fbpx

Gistermiddag heb ik anderhalf uur zitten Skypen met een klant. We hadden het over de koppen, onderkoppen en zoekwoorden. Wát, zo lang? Alleen al over die koppen?
Ja dus. Want een kop bestaat uit één zin van, wat zou het gemiddelde zijn: acht woorden?
Dan is het wel fijn als die woorden precies raak zijn.

Niet een beetje raak, want dat bestaat niet.

De klant van vanmiddag wilde vooral zekerheid inbouwen. Ze had het liefst alle koppen in alle nuances, helemaal compleet. Ik wilde zelf vooral koppen die overzichtelijk zijn. Die meteen inhaken op een emotie, die een beeld oproepen. En als ik mijn huiswerk al die jaren goed heb gedaan, dan weet ik dus ook dat die koppen best een beetje dramatisch mogen zijn. Als je het probleem er niet inwrijft, wordt jouw oplossing nooit gekocht. Dus al heb je nog zo’n hekel aan die rellerige Telegraaf-koppen: die adviseer ik je wel voor je website.

Maar goed, ook in die populaire, emotionele en triggerende koppen gaat het dus om nuances.
Laat je iets ‘de spuigaten uit lopen’, of is ‘uit de hand lopen’ sterk genoeg?

Als ik op mijn homepage ga roepen dat 9 van de 10 websites zeker twintig ernstige fouten maken, dan is het misschien ook een beetje teveel van het slechte nieuws: dan is de vraag of je het nog wilt lezen. Ik heb het dus iets verzacht; mijn klanten hebben over het algemeen ‘best een aardige website’, vinden ze zelf  dus zo noem ik het ook. Ze komen alleen bij mij omdat ze er weinig klanten mee trekken…

Ga je zelf je website herschrijven, dan is het dus handig om te spelen met die woorden. Loop maar eens na wat je tot dusver hebt staan.

Is het te formeel?
Te keurig? Dan raak je de lezer niet en is het net alsof je één of ander ambtelijk rapport voor je neus hebt. Weinig kans dat jouw lezer je gaat bellen, of zich abonneert op je nieuwsbrief.

Is het te dramatisch?
Zorg dan dat je er tóch een feestje van maakt. Zet dan onder een kop waar het bloed vanaf druipt, een heel vriendelijke onderkop die meteen belooft dat er pleister is voor deze wonde…

Is het alleen beschrijvend?
Promoot je steeds de voordelen van je product of dienst? Niet handig! Reclamepraat werkt niet op websites. Zorg dat jouw klant kan meeleven met het verhaal. Dat hij zichzelf herkent. En kom dan pas met de oplossing.

Welke woorden kies je daar dan voor?

Ja, dat is dus niet 1-2-3 bepaald. Lees je referenties er op na of haal in gedachten terug wat klanten jou vertellen als je ze voor het eerst spreekt. Gebruik die spreektaal, en die uitdrukkingen.
Heeft iemand het over lol of plezier? Over ruzie voorkomen, of een conflict beheersen?
Spenderen ze tijd met vrienden, of hun maten, of kennissenkring? Iedere doelgroep heeft zijn eigen manier van uitdrukken. En hoe beter jij daarbij aansluit, des te gemakkelijker gaan ze met jou in zee.
Neem de tijd om je teksten na te lopen op die losse woorden, en vooral in de koppen. Het grote voordeel: met spreektaal in je hoofdkop heb je hoogstwaarschijnlijk ook je belangrijkste zoekterm voor je SEO al binnen, want de meest mensen goochelen op het probleem!

Pas op voor deze instinkers:

Te leuk is gauw kinderachtig. Mjammie bijvoorbeeld. Maak er smaakmakend van. Of smaakvol. Of gewoon heerlijk!
Je eigen aanbod is al snel jargon. Bepaal zelf of je een consult aanbiedt. Of een sessie, of behandeling.
Voorkom vaagheden. Denk in beelden. Dus: ik help je op weg. Is mooier dan: ik help je verder.

Zo. Nu jij. Kamp je met een rotwoord?
Of heb je juist een gouden vondst toegepast in je teksten?
Deel ze met ons, dan creëren we hier een databank voor aansprekende woorden!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?