Active Campaign. Ik kocht laatst een pakket met uitleg over dit systeem en ik moet nog steeds aan de eerste video beginnen. Want voordat ik de voordelen allemaal had uitgespit en mijn eigen mails had aangepast, kreeg ik diverse nieuwsbrieven die me irriteerden… en waarvan ik het grote vermoeden had dat de afzender met Active Campaign was gaan werken. Hoe voorkom je dus dat Active Campaign, wat verschrikkelijk goed schijnt te werken voor je verkoop, irritant wordt?

Ik kan er niet zomaar wat mee, al die systemen die zorgen voor extra klanten en extra omzet. Want ik denk altijd: trek je aan de linkerkant dan niet net zoveel nieuwe mensen aan als dat je er aan de rechterkant weer afduwt omdat je ze irriteert? Dan kom je per saldo op hetzelfde uit, maar ben je ondertussen wel knap irritant!

Dat is natuurlijk niet het idee van al die systemen. Sterker nog, Active Campaign is er juist op gericht dat je steeds differentieert, zodat niemand in het oneindige jouw aanbod krijgt voor de training of het product dat ze al lang in huis hebben.

Goed. Daar zit wat in.

Het is ook wel grappig om op snelheid te differentiëren, zoals Active Campaign voorstelt. Iemand die zich inschrijft voor de challenge die over een week begint, zit nog 7 dagen te wachten… Dus, in theorie kun je diegene ook meteen een ander product aanbieden. Eenmalig, gewoon bij de bevestiging. Een kassakoopje zeg maar, lekker impulsief. Het opleuken van de wachttijd.

Het werkt, zeggen ‘ze’. Heel veel mensen kopen dit en ja, ik heb op die manier ook de uitlegserie over Active Campaign gekocht (en ontdekte later dat er talloze gratis filmpjes van zijn J ).
Maar ik heb nadien vaker zulke schermen gehad. En dan denk ik meestal: ‘Ja hoo eens even. Ik meld me net aan voor jullie gratis challenge. Laat eerst maar eens zien wat je in huis hebt voordat je me weer wat aanbiedt. Ik blijf de pinpas niet trekken!’

Het kan beide kanten op.

Voordeel: Active Campaign is erop gericht dat je de juiste aanbieding kunt doen en dat je juist voorkomt dat je dingen blijft aanbieden die iemand al gekocht/gedownload heeft.

Maar: ik vind het nog steeds irritant als ik dan mails krijg waarin staat: ‘hee, we zien dat je je nog niet hebt ingeschreven’. Ik wéét wel dat privacy niet meer bestaat. Maar ik wil het niet zwart op wit zien. En al helemaal niet van iemand die ik nog niet persoonlijk ken en die ‘alleen maar’ toestemming heeft gekregen om af en toe een mailtje in mijn postvak te stoppen, gevoelsmatig.

Denk jij erover om Active Campaign in te zetten voor je e-mailmarketing?

De technische mogelijkheden zijn enorm. Als je zelf een goede structuur bedenkt, kan het je heel veel opleveren en is het voor je lezers ook prettig.

Wat ik denk?

Volgens mij is het alleen handig als je nu al de kans loopt dat je lezers irriteert. Bijvoorbeeld doordat je trainer bent en steeds weer nieuwe cursusdata hebt, of online platforms, die je moet vullen.

Dan moet je wel herhalen en kun je irritant worden voor de klanten die al in je training geweest zijn. Aan de andere kant: juist die oud-cursisten zijn waarschijnlijk je grootste ambassadeurs die je berichten graag doorsturen naar hun eigen netwerk.

Dus, tja, ik ben er nog niet uit. Als ik tijd heb, duik ik alsnog in die video’s. Ik heb ervoor betaald tenslotte. En heb jij een mega-goede truc bedacht om je mails niet –irriterend te structureren? Dan hoop ik natuurlijk dat je hieronder jouw oplossing met ons deelt!

 

11 Reacties

  1. He Meta,

    Toen ik zag dat je mail over Active Campaign gaat was ik getriggerd om het te openen. Dit omdat ik zelf ook met dit programma werk, partner ben en er trainingen in geef. Ik raad het anderen ook aan om te gebruiken. De resultaten die ik er mee haal zijn goed, en dat terwijl mijn lijst zeker nog een boost kan gebruiken. Het is een overzichtelijk programma met zoveel mogelijkheden. Het grote voordeel vind ik dat iedereen te segmenteren is en een label kan meekrijgen. Dit voorkomt dat ik mails naar mensen stuur wat niet van toepassing is.
    Succes met je video’s. Als je erover wilt sparren weet je me te vinden;)

    Antwoord
    • Leuk dat je reageert Anne-Lys. Misschien moet ik binnenkort even naar je training! Het gaat me ook niet om de techniek, die is super. En segmenteren ook, in principe. Ik hoop dat veel ondernemers het gaan doen, en dan goed. Ik zou willen dat het ook samenwerkt met cookies. Want ook daar werkt het soms heel fijn en soms irritant. De schoenen die ik gisteravond heb gekocht, komen de hele dag als advertentie voorbij. Dát kun je met Active Campaign dan weer mooi voorkomen!

      Antwoord
  2. He Meta,

    ik lees je blogs meestal met veel plezier, maar waar ik me dood aan erger is dat vervelende PSSST popup ding, wilde ik je toch even laten weten. Tenslotte gaat je blog over ergernissen, nietwaar?

    groetjes,
    Jenny

    Antwoord
    • Vervelend Jenny. Ik dacht dat ik ‘zo klein had gemaakt dat die pop-up juist niet in de weg zat. Als je ‘m 1x wegklikt, blijft hij wel de hele dag weg. Helpt dat?

