Met een goed SEO blog sla je twee vliegen in één klap: je boeit lezers en je wordt beter gevonden door de zoekmachines. Groot pluspunt: het schrijven van een blog is namelijk stukken eenvoudiger dan een webpagina, het mag volledig in jouw eigen tone of voice. En als je het dan afmaakt met de volgende SEO-tips, dan bouw je een enorme mooie basis voor je vindbaarheid. Als dat niet motiveert?!

De eerste tip voor een goed SEO-blog

Dat is het bedenken met de kop. Die is eenvoudig: het is letterlijk de zoekvraag waar jouw potentiele klant op zal zoeken als hij een inhoudelijk probleem heeft. Hij zoekt dus niet jouw naam of je bedrijf, hij kent je niet eens!

Gebruik die zoekvraag als zoekterm in je SEO. Dus niet jouw oplossing en het fijne resultaat, maar de problemen waar jouw potentiele klant nu mee rondloopt: ‘relatieproblemen, ruzie met je partner, zal ik scheiding aanvragen of niet?’, dat soort vragen. Die klanten willen ‘een goed huwelijk’, maar dat is op dit moment nog geen zoekterm voor ze.
Voor je vindbaarheid ga je altijd op zoek naar de ellende, ook al ben je zelf nog zo positief ingesteld. Verderop in de tekst, liefst zo snel mogelijk, maak je alsnog die ommezwaai naar het hoopvolle resultaat, de belofte. Dan is duidelijk dat jouw artikel begint bij het probleem en daar niet te lang over doorzeurt, want er is ook een oplossing. Fijn!

Kies voor je zoekterm bij voorkeur twee woorden en zorg dat die twee woorden consequent in die volgorde en precies in die schrijfwijze terugkomen in:

* Je url, dus het stuk achter www.naamwebsite.nl/blog/hier-moet-het-staan.
* Je alinea, liefst in de eerste zin als eerste woord.
* Je titel van je pagina in het Yoast/SEO-gedeelte aan de achterkant van je website.
* De meta-omschrijving, ook in Yoast, en ook hier liefst als eerste woord in de eerste zin.

Gebruik tussenkoppen

Helemaal optimaal is het als die zoekcombinatie dan ook nog een keer terugkomt in de tussenkoppen. Google ziet ze het liefst in alle tussenkoppen. Maar zelf raak ik vreselijk geïrriteerd van teksten waarin ik precies dezelfde woorden steeds weer tegenkom. We hebben niet voor niets zoveel synoniemen in de taal, denk ik dan. Maak daar dus de afweging en blijf vrienden met Google, maar zeker ook met je lezer.

Schrijf gewoon

Schrijf je blog in spreektaal. Alsof je het vertelt aan je klant. Bijna automatisch kom je dan lekker in een patroon van korte en lange zinnen. Meestal. Schrijf in elk geval éérst gewoon je hele verhaal op.

Schrap de herhalingen

Aan het eind ga je terug naar het begin. Check of je jezelf herhaalt en schrap indien nodig wat zinnen. Kijk of je zinnen hebt waar je ‘het’ gebruikt waar je het over je zoekterm hebt, en kijk of je het alsnog kunt aanpassen zodat je wel letterlijk die woorden gebruikt.
Bijvoorbeeld;
Zou je dit willen?
Wil jij de ruzies in je relatie nu echt aanpakken?
De tekst wordt er langer van, maar dat geeft niks. Een vlot leesbaar blog mag gerust 600 tot 800 woorden zijn. En zo’n zin wordt alleen maar duidelijker als je het complete woord weer noemt.

Maak het scanbaar

Een scanbare tekst krijg je door veel witregels toe te voegen en je alinea’s kort te houden. Breek een stuk van 8 regels liever in tweeën. En zet ook een zin je die je extra wilt laten opvallen gewoon tussen twee witregels. Veel ondernemers vinden dat een beetje gek, en in de journalistiek hoort zulke mallotigheid ook niet, maar op een webpagina leest het uiterst prettig.

Wit geeft een denkpauze.

Zeker als je ogen toch al razendsnel over het scherm vliegen.

Vraag om actie

Vergeet niet om onderaan je blog een reactie uit te lokken van je lezer. Dat kan een letterlijke reactie zijn, in de vorm van een geschreven commentaar. Maar misschien wil je liever dat je lezer zich inschrijft voor je volgende blogs, en bied je een invulveld aan voor het aanvragen daarvan? Of je vertelt dat je trainingen geeft op dit gebied, en dat de lezer daar meer over kan lezen.

Rond netjes af

Tot slot: rond even netjes af. Zet je blogartikel in het CMS van je website. Je kunt knippen en plakken uit Word, maar dan krijg je stiekem toch wat vervuilende codes mee. De ‘schoonste’ manier is om je tekst op te slaan als tekstbestand (opslaan als .txt) en die te gebruiken. Maak in je website dan pas de coderingen aan voor de H1, de H2 en de vetgeschreven woorden. Vergeet eventuele linkjes niet aan te maken, bijvoorbeeld naar die pagina over de trainingen.

