fbpx

Het is vakantie. Voor jou misschien al wat langer, voor mij bijna. Daarom bijna traditiegetrouw even wat leesvoertips. Handig voor als je er nu eindelijk (!) tijd voor hebt, en nog handiger als je die tijd wilt gebruiken omdat je hierna echt heel serieus je website een upgrade wilt geven. Of je marketingacties, want dan hangt natuurlijk allemaal aan elkaar. Speciaal daarvoor mijn top 3.

Op één de nieuwste, de snelste en kleinste:

Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten,
van Dion van der Vaart.

Dit pocketje lees je écht in een uur. Ik heb wel vaker boeken besproken uit deze serie, ze zijn van uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching en als je die auteurs meteen ook gaat volgen op social media, krijg je hun nieuwste inzichten ook weer gratis in je mailbox.

Het boekje is niet gratis, wel waardevol. Omdat het de belangrijke principes uit de neuromarketing behandelt. Niet zo uitgebreid als Aartjan van Erkel dat doet, of zoals je het leert in de online cursus van ConsumPsy. Maar wel de hoofdlijnen, en vooral de praktische kant. Daarmee is dit boekje ook heel geschikt als je denkt: ‘tja, maar ik heb Cialdini al gelezen, met zijn zeven invloeden. Ik weet wel genoeg’. Het boekje van Dion tipt al die items nog een keer aan, en geeft voorbeelden HOE je het dan toepast in je webtekst. En aan het eind van het boekje staat alvast een super bondige samenvatting, waar ik zelfs nog een tip in vond die ik meteen ben gaan uitproberen. Welke dat is, hou ik lekker geheim. Ik geloof namelijk dat het al werkt…

Bestellen bij bol.com kan hier

 

Op twee, verplichte kost en nog altijd het meest compleet:

Maak ze Gek!
Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing.

Dit boek is van Aartjan van Erkel. Ik heb het wel vaker over hem want ik zat in één van zijn eerste coachingsprogramma’s. Als ik eerlijk ben, maakte zijn eerste boek (Verleiden op internet – hoe maak je een website onweerstaanbaar?) nog meer indruk, maar toen was ik zelf ook nog wat meer blanco. ‘Maak ze gek!’ is nu het meest actuele boek op dit vlak, en Aartjan is echt de koploper onder de copywriters. Hij weet alles van de Amerikaanse aanpak, en schurkt daar ook wel tegenaan. Maar aan de andere kant legt hij zo goed alle systemen uit, dat je heel goed in staat bent om er je eigen dosering van te gaan toepassen zodat je precies goed zit. Ik ben er heel lang van overtuigd geweest dat ondernemers die dit boek serieus zelf lezen en direct gaan herschrijven, hun eigen website kunnen optimaliseren. Maar nu zat ik vorige week in Emmeloord met een marketingman die het echt had geprobeerd, die ook écht snapt hoe het werkt, maar die mij nu toch wil inhuren; het schrijven zelf lukt gewoon niet voor zijn eigen site. Maar afijn, lees het boek, voor twee tientjes geef je ook je briefing met je tekstschrijver een mega-start, en die kennis pakt niemand je meer af.

Link naar bol.com

 

De derde is optioneel, eigenlijk meer voor gevorderden.

‘Lanceren kan je leren’,
van Marjan Crabtree & Denise Hulst.

En nu zeg ik wel dat dit voor gevorderden is, maar tegelijk is het een kant-en-klare schrijfcursus. Alleen, niet voor je website, maar voor je marketingacties daarna. En de vraag is of je zulke marketingacties wilt doen, natuurlijk. En toch raad ik, uitgerekend ik met mijn kritische blogs over active campaign enzo, je dit boek aan.

Waarom? Het geeft je heel veel inzicht hoe je de prikkels uit de neuromarketing ook echt omzet in leuke zinnen, mooie alinea’s. De auteurs beloven een ongecensureerde inkijk in de methode die zij zelf ook toepassen en dat die belofte komen ze ook na. Als je dit hebt gelezen, weet je zeker of je dit soort automatische processen wilt gebruiken, of niet. Wil je dat wel, dan heb je kant-en-klare formats en voorbeelden die je kunt bewerken… of verdunnen tot je eigen dosering.

En besluit je dat je er als ondernemer niks mee wilt (Want dat kán. Ik vind het zelf meer van waarde voor een klein bedrijf of een retailer dan voor een trainer of coach die 1:1 blijft werken), dan ben je ook als particuliere consument een heel stuk kritischer geworden. En dan kan het best wel eens ronduit besparend werken, schiet zomaar door mijn hoofd.

Zo ziet’ie eruit:

 

Wat ga ik zelf lezen?

Ik heb me voorgenomen om in elk geval ook tijd te nemen om te zitten. En koffie te drinken terwijl ik ook merk dat ik die koffie drink… ergens voordat ik de lege beker tegenkom en denk: ‘had ik dat nu al ingeschonken of niet?!’.

Deze staan op mijn – voorlopige – paklijst:

  • De wet van de paracetamol, van Paul Moers, over hoe je de waardepropositie van je aanbod vernieuwt.
  • Uitblinkers, van Malcolm Gladwell, over wat uitblinkers gemeen hebben. Ik ben dol op biografieën en succesverhalen.
  • Verdienen met online programma’s, van Katinka Michiels. Ik werd een beetje moe van haar bloemige mails, maar ik weet dat Jerry Tieben van Mijn E-course (die ik zelf ook gebruik) haar werkwijze ook promoot, dus dat boek zou wel eens super waardevol kunnen zijn.

Heb je tips voor mij? Ik lees het hele jaar door, alles wat los en vast zit. Dus goede tips over persoonlijke ontwikkeling, marketing, websites en communicatie: ik ontvang ze graag en je mag ze ook gewoon met iedereen delen in het reactieveld hieronder. Lijkt me ideaal als permanente literatuurlijst.

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?