      Antwoord
  3. Hallo Meta,

    Ik ben het eens met de strekking van je verhaal: je moet je lezers niet onnodig irriteren en geen aanbod doen als ze nog in de kennismakingsfase zitten.
    Maar dat heeft weinig te maken met ActiveCampaign.

    Bij bijna alle moderne mailinglistproviders kun je een overzicht krijgen van het klikgedrag van de lezers en weet je of iemand al dan niet op een lijst staat (of, zoals bij ActiveCampaign: al dan niet een specifieke tag heeft).

    Net als bij alle technologie en tools gaat het er om hoe je ze inzet.
    Het zijn en blijven hulpmiddelen.
    De juiste tools, op de goede manier toegepast, kunnen je bedrijfsresultaat enorm verbeteren.
    Maar als je dezelfde middelen op de verkeerde manier gebruikt, kunnen ze ook enorm tegen je werken.

    Zelf gebruik ik ActiveCampaign nog niet. Ik heb wel gezien dat je juist door te uitgebreide mogelijkheden die het biedt, veel beter kunt aansluiten bij wat de gebruiker wil en nodig heeft.
    Waardoor je irritaties vermijdt.
    Helaas neemt niet iedereen de tijd om een pakket goed te leren kennen, waardoor het ook gemakkelijk mis kan gaan.

    Antwoord
    • Dank je wel voor je toelichting Leonie. Ik realiseerde me al dat het genuanceerd ligt hoor. Maar door de hype rond Active Campaign hangt het een beetje samen aan het systeem. Bij Autorespond kun je ook veel meer instellen. En ik denk zeker dat het goed kan uitwerken, alleen zie ik dat in mijn mailbox nog niet terug…

      Antwoord
  4. Leuke blog. Ik ben zelf wel te spreken over active campaign. Het mooie van het systeem is de mogelijkheid om je mails te sturen op basis van vertoond of niet vertoond gedrag. Dus niet jij bepaalt het moment maar het gedrag van alle afzonderlijke contacten in je lijst. Mail niet geopend? Stuur de mail nogmaals met andere onderwerp regel. Hele serie niet geopend? Automatisch uitschrijven of een mail met laatste aanbod. Het mooie is dat je ook het gedrag van je contacten op je website kan meenemen. Zo krijg je een 360 graden beeld van je contacten en heb je alle tools om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen naar je contacten.

    Antwoord
    • De crux zit hem waarschijnlijk in het tussengebied. Ik had afgelopen week heel bewust een enquete genegeerd. En prompt krijg ik drie dagen later een herhaalmail met dezelfde vragen. Dat komt op mij drammerig over. Terwijl ik eigenlijk zit af te wachten wat deze dame in kwestie allemaal nog meer gaat aanbieden, want ik ben wel degelijk geinteresseerd in haar betaalde aanbod. Met haar aanpak haalt ze extra informatie binnen, maar verliest ze een klant. En met een minder pusherige inrichting van haar mails zou ze minder data hebben, maar ziet ze me vroeg of laat wel als klant binnenlopen. Misschien willen sommige ondernemers gewoon te snel!

      Antwoord
      • Meta,

        In het voorbeeld dat je aanreikt, wil ze inderdaad te snel. Dat is ook een veel voorkomend probleem met ‘lead nurturing’: te snel klanten willen binnenhalen.

        Ze had beter wat meer dagen kunnen wachten met de herhaal mail (3 is wel snel). Mogelijk had je na een week anders tegen de survey mail aangekeken. Of een mail die juist inspeelt op het feit dat je wel geopend hebt maar niet de enquete ingevuld. En als laatste gewoon accepteren dat je het genegeerd hebt en niet gaan pushen.

        Laten we hopen dat ze de resultaten analyseert en hierop haar e-mailcampagnes verbeterd.

        Antwoord
  5. Hallo Meta,
    Wat fijn om eens de andere kant van het verhaal te lezen! En natuurlijk heeft Leonie gelijk dat het niet zozeer het systeem is als wel de manier waarop het wordt ingezet. En toch is het zo dat ik nu plotseling sinds enkele maanden echt irritaties ervaar door mailingen en als ik dan even doorkijk is het ActiveCampaign. Het zegt veel over de gebruiker.
    Zelfs enkele gebruikers die het systeem als hét systeem aanprijzen en zich aanbieden als trainer om het systeem te leren gebruiken, gaan in mijn ogen de fout in: ik krijg inderdaad mailtjes als ‘he, je hebt je nog niet aangemeld’ (is voor mij echt irritanter dan een ‘standaard’ herhaalmail naar de hele lijst). En na enkele weken krijg ik gewoon weer precies dezelfde mails met gratis waarde op video’s die ik ‘maar beter direct kan kijken want binnenkort gaan ze offline’. Niet alleen slordig, maar ook een beetje voor de gek houden.
    En nu houd ik op met ‘zeuren’ 🙂 want ik zie zeker de waarde van een maillijst.

    Antwoord
    • Ja, dat herken ik Gesuino en dat was ook de aanleiding voor dit blog. Het systeem is net een Ferrari: kan ongelooflijk hard en veel, maar je moet wel hoge eisen stellen aan jezelf als bestuurder!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?