor je eigen tekst?

Heb jij een blinde vlek voor je eigen tekst?

Een van de grote nadelen als je zelf je teksten schrijft voor je eigen website, is dat je er veel te dicht op zit. Je denkt dat jij degene bent die alles het beste weet, maar juist dan is de kans groot dat je je onvoldoende inleeft in je lezer....

Lees meer
Zo kies je de juiste zoekwoorden

Zo kies je de juiste zoekwoorden

Ben je zelfstandig ondernemer en heb je al een behoorlijk volle agenda, dan is de kans groot dat je helemaal geen zin hebt om je zoekwoorden uit te pluizen met alle technische tools die daar voor zijn. Sterker, ik verdenk veel ondernemers ervan...

Lees meer
Met controle stel je de lezer gerust

Met controle stel je de lezer gerust

Vreselijk moeilijk vinden veel mensen het als dingen anders lopen dan gepland. Dat levert stress op. Hoofdpijn. Pennen of sleutels die door de kamer vliegen. Aargh.... waarom juist NU? Waarom nu JIJ? Waarom nu WEER... GEK word je ervan! Die...

Lees meer
Opvallen en toch gewoon blijven?

Opvallen en toch gewoon blijven?

Veel ondernemers schrijven hun webteksten zelf. Waarom? Omdat ze het idee hebben dat alleen zij hun eigen persoonlijkheid erin kunnen stoppen. Zo was ook Harm Jensma van Harmoney Control zelf voortvarend aan de gang geweest. Hij had van alles...

Lees meer
Dit gaat er mis bij therapeuten en websites

Dit gaat er mis bij therapeuten en websites

Werk je met mensen? Behandel jij hen fysiek of mentaal om hun klachten te verhelpen? De kans is dan groot dat jouw vakmanschap en jouw werk vele malen beter is dan jouw site. Want websites van fysiotherapeuten 'en aanverwanten', zoals ik dat...

Lees meer
Geef jij je lezer persoonlijke aandacht?

Geef jij je lezer persoonlijke aandacht?

Afgelopen week deelde ik vol enthousiasme een filmpje over mezelf. Nouja, ik kwam niet in beeld, maar ik werd genoemd (en een beetje geroemd) door videovakman Theo de Kleijn. Het bewijst hoe groot de impact is van persoonlijke aandacht. Theo...

Lees meer
Vijf tips voor een snelle start

Vijf tips voor een snelle start

Een writer’s block, moeite om op te starten, de angst voor dat lege scherm: we hebben er allemaal wel eens last van. ‘Gewoon beginnen’ is de oplossing, maar hoe? Vijf tips om je op gang te helpen. Tip 1: Begin achteraan. Met je webteksten...

Lees meer
Behandel jij je nieuwe vrienden bot?

Behandel jij je nieuwe vrienden bot?

Vriendschap draait om kleine dingen. Althans bij mij. Mijn verjaardag mogen ze gerust vergeten, want met een spontaan kaartje of uitgebreid telefoontje is alles weer goed. Ik hoef geen stipte vrienden, ik wil echte vrienden. Jij wilt, via je...

Lees meer
Wie helpt?

Wie helpt?

Je nieuwsbrief een nieuwsbrief noemen is absoluut not-done. Noem het ‘whatever you like’, maar noem het geen nieuwsbrief. Leuk en aardig, maar wat dan? Ik krijg die vraag regelmatig van klanten. Maandelijke update, tips...

Lees meer
7 tips voor een snel scanbare tekst

7 tips voor een snel scanbare tekst

Online lezen is tegenwoordig heel normaal. Zo normaal dat je zomaar zou kunnen denken dat het dus niet anders werkt als bij een tijdschrift of krant. FOUT! Mensen lezen online slechts 77% van de tekst. Zelfs als ze aangeven dat ze op die plek...

Lees meer
Hoe voorkom je deze d/t fouten?

Hoe voorkom je deze d/t fouten?

Hoe voorkom je d/t  fouten? Gebeurt het jou ook wel eens? Dat je er één ziet, zo’n hele erge d/t fout? Ik zie ze vaak. Vooral bij twee werkwoorden gaat het vaak mis. Ik vertel je welke, zodat ze bij jou nooit, of bijna nooit, meer fout gaan....

Lees meer
Shareknoppen maken jouw lezer lui

Shareknoppen maken jouw lezer lui

Zo langzamerhand krijgen websites met een moderne functionaliteit de overhand. Ik zie veel blogs in overzichtelijke kaders, inschrijfformulieren die opvallen en heldere buttons die mij meteen duidelijk maken wat ik kan doen. De meeste sites...

Lees meer
Is jouw aanbod wel scherp in beeld?

Is jouw aanbod wel scherp in beeld?

Als ondernemer bied jij een dienst of product. Waarschijnlijk, hopelijk, heb je pakketten waar een logische opbouw in zit, bijvoorbeeld: instapmodel, uitgebreide versie en je ultieme aanbod. Je beschrijft wat het is en noemt de prijs. Simpel....

Lees meer
Geef je tekst de WOW-factor

Geef je tekst de WOW-factor

De journalistieke 5 w-tjes zijn simpel: wie (doet) wat, waar, wanneer en waarom. De antwoorden vormen bijna vanzelf een kort bericht voor in de krant. Als je diezelfde vijf vragen beantwoordt over je eigen bedrijf, heb je een webtekst waar...

Lees meer
Tekstblunders om nooit meer te maken!

Tekstblunders om nooit meer te maken!

Tekstblunders: we maken ze allemaal. Toch zijn er woorden die je heel vaak gebruikt, en die je dus maar beter even goed in je hoofd kunt printen – of je hangt ze op in de buurt van je computer. Mijn favoriete top 10: Bijna te voor de hand...

Lees meer
Gaat ‘over mij’ genoeg ‘over jou’?

Gaat ‘over mij’ genoeg ‘over jou’?

De profieltekst is één van de vreselijkste dingen om zelf te schrijven. Zelfs voor een tekstschrijver, ik geef het toe! Niets is erger dan iets over jezelf te moeten vertellen. Het voelt al gauw als borstklopperij, te privé of juist eeuwig...

Lees meer
U, jij of de gouden middenweg?

U, jij of de gouden middenweg?

Nog voordat je gaat schrijven aan je webtekst, moet je de keuze maken. Tutoyeer jij de klant, of houd je het bij een beleefd ‘u’? Lange tijd was U een aanspreekvorm die altijd goed was. U gold voor iedereen die ouder was dan jij, en daarnaast...

Lees meer
‘Welkom’: vooral niet doen!

‘Welkom’: vooral niet doen!

‘Welkom’ is onverschillig. Het is ‘Hoe gaat ’ie’-vragen, zonder naar het antwoord te luisteren. Of vragen of de klant het heeft kunnen vinden, terwijl je hem net binnenlaat. Welkom op je homepage betekent dat je de klant niet begrijpt. Dat je...

Lees meer

Over mij

Ik ben Meta Groot Antink, tekstschrijver en coach speciaal voor websites. Ik help je om structuur te brengen in je pagina’s en je teksten te optimaliseren voor je klant én voor je vindbaarheid. Geen gouden bergen, maar goede teksten in een stijl die past bij jou, zodat meer lezers jou bellen en boeken. Interesse? Bekijk dan mijn aanbod.