fbpx

Deze week appte een klant van mij dat ze zich in een impasse bevond.

Daar schrok ik van, want twee weken geleden liet ze me nog weten dat ze zo blij was met haar nieuwe webteksten, en dat ze merkte dat haar berichten veel beter bekeken werden. Meer likes, meer reacties.

Maar ja, haar workshop was nog niet gevuld. En omdat ze haar parttime baan heeft opgezegd, zit er inmiddels best wel wat druk op.

In dit soort gevallen schiet ik altijd meteen in de stress. Ligt het aan mij? Aan haar? De prijs? Het aanbod? De locatie? Of maait de concurrentie het gras voor haar voeten weg?

Ik had natuurlijk kunnen zeggen dat ik met haar meeleefde, en dat ik hoopte dat haar gesprek met haar coach de boel weer op gang zou helpen. Maar ik ben meer van de oplossingen. Hoe eerder hoe beter.

Dus ik weet inmiddels dat ik dan beter even kan kijken. Gelukkig hou ik blokjes vrij in mijn agenda voor dit soort klusjes.

Als de website goed is, is dat niet direct het eerste waar ik naar kijk. Ik volg mijn klanten vaak op social media, dus ik bedacht me wat ik van haar had gezien.

En ja, dat wist ik wel! Zo even uit mijn hoofd: ze was ergens aan het zeilen geweest. Ik had iets gezien met een berg en een zwembad in het buitenland. Ze was uit eten. Iets met een trouwdag. Een borrel. Nog een strandtentje en een borrel, vrij vroeg op de vrijdagmiddag.

OK. Helder. Dat was Facebook, en dat mag best een beetje privé.

Maar dan LinkedIn. Wat stond daar? Haar workshop. Haar workshop. Een paar mensen gefeliciteerd. Weer de workshop, zelfde foto. En nog een paar likes op berichten, maar geen opmerkingen.

Mmmm.

Ze probeerde wel te verkopen, maar erg interactief was ze niet. Dagelijks aanwezig voor de likes, maar met haar hoofd er niet bij, zo leek het.

Even heb ik gedacht dat ik die harde conclusie misschien maar voor me moest houden. Maar ja, zo zit ik dan toch niet in elkaar. Dus ik mailde.

“Hoe zit het met je basis marketing? Ik zie veel gezelligheid op FB, en op LinkedIn je betaalde workshop. Maar ik zie nergens dat jij met je vak bezig bent. Met je klanten. Met het delen van je kennis. Waar is de expert achter die gezellige persoon met die mooie foto?”.

Even was het stil.

Toen kwam de mail terug.

Mijn opmerking was hard binnengekomen, maar vervolgens omarmd. Omdat het wáár was, en ze wist het.

Dus ik dacht: ik deel het nog even in mijn nieuwsbrief. Je website kan het nooit alleen! Zorg dat je basismarketing doorloopt. Wees zichtbaar, deel je waarde en show je expertise. Jij doet de voorzet, je website maakt ‘m af. En dan kun je de beste voetballer op je website zetten, als jij de bal niet voorlegt, ga je ook niet scoren.

Dus hoe zit het met jou? Kijk eens terug naar je tijdlijnen? Ben je echt zo serieus aan het trainen? Of kijk je vooral hoe de anderen scoren?

PS: bij mij beginnen de tickets voor de Waanzinnige Website nu te lopen. En ja, ik was in augustus al druk aan het promoten. Weet jij nu nog niet zeker of jouw website kan scoren? Meld je dan snel aan, er zijn nog een paar kaarten voor 16 oktober.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?