Achter de schermen help ik een mannelijke ondernemer met zijn website.  Hij is best eigenwijs, maar ik heb afgesproken dat ik dat mag zeggen want hij blijft toch anoniem. Hij is ook geen echte klant, want dan zouden we ruzie krijgen. Maar deze ondernemer heeft wel een valkuil die ik vaker bespeur, in meer of mindere mate.

Dat is de angst voor de concurrent.

Vaak is het die angst die er jarenlang voor zorgt dat je gedetailleerde informatie weglaat op je site. Terwijl je eigenlijk wel voelt, en ook merkt aan de telefoontjes, dat die informatie wel wordt gemist door de mensen die op je website komen. En als er telefoontjes of mails over komen, dan zijn er óók mensen die niets vragen, maar gewoon weggaan. Jouw bedrijf dus doorstrepen.

Mijn anonieme ondernemer heeft ook zoiets. Hij verkoopt geen dienst, maar een product. En als hij precies vertelt wat de eigenschappen zijn van dat product, wat de resultaten zijn, waar het vandaan komt, dan is hij doodsbang dat er concurrentie komt. Namelijk:

  • Dat andere ondernemers hetzelfde product gaan inkopen, bij zijn leverancier.
  • Dat ze hun eigen product gaan vergelijken met zijn product, en dat hij daar negatief uitkomt.
  • Of dat ze zijn resultaten gaan overtreffen, of op zijn minst overbluffen.

Ik had dus al die dingen wel in zijn conceptwebsite neergezet.

Omdat ik vind dat een potentiële klant geen keuze kan maken als hij niet de goede informatie heeft. Maar de ondernemer heeft dat geschrapt.
Hij opgelucht, ik boos. De website is in mijn ogen waardeloos. Een online folder. En als je me al wat langer volgt, weet je dat ik dat ver beneden peil vindt van datgene waar je naar zou moeten streven, zeker als eenpitter of klein bedrijf. Klein is fijn, maar dan moet het ook góed. Dán win je van de ‘grote jongens’.

Dus nu de vraag:
Doe jij dit ook? Misschien laat jij ook wel heel bewust bepaalde informatie achterwege. Vanwege die concurrent.

Maar realiseer je, dat jouw ideale klanten altijd het liefste bij jou zullen komen. Omdat ze je mogen, omdat ze je vertrouwen, omdat ze blij zijn met de wijze waarop jij je aanbod verpakt, verstuurt, aanbiedt, factureert: het hele proces!

  • De ene coach biedt zijn sessies per 6 aan: ideaal voor klanten die duidelijkheid willen. Zes sessies en klaar.
  • De andere coach zegt: we kijken per sessie hoeveel er nog nodig is. Ik ga juist géén pakket aanbieden, al die verplichtingen, eenheidsworst, jakkes! Dat is het tegenovergestelde, en dus vréselijk voor mensen die vooraf willen weten waar ze aan toe zijn.

Elk aanbod is ideaal, maar alleen voor jouw ideale klant.

De concurrent kan het afkijken, of kopiëren. Hij of zij kan ook dezelfde vakopleiding volgen, of dezelfde methode aanbieden. Het zal nooit precies hetzelfde worden. Het gevoel is namelijk anders. De entourage is anders.

Tenzij: je alles schrapt.

Uit angst.
Dat je nog maar zo weinig informatie biedt, dat die lezer niets voelt.

En denk dan eens door!

De consequentie is dat ze dan geen band je opbouwen. Je niet iets zullen gunnen. Vraagtekens hebben bij je product, maar ook bij je bedrijf en bij je betrouwbaarheid. Wat ben jij voor een gladde ondernemer?

Dan krijg je van die ouderwetse websites.
Weinig tekst, veel reclame. ‘Koop mij, ik ben goed!’

In dat geval verkoop je weinig, daar ben ik van overtuigd. En erger: je legt het  – inderdaad! – af tegen je concurrent. Sommige ondernemers zullen dan zeggen: ‘zie je wel, die valse concurrent, die is er met mijn product vandoor gegaan’. De ‘zie-je-wel-valkuil’ beschermt je niet, maar zet jou juist op achterstand als je je laat leiden door angst. Dat heb ik dus ook verteld aan ‘mijn’ anonieme ondernemer.

De concurrent is alleen een concurrent als jullie vage silhouetten blijven. Zodra je een gezicht krijgt, emoties oproept, durft méér te zijn dan alleen je etiketje aan de buitenkant, dan zijn jullie geen concurrenten meer, maar collega’s. Dat is mijn mening.

Dan nu mijn tip:

Kijk nog eens goed of jij echt voldoende details prijsgeeft over je dienst of product. Data, prijzen, annuleringsvoorwaarden, garanties. Kleine details. Concrete details.

  • Mis je ze? Vul aan en maak compleet. De tekst die als eerste de lezer weet te overtuigen, haalt de klant binnen. Die klant gaat niet meer naar de concurrent.
  • Kun je ze niet vinden? Bel me gerust als je twijfelt, dan kijk ik met je mee of je site nu goed genoeg is? Vanaf half december heb ik tijd voordit soort hulpacties, omdat ik dan even geen groot project meer doe tot aan de Kerstvakantie.

En wéét je al dat op jouw website die details ontbreken? Dan help je graag met een middag sparren zodat je in de Kerstvakantie zélf je website kunt optimaliseren. Is dat geen lekkere kickstart voor het nieuwe jaar?