Mensen scrollen. Dat weet iedereen. Maar waar het scrollen begint, dat hangt in grote mate af van het toestel waarmee de lezer jouw website bekijkt. Als je de statistieken van jouw website bekijkt, weet je of er veel mobiele gebruikers zijn of dat je voornamelijk vanaf een ouderwetse monitor wordt bekeken, misschien wel in breedbeeld. Dat maakt het lastig om te kiezen waar jij je informatie zet, en welke informatie je eerst plaatst. Met die hele belangrijke vraag: waar zet je de call to action: die hele opvallende knop waar je de lezer het liefst op wilt attenderen?
Zet hem boven de vouw
Mijn eerste advies: zet hem boven de vouw. De denkbeeldige vouw dus, waar je je ouderwetse papier krant mee halveert, zo’n vouw! Op elk toestel ligt de meest gebruikte zone om te klikken boven de vouwlijn. Waar die is, hangt af van je scherm. Dus het is niet toevallig dat zoveel e-books tegenwoordig in de header worden gezet. De ruimte die je daar wint, kun je benutten om nog een call to action te plaatsen onderaan je hoofdtekst. Desnoods zonder tekst, maar als simpele vette link naar een andere pagina, zodat je lezer op home niet meteen in een doodlopend stukje tekst verzandt.
Gebruik meerdere bananen
Met lange teksten kun je beter inwerken op het brein van je lezer. Je geeft ze ook meer tijd om te beslissen. En je creëert zelf meer ruimte voor je informatie. Toch wil je zorgen dat je call to action, ofwel banaan, makkelijk te bedienen blijft. In elk geval steeds binnen handbereik, of duim bij een touch screen. Daarom kun je de call tot action best een keer herhalen. Zorg ervoor dat de button hetzelfde uiterlijk houdt, maar varieer de plaats. Daaronder kun je dan gewoon vervolgen met een nieuw tekstblok, bijvoorbeeld het wegnemen van twijfels of het tonen van tevreden klanten.
Links lijkt belangrijker
Het maakt ook uit of je de call to action links of rechts op je website zet. We zijn zo gewend aan reclame aan de rechterkant, dat we geneigd zijn om de informatie die links begint, serieuzer te nemen. Zet daarom daar wat de lezer belangrijk vindt. Vroeger stond daar vaak een heel submenu, tegenwoordig meestal de basisinformatie. Wil de lezer weg, dan laat hij zich afleiden door de items rechts in beeld en klikt hij door. Reden om daar dus je eigen alternatieve aanbod neer te zetten, en geen opzichtige banners voor derden waar je toch niets aan verdient.
Laat de mensen meekijken
Gebruik je foto’s op je site, foto’s met mensen of met jezelf, dan bepaalt hún kijkrichting waar jouw lezer zal kijken. Instinctief registreert de lezer waar de hoofdpersoon op de site naar kijkt. Door foto’s te gebruiken van mensen die naar jouw call to action kijken, leg je daar dus heel gemakkelijk extra attentiewaarde neer.
Sluit af met een call to action
Altijd. Want lezers die jouw hele tekst hebben uitgelezen, zijn zeer geïnteresseerd in jouw product. Straf ze dus niet door ze te laten zoeken naar die call to action button die ze ergens onderweg zijn gepasseerd. Zorg dat die knop groot en duidelijk in beeld is als eindbestemming. Ook als je denkt dat jouw lezer die knop onderweg al gezien heeft. Je stuurt een welkome gast toch ook niet weg als hij of zij toevallig achterom komt in plaats van aan de voordeur?
Ben je nu klaar? Nou… eigenlijk niet. Want je weet pas echt of je call to action werkt als er actie volgt van je lezers. Om dat te bereiken, moet het hele spel van tekst, vormgeving, kleur en informatie goed zijn afgesteld. Doe in elk geval de test en laat drie mensen naar je scherm kijken, vanaf een afstand. Vraag wat ze op jouw site moeten DOEN. Ze moeten zonder aarzelen wijzen naar je call tot action. Gebeurt dat niet, dan kun je daar vast een eerste stap doen in je verbeterproces.
Weten wat ik van je call tot action vind? Ik help je graag als je me in het commentaarveld hieronder laat weten op welke site ik moet kijken en met welk van bovenstaande punten je het meest moeite hebt. Kom maar op met die vragen!