fbpx

Het boek ‘Influence’ van Robert Cialdini is al geschreven in 1984. En toch zijn er nog websites die één heel belangrijk instrument ongebruikt laten om de bezoeker te beinvloeden. Simpelweg omdat het niet het eerste is waar je aan denkt als je je webteksten gaat structureren en je website laat bouwen. Lees hier hoe je heel snel een enorme booster op je site kunt plaatsen…

Je kent vast de marketingprincipes om van een onbekende een vriend te maken, van die vriend een klant en van die klant vervolgens een ambassadeur. Heel veel ondernemers die ik ontmoet (of die mij weten te vinden, dat kan ook), gebruiken dit principe.

Als het goed is, heb jij dus een laagdrempelig aanbod op je homepage om jouw bezoeker te verleiden om zijn mailadres achter te laten; zodat jij degene bent die ervoor kan zorgen dat jullie in contact blijven.

Als het helemaal goed is, kom je ook met een vervolg op die eerste stap. Dan informeer jij deze contacten regelmatig: met waardevolle, niet pusherige mails of leuke acties op Twitter en Facebook. Iets waar jouw contacten echt wat aan hebben.

Op het derde treetje, even grof geschetst, vraag jij je vaste klanten om jou te promoten. Om door te verwijzen naar jouw dienst of product als ze zelf aan het netwerken zijn. Of jou de credits te geven als ze complimenten krijgen over het door jou geleverde product.

Maar dan. Wat mist er nu nog?

Ik hoop dat je het direct ziet. De referenties. Want de meeste mensen hebben ze wel. Ergens op LinkedIn. Drie op hun site, onder het kopje referenties. Of ze dénken dat ze ze hebben. Want ‘Likes’ op Facebook tellen toch ook mee?

Maar hoe kan het dan, dat ik zo weinig referenties terugzie op homepages?

Met onderstaand stappenplan verzamel je snel referenties, ontwikkel je een veel sterkere homepage én krijgt je ego een enorme opsteker. Snel checken dus, en bijwerken waar het nodig is.

Stap 1:

Schrijf een korte mail aan al je tevreden klanten van het afgelopen jaar. Of beter nog: bel ze op, als het aantal klanten te overzien is. Vraag hoe het nu met ze gaat, of jij ze nog ergens mee kunt helpen en sluit af met de vraag: wil je mij ook helpen? Natuurlijk zeggen ze geen nee op die vraag. Iedereen wil graag behulpzaam zijn. Vraag ze vervolgens of ze vijf minuten willen investeren om op te schrijven waarom ze bij jou kwamen, hoe het is bevallen en wat het hen heeft opgeleverd. Is schrijven lastig? Bied dan aan om ze te bellen zodat ze het mondeling kunnen toelichten terwijl jij het opschrijft.

Stap 2:

Verzamel al die referenties en mee de tijd om ze goed na te (laten) kijken. Het is voor niemand prettig als er slordige typefouten in staan. Als je ze daarvoor behoedt, zijn ze je nog dankbaarder. Beloof dus vooraf dat je ze nakijkt op taal en spelling, zodat ook haastige mensen en mensen die niet graag schrijven, toch even wat terugsturen. Je hebt niet van iedereen drie alinea’s nodig, soms is drie zinnen ook prima.

Stap 3:

Kijk op je site, of vraag je webbouwer, waar jouw referenties op jouw homepage passen. Op een dusdanige manier, dat ze wel opvallen en toch niet storend zijn. Sommige sites hebben ze in de footer, helemaal onderaan. Bijvoorbeeld met een titel die als citaat is weergegeven. Als je daarop klikt, kun je de hele referentie lezen.
Je referenties vallen extra op als je ze ondersteunt met een kleurtje of een afbeelding. Heb je geen foto van de geïnterviewde? Geen probleem, als je persé een afbeelding erbij wilt kun je ook hun bedrijfslogo gebruiken, of een getekende illustratie.

Maar waar laat je ze vervolgens?

tja, dat is nog wel eens lastig. Juist als je je homepage al zorgvuldig hebt volgezet met alle functionaliteiten. Kijk maar eens goed. En vraag je af wat écht belangrijk voor je is. Je aantal vrienden op Facebook? Die sfeervolle foto? Of toch de referentie?

