Laatst volgde ik een webinar. En ergens halverwege zei de trainer: ‘als expert zit ik een beetje eenzaam op de berg, potentiële klanten kijken tegen me op. Maar ik heb een format waarmee je die potentiële klant ophaalt. Die ga ik je zo vertellen’.

Mijn haren gingen overeind staan.
Want ik vind het zelf zo doorzichtig hoe al die ondernemers het standaard verhaal afwerken dat in Amerika zo goed schijnt te werken;
Dit is wat je moet vertellen, volgens die formule:

‘Eerst was je arm, of je werd ook mishandeld door je moeder, je was schoolverlater of een crimineel. Je snapt precies hoe zwaar het leven van je klant is.

Je ergste dieptepunt was dat ene moment dat je nóóit eerder openbaar maakte. Maar nu ga je dit wel delen. Op deze website of in dit webinar.

Dat komt omdat je nu methode X hebt ontdekt. En dankzij die methode ben je gekomen waar je nu bent. En je hebt succes, maar je voelt je ook veel beter.

En het belangrijkste: je maakt de wereld beter. Want je hebt een goed doel.

En: je wenst alle andere mensen ook zo’n ideaal leven toe. Met een laptop op het strand. Kijk, met cocktails! En met dure trainers. Kijk, een foto!

Join the club. Het kan alleen vandaag. Nog 16 uur. En je krijgt een bonus! Ter waarde van heel veel geld. Doe je mee? Je krijgt spijt als je nee zegt. Ik help je om te kiezen. Plan hier je skype-gesprek in, dan praat ik je wel binnen, het script ligt al klaar. Onee, dat laatste moest er niet bij… ‘

 

Ik ben dol op marketing, maar dít vind ik vreselijk.

Er moet toch een andere manier zijn om meer klanten en meer omzet te krijgen zonder dit gedraai?

Hoe moet het dan, volgens mij?

Ten eerste;
Ga niet te hoog op die berg zitten. Ga niet doen alsof je tienduizend volgers hebt als je dat niet kunt waarmaken. Ben je aan een geweldig pad begonnen, vol passie maar nog niet zo heel lang? De lezer komt er toch wel achter, dus wees er open over en verbaas je niet over hoeveel mensen er juist dán mee willen op jouw pioniers-pad.

Ten tweede:
Benoem de dingen die jou maken tot wie je nu bent, in dit leven, niet in je gedroomde leven. Blijkbaar wil iedereen die laptop op het strand, als ik de goeroes mag geloven. Of een wereldreis in een camper. Nisandeh Neta van Open Circles hield het dan tenminste nog breed: iedereen zou moeten streven naar ‘financial freedom’. En hij vertelde er eerlijk bij dat zijn grootste drijfveer (toen) was om zijn dochter naar de beste particuliere scholen te kunnen sturen. Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar dat is wél eerlijk. Dat is ook wat ik altijd heb gewaardeerd aan Open Circles.

Maar hoe presenteer jij jezelf dan authentiek?

Mijn advies is juist om het klein te houden. Ik vind het fijn om van mijn klanten te weten dat ze net als ik zijn in de gewone dingen: dat ze wandelen of hardlopen, een gezin hebben, gezond willen eten.

Dan kun je er in je presentatie (een filmpje of de ‘over jou pagina’) best iets uithalen wat spectaculairder is. Of je zet er zo de spotlights op, dat het gewoon een mooi verhaal wordt. Omdat het spannend wordt verteld en omdat je er de koppeling mee maakt, de metafoor, naar wat je doet met je klanten.

Bijvoorbeeld:

Iets over een parachutesprong (ooit) en jij helpt klanten om dingen te doen die ze angstig vinden.
Of iets over de rust die jij vindt in mediteren, en door het bouwen van een website geef jij je klanten ook rust, of je hebt een klein hotel waar rust voorop staat…

De boodschap is:

Door het vertellen van gewone dingen, een inkijkje te geven in jouw leven, word je menselijker. Kom je dichterbij je potentiële klant. Daar hoef je geen drama, dieptepunten en goede doelen aan te koppelen. Als je vaak genoeg naar Jort Kelder (Hoe heurt het?) hebt gekeken, weet je dat de echte weldoeners het juist chique vinden om hun donaties in stilte te doen. En soms heb je iets met crowdfunding en doe je het juist sámen met je hele netwerk, ook prachtig. Maar ga er dan geen persoonlijk profijt uitslaan op die ‘over jou’ pagina, maar dóe het gewoon, ook zonder dat er een camera bij is. Vind ik. Je kan natuurlijk ook het Amerikaanse format aanhouden uit het begin van dit blog. Het schijnt echt enorm te werken.

Ga sparren

Ben je aan het nadenken over hoe jij jezelf presenteert, je eigen verhaal? Sparren helpt enorm, zorg dat je een workshop volgt of maak er een thema-avond van met je eigen ondernemersnetwerk. Of je mastermindgroepje. Met vier man kun je in twee uur makkelijk vier krachtige verhaallijnen uitzetten die echt van jezelf zijn, waar je je eigen foto’s bij kunt plaatsen en die volledig authentiek zijn.

Wil je eerst meer lezen over de over-jou-pagina? Frankwatching alvast 11 must-reads voor je op een rijtje gezet in dit blog: over ijzersterke verhalen maken. Veel leesplezier!