Webshops zijn totaal NIET te vergelijken met onze verleidelijke sites vol zakelijke dienstverlening. Toch? Naar mijn mening is een webshop inderdaad heel iets anders. En toch kunnen wij als ZZP’ers en dienstverleners nog wel wat leren van die echte goede webshops.

Zoals?
Fluwelen foutmeldingen. Dag en nacht bereikbaar. Een menu vol hoofdwegen en handige binnendoortjes. Uiterst verleidelijke kassakoopjes. En dan tussendoor al die vriendelijke zinnetjes: ‘Bijna klaar. Wilt u ons alleen nog even laten weten op welke dag wij u uw pakketje mogen aanbieden?”.

Mmmm, ik kan als klant echt genieten van al die vriendelijkheid. Wat ik mis als ik zaterdags eens de binnenstad in ga, wordt online door sommige webshops ruimschoots gecompenseerd.

Neem Coolblue.
Googel ze maar eens, dan ontdek je direct de impact van mijn blogartikel van vorige keer: Coolblue staat groots omschreven via Google + als winkelformule in voornamelijk consumentenelektronica.
Ondertitel: ‘Alles voor een glimlach’. Compleet nietszeggend als je de winkel nog niet kent, maar klinkt alvast goed.

Op de homepage zie je heel veel producten, en toch blijft het menu overzichtelijk. Knap. Maar let vooral op: hoe vriendelijk.

Dat zit hem in de tussenzinnetjes en de ondertitels.
Het is net alsof de copywriter zijn eigen gedachten heeft gecombineerd met de officiële tekst. ‘Gratis verzending. Zelfs op zondag’.

Het hoeft niet, die toevoeging. Maar het klinkt wel heel áárdig. Het klinkt als extra, als méér, als bonus. Dat is het ook, maar zonder dat extra zinnetje had ik er als klant geen moment bij stilgestaan. Laat staan dat ik het gewaardeerd had.

Nog zo’n puntje, in de sidebar.
Daar staat een opsomming van de aantrekkelijkste feiten. Met, ondanks dat ze zelf een webshop zijn, de toevoeging: advies in onze 5 échte winkels. Kijk, denk je dan, die mensen snappen wat wij willen.

Kies je een product, bijvoorbeeld keukenweegschaal, dan zie je direct de producten zelf en hun prijzen. Maar je ziet ook direct bij elk product de voorraad, de reviews en het aantal sterren. Daaronder staan niet de uitgebreide productomschrijving van de fabrikant.

Gelukkig niet! Hier is gewoon over nagedacht.
Wat wil je weten van een keukenweegschaal? De kleur zie je al. De afmeting? Niet belangrijk. Maar wat wel telt: is er een mengkom? Een tarrafunctie? Of heeft dit product iets wat niemand anders heeft? Dat staat er dus gewoon onder. Opgeschreven in gewone mensentaal.

Ondertussen had je ook die vijf winkels nog in gedachten. Echte winkels. Rechtsbovenin zie je ze ineens. Nu met kaartje van Nederland en een link naar de openingstijden. Je krijgt de optie om in de auto te stappen, en dat bevestigt alleen maar je gevoel: neeeeeh, ik bestel nu, dan heb ik het morgen. Gratis! Want ook dat springt weer ergens in beeld.

Overigens:
Er staat bovenaan de pagina nog een kort intro van twee zinnen. Over de keukenweegschaal als ideale keukenhulp die de juiste hoeveelheid ingrediënten afmeet. Geen klant die het leest, maar let op: de trefwoordindex van Google wordt hier heel erg blij van!

 Wat heb jij hieraan, als dienstverlener?

Nou, heel simpel. Jouw bedrijf is ook een winkel. Check maar eens of je ook al die kleine details hebt uitgewerkt.

  • Is jouw aanbod steeds zichtbaar?
  • Valt jouw telefoonnummer op elke pagina in het oog?
  • Maak jij jouw producten of diensten onderling vergelijkbaar?
  • Geef je aan wat jouw bedrijf extra aantrekkelijk maakt?
  • Bied je hulp bij twijfel?


En wat zegt jouw site als iemand het contactformulier verkeerd invult?
Coolblue zegt niet dat IK iets fout doe. Nee, ik krijg de melding: er is geen voornaam ingevuld. Geen wijzend vingertje, geen verwijt. Iemand is iets vergeten. Dat brengt mij niet uit mijn humeur, als klant.

Ook de volgorde klopt. Eerst de makkelijke dingen, naam, adres, woonplaats. Ik mag zelf bezorgwijze kiezen, en de datum. En als ik bijna klaar ben, kan ik een account aanmaken. ‘Niet verplicht, wel handig”, zegt Coolblue. En ach, het zijn maar twee veldjes. En ben jij net zo klantvriendelijk in het aanbieden van extra accessoires?

Of vind jij dat je vooral niet mag pushen?
En laat jij je klant daarom zoeken naar je e-book, je gratis tips of je aantrekkelijke abonnement voor bestaande klanten?

Coolblue pusht niet, maar zegt wel wat er aan de hand is. En dus zie je ook in de winkelwagen de post Verzendkosten. Met daarachter in een vriendelijk oranje lettertje: gratis. Jaaaa, dat u het wel weet!

Ik kom steeds weer bij ondernemers die hun zaak prima voor elkaar hebben. Professioneel tot op het bot. Maar ze zeggen het niet. Ja, tegen mij. Maar ze schrijven het niet op hun website. En dat mag best. Zie Coolblue. Ze wonnen er prijzen mee. En een glimlach.

Heb jij ook dit soort voorbeelden? Deel ze gerust! Maar wat ik nou echt leuk zou vinden, als jij aangeeft wat jij zelf op jouw site hebt gedaan om de klantvriendelijkheid tot kunst te verheffen.