Ik volg graag stevige bloggers. Ondernemers die linksaf gaan waar iedereen roept dat we rechtsaf moeten. Het houdt je scherp, zeker als je veel experts volgt die allemaal continu met de nieuwste dingen bezig zijn. En het houdt je kritisch. Het grote voordeel dáárvan is dat je ook weet wat jij niet wilt voor je klanten. Zo heeft lanceren heel veel voordelen, als je het goed doet. Maar ik ontdekte ook nog wat anders…

Aan het eind van een zeer professioneel opgezette lancering kreeg ik namelijk zelf het aanbod: doe je mee?

Ik zei nee.

Althans, ik zei het niet hardop, ik drukte gewoon niet op de knop inschrijven.

 

En vervolgens kreeg ik een mailtje dát ik me niet had ingeschreven. Dat kwam ongetwijfeld vanuit Active Campaign, waar ik eerder al een blog over schreef.

Dit mailtje was heel vriendelijk, en heel wijs, want de ondernemer in kwestie vroeg mij of ik wilde delen waarom ik niet had toegehapt. Zodat zij hun product kon verbeteren. En wie weet won ik ook nog één van de cadeautjes die werden verloot, dus er was ook nog een (kans op) beloning.

Dit mailtje kwam mij zelfs wel goed uit.

Het dwong mij namelijk na te denken: verrek ja, waarom hap ik niet in het aas? Is het de salespage? Het aanbod? De toon? Geldgebrek of te weinig tijd?

En toen merkte ik wat het was. Eén klein detail. Dit aanbod was namelijk beperkt houdbaar. Het ging om een programma dat van start ging en waarvan de inschrijving deze week sloot. Terwijl een deel van de pakketten volledig online was, dus het was niet zo dat er een zaal gereserveerd moest worden ofzo.

Maar daar ging het ook niet om. Ik voelde alleen even namens mezelf. En ik wilde niet gedwongen worden om een beslissing te nemen op dit moment. Ik was een ‘misschien’ , maar door de deadline werd het een ‘nee’.

Wat kun je hiervan leren?

Dat neuromarketing werkt, maar ook tégen je kan werken. Tijdsdruk creëren is een manier om iemand een zetje te geven: ‘doe het nu maar, je weet toch al dat je het wilt’. Dat helpt bij degene die bovenaan de duikplank staat en wil springen.

Maar ik was degene die nog niet bovenaan de trap stond en ik werd afgeleid door het geduw achter me, waardoor ik niet meer zelf kon beslissen of ik die duikplank af wilde. Ik trok me terug.

Ga je lanceren volgens het systeem van Jeff Walker, dan leer je óók om druk op te bouwen. Je werkt toe naar een datum en alleen in die periode is je winkel geopend en kunnen mensen inschrijven. Dat geeft extra druk om nu te beslissen.

Kan het niet anders?

Jazeker wel! Net zoals ik al zo vaak afwijkende formats bedenk voor mijn eigen klanten en deze wil ik best met je delen.

Want als het niet goed voelt, doe het dan niet. En weiger niet zomaar, maar draai het om. Geef aan het eind van je trechter/fuik of lancering juist die extra ruimte om de lagere duikplank te nemen, of nog even niet te gaan. Zeg luid en duidelijk dat jouw potentiele klant ook rustig over een half jaar mee kan doen, of bij de volgende training op die-en-die-datum (als je die al weet).

Schep ruimte.

Geef vrijheid.

Het is soms net als met kinderen.

Of met mannen.

Laat ze los en ze vliegen altijd weer naar je terug!