fbpx

Je ziet ze overal en in de meest bizarre vormen: pop-ups. Ze vervagen het hele beeld, knallen oogverblindend op je af of proberen subtiel te zijn, maar verhinderen toch dat je kunt doorlezen op dat stukje waar je net aan begonnen was. Irritant? Reuze! Effectief? Dat schijnt van wel. Mijn advies? Lees dit blog en ontdek hoe het óók kan, zonder te irriteren! 

Pop-ups zorgen voor 10 tot 12% extra inschrijvingen op dat specifieke aanbod. Het is zo’n schermpje dat plotseling voor je opduikt als jij nét op een website zit te kijken.

Meestal ben je je nog aan het oriënteren op wat er allemaal te kiezen valt. Waar moet je naartoe? En dan PLOEPS, wordt alles vaag en komt er een grote bon in beeld met de tekst: ‘Gratis E-book. Schrijf je NU in!’.

‘Nee’, denk jij, “En zeker niet NU. Wég!’.

En dan wordt het spannend.

Zelf ben ik wel eens zo geïrriteerd dat ik direct afhaak. Ik klik op dat kruisje van de pop-up, maar mijn muis schiet direct door naar de rechterbovenhoek van de hele pagina en weg is de website. ‘Net goed’, denk ik dan stilletjes.

Maar uit conversie-testen op grootschalige schaal is gebleken dat het meestal niet zo werkt, ook al denk jij van wel. Uit dat onderzoek blijkt namelijk dat als jij eenmaal hebt geklikt op die site, gedwongen door het sluiten van die pop-up, dat de kans groter is dat je nog eens klikt en dus een pagina verder komt op die site.

Ik heb dat verhaal eigenlijk nooit geloofd.

Maar ik geloof wel dat een pop-up voor extra inschrijvingen kan zorgen. Als je dat venstertje namelijk opzij kunt schuiven, en soms kan dat, lees ik eerst wat ik wilde lezen. Maar voordat ik weg ga, zie ik wel die pop-up. En soms denk ik op dat moment: hee ja, dat kan ik wel even doen voordat ik verder surf.

De pop-up als goede reminder, als extra service.

Het kan. Maar dan mag, in mijn visie, die pop-up absoluut niet irritant te zijn. Want stel dat ik toch al lichtgeraakt was op dat moment, dan keert al die negatieve energie zich uit over jouw site. En vind ik jou bij voorbaat waardeloos.

Kies dus gerust voor een pop-up.
Maar denk even goed na over wat jij niet wilt dat een ander geschiedt…

  1. Bepaal de plaats van de pop-up en het formaat. Klein in de zijkant kan óók. Door de beweging valt het ding toch wel op.
  2. Kies op welke pagina’s je die pop-up wilt. Alleen op home, omdat je het bij ‘over jou’ niet nodig vindt? Of op alle salespages, omdat die ook als landingspagina’s dienen?
  3. Bereken de gewenste ‘aankomsttijd’ van je pop-up. Wanneer verschijnt die in beeld? Na 10 seconden, na 30 seconden, een minuut?
  4. Een pop-up blijft standaard staan tot de bezoeker hem wegklikt. Maar vervolgens kun jij zelf instellen hoe lang je jouw bezoeker laat genieten van die rust. Laat je hem de hele week terugkomen op je site zonder hem lastig te vallen met je pop-up ? (dat kan!). Of zou hij of zij de volgende dag juist terugkomen om tóch dat gratis e-book te downloaden en wil je hem die kans niet ontzeggen? Dan laat je de pop-up gewoon bij elk bezoek terugkeren.

 

Vragen? Twijfels? Stel ze hier, dan krijg ik een melding in mijn inbox en kan ik zo snel mogelijk met je meedenken.

PS2: Wil je meer pop-up-inspiratie. Kijk eens op de site van mijn collega http://www.chrisrommers.nl/, hij heeft een geweldige vondst op zijn homepage staan! En voordat je dubbel gaat liggen van het lachen, mag je dit artikel delen met je eigen achterban. Alles voor een wereld zonder irritante pop-ups! 

4 Comments

  1. Ik deel je mening Meta. Erg irritant die pop-ups die midden in het beeld verschijnen als je net begint met lezen. Ik sla het kruisje van de pop-up in zo’n geval over en klik meteen de website weg. En denk dan ondertussen; daar heb je weer zo’n schreeuwer. Hoe jij dat hebt gedaan vind ik erg mooi. Je bent aan het einde van je blog beland en dan komt er even iemand om het hoekje fluisteren. Ik ben er gewoon een beetje jaloers op 😉

    Reply
    • Heb je die van Chris Rommers wel bekeken dan? Good allways can be better!

      Reply
  2. Wat ik wel lastig vind is dat de pop-ups ook een soort van trend laten zien. Zo is nu de “leave page” pop-up populair. Net toen ik dacht: “dat is een slimme”, werd deze ineens vrijwel overal gebruikt en was het “hip”. En ik haak af op hippe dingen. Hippe dingen zijn namelijk vrijwel zonder uitzondering erg tijdelijk.

    Reply
    • Ik voel met je mee Nathan. Aan de andere kant is er zo’n enorm verschil tussen de ene en de andere ondernemer dat zelfs hippe dingen nooit allemaal tegelijk pieken. Als we allemaal op een ander moment instappen, kun je toch een mooie variatie aan hippe dingen krijgen… en dan irriteert het ook minder snel. Is dat geen mooie oplossing?

      Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?