Gebruik de foto ook

Download altijd foto’s waarvan je zeker weet dat die copyright-vrij zijn, of koop ze gewoon via een betaalde site. Geef de foto dan direct al een logische naam op je computer, dus niet IMG26713, maar de letterlijke zoekterm die je ook in je URL hebt gebruikt. Zet de foto in de mediatheek van je website (de titel staat dus al goed) en vul ook de alt-tag van je foto in met die zoekterm.
Plaats je blog eventueel in een Categorie, als je die hebt. Zelf maak ik een splitsing in blogs die echt gaan over webteksten, en blogs die breder zijn en over marketing gaan. Dan weet Google ook waar ik me mee bezig houd.

En het belangrijkste:

Sla op. Publiceer. En laat weten aan je vaste fans dat je wat nieuws hebt geschreven, dus plaats je intro met een link naar je website in je nieuwsbrief.
Zorg dat mensen die jou niet volgen, of de mensen die geen tijd hadden voor de nieuwsbrief, de komende dagen nog een aantal keer jouw blog (met foto) voorbij zien komen op social media.
Zet je blog op Google+ om ervoor te zorgen dat Google het artikel ook op eigen terrein nog een keer tegenkomt. Let op of er reacties komen van je lezers en reageer snel, koester die interactie.
Hebben je lezers een vraag, gebruik dat dan als input voor je volgende blogartikel. Zelf ga ik om die reden ook naar lezingen/workshops over mijn eigen vakgebied. Als ik mazzel heb, leer ik zelf weer wat nieuws bij. En als ik alles al wist, leer ik van de vragen uit de zaal in elk geval weer welke vragen zij nog wel hebben.

Klinkt dit goed?

Heb je zin gekregen om een aantal vragen te verwerken tot blogs waarmee Google je gaat vinden en jij extra lezers krijgt? Stel gerust je vragen, wie weet kan ik je de volgende keer weer verder helpen. En ik word ook altijd erg blij van die interactie …

6 Reacties

  1. Dank je! Helder, praktisch en een MUST.
    Ik blijf weerstand voelen bij SEO. Ik wil gewoon een mooi, boeiend verhaal schrijven!
    Maar ja, ik wil ook dat het gelezen wordt.
    En online gelden er nou eenmaal andere regels.
    Dus: dag weerstand, hallo uitdaging. En met deze tips kan iedereen uit de voeten.

    Antwoord
    • Herkenbaar hoor, @Lizzy de Wilde. Ik raad je aan om te beginnen met goede beschrijvingen in je metaomschrijving. Die zijn vaak nog wel leuk om te doen, en als je ziet in de resultatenlijst (als je jezelf even googelt) hoe netjes en gevarieerd je pagina’s dan één geheel vormen, dan raak je misschien in de stemming om ook echt per pagina een zoekwoord te gaan zitten uitbroeden. Het is mijn hobby ook niet hoor, maar het is zo fijn om goed gevonden te worden, moet je maar bedenken :).

      Antwoord
  2. Leuk en nuttig artikel, dank je wel! Wat bedoel je met Yoast en hoe deel je de categorieën in. Ik raak verward van de tags. en de catergoriën. Misschien heb je dat al eens behandelt in een blog?

    Antwoord
    • Hallo @Margo Ruiter, ik bedoel http://www.yoast.com, dat is een plugin die je installeert op je site als je in WordPress werkt tenminste. Daarmee kun je de hele SEO invullen, en Yoast geeft dan met rode-oranje-groene bolletjes aan of die betreffende pagina al voldoet aan een goede SEO. Je ziet dan ook op welke punten je nog kunt verbeteren, Yoast zegt dan bijvoorbeeld: ‘je zoekwoord staat nog niet in de eerste alinea van het artikel’. Heel handig! Gratis downloaden kan hier: https://yoast.com/. Een tag vul je ook via de achterkant van je site, dus in het CMS. Staat rechts van de pagina en geldt vooral voor foto’s: de titeltag van de foto is een belangrijke indicatie voor Google om te weten waar het verhaal over gaat. Altijd invullen dus, liefst hetzelfde woord als van die pagina zelf. De categorie is wat technisch voor mij, maar Irene Ogier heeft supergoede blogs over alles wat technisch is, dus kijk hier maar eens: http://www.dewebacademie.nl/wat-het-verschil-tussen-categorie-en-een-tag/ . Succes!

      Antwoord
  3. Hé Meta, super bedankt voor je tips die ik meteen kan toepassen in mijn blog over relatieproblemen. Vaak ben je als ondernemer zo bezig om de dingen goed te doen, dat je vergeet om de goeie dingen te doen. Ik had tot voor kort geen flauw benul van SEO. Voor de meeste ondernemers is en blijft dit een mysterieus gebied: de achterkant van je website en wat nou wel of niet werkt.

    Voor de echt ingewikkelde dingen vind ik dat je een expert inschakelen, maar een aantal basics moet je wel weten. Dit is echt heel handig. Vooral als je zelf je blogs schrijft en publiceert. Mijn belangrijkste inzicht is, dat je moet leren denken zoals je klant en een beetje leren denken volgens Google.

    Met jouw suggesties die helemaal in mijn straatje passen, ga ik lekker aan de slag. Dankjewel voor je waardevolle tips.

    Antwoord
    • Graag gedaan @Jacoline Steegstra. Het gesprek met jou was deels inspiratie voor deze blog, dus de dank is wederzijds!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?