Quotes en citaten passen soms heel mooi in de sidebar/kantlijn, als je die hebt. Door de aanhalingstekens te gebruiken, zie je direct dat het geen blogartikelen zijn, maar meningen. Zorg ervoor dat kleur of typografie ervoor zorgen dat ze extra opvallen als apart element.

Op sommige sites zie je de quotes ook wel terug in de headerfoto, helemaal bovenin. Zelf ben ik niet zo’n fan van die grote foto’s en jouw bezoeker is ook meer geneigd om pas na de foto te starten met lezen. Dus liever onderaan of in de zijkant. Laat ze opvallen als citaat, of maak er desnoods een opvallend gekleurd blokje van met de tekst: ‘Dit zeggen mijn klanten’.

Tot slot

Kijk voordat je deze veranderingen doorvoert, eens in je statistieken en noteer het gemiddelde bezoekers op je pagina referenties. Geef de referenties dan de plaats die ze verdienen en kijk na een paar weken nog eens naar het aantal bezoekers op die pagina.

Wedden dat de verhalen van jouw klanten beter worden gelezen dan jouw eigen verhaal? Zo krachtig is de mening van anderen! Dus wees slim en maak er gebruik van, een betere boost voor jouw bedrijf kun je niet wensen.

  • Wil je ook wat voor mij doen? Ik zou graag van jullie willen weten of jij je ook wel eens hebt laten overhalen door testimonials. Dat ze je nét over de streep trokken, of dat je daardoor besloot om iets juist niet te doen. De uitkomsten wil ik later gebruiken in een ander blog… want ook hier kun je nog veel dieper op ingaan!

 

6 Reacties

  1. Goeie blog, Meta.

    Als ik de persoon of het bedrijf niet ken, dan kijk ik zeker naar testimonials. Ik check dan ook de mensen die de testimonials hebben gegeven. Daardoor zal het vertrouwen in de persoon of het bedrijf zeker groeien en zal ik eerder tot aankoop over gaan.

    Ik weet nog wel dat een paar jaar geleden een dame bij mij in een workshop kwam. Ze zei letterlijk: “de mensen die testimonials hebben geschreven, zijn ook nog echt!”. Terwijl het voor mij maar 1 mogelijkheid is om een testimonial geven: van een echt persoon die het echt meent.

    Antwoord
  2. Goed punt in deze blog! Ik ben idd bezig om een referentiepagina op mijn homepage te zetten. Ben nu alles aan het verzamelen en dan wil ik het op een leuke, interactieve manier op de site zetten. Jouw blog verstrekt me in het gevoel: ”dit moet ik alsnog doen'”!

    Antwoord
  3. Dank voor jullie reacties! Ik zou er nog aan toevoegen dat zelfs negatieve reacties heel goed kunnen uitpakken. Zo ken ik een camping die zich speciaal rust op oudere mensen, stelletjes die van rust en natuur houden. Op de camping komen geen honden en geen kinderen. Dat betekent dat ook ‘bezoek’ wordt geweerd, om de rust voor de andere gasten te bewaren. Dat levert wel eens boze reacties op, maar ook uitgesproken positieve: ‘heerlijk, een camping zonder schreeuwende kinderen’. Reden te meer om altijd duidelijk te zijn, ook over dingen die je NIET wilt of NIET levert!

    Antwoord
  4. Goed geschreven Meta. En weet je wat? Ik ben druk doende de laatste hand te leggen aan mijn nieuwe website. En daar komen referenties op, die heb ik net verzameld en voegen we dus toe aan de homepage 🙂

    Antwoord
  5. Goed bezig Nathan! Ben benieuwd naar je nieuwe site. Uiteindelijk vind je altijd wel weer iets wat anders kan, of beter. Mijn site staat ook nog op het wensenlijstje. Alleen een beetje stom om de tagline aan te passen, nu we worden vermeld in het boek van Esther Molenaar 🙂 .

    Antwoord
  6. Hahahaha, ja! Ik dacht dus precies hetzelfde: die tagline moet nog even blijven staan 🙂 Aan de andere kant toont het aan hoe dynamisch het internet is en hoezeer een tagline an continue verbetering onderhevig is 😉

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?