Je website is één ding, maar in de praktijk krijg ik als webtekstschrijver ook menige vraag over Facebook, LinkedIn en Youtube. Als je je bedrijf wilt profileren met goede, waardevolle content ontkom je er niet aan om ze te promoten op social media. Maar echt, je kunt er wel gék van worden! In mijn blog van deze week een paar tips om er tóch lol in te houden, mét boekentip. Kwestie van knippen en plakken, maar dan wel op een eerlijke manier! 

Afgelopen week kreeg ik van een klant de vraag of ik ook haar teksten voor Facebook wilde doen. Mijn antwoord was ‘nee, daar is Margo Pasman van Leuk Communicatie véél beter in’. Een andere klant wilde bloggen. Maar waarover, en hoe? Van Eelco de Boer had ze begrepen dat je kunt splitsen: één onderwerp op Youtube kun je uitschrijven tot een blog op je website, tot leuk opgemaakte quotes op Facebook, drie losse tips voor Twitter en een update op LinkedIn.

Maar zoveel?
Alles tegelijk?
Hoeveel tijd gaat dat wel niet kosten?

Zelf ben ik de laatste om te roepen dat je alles moet.
Ik weet hoeveel tijd het kost. En hoeveel doorzettingsvermogen 🙂 .

Maar: het systeem van Eelco zorgt er wel voor dat je de energie die je dan toch al in die video stopt, ten volle benut. Als je dan toch bezig gaat…
Heb je moeite om op die manier te gaan denken, dan kan ik je het boekje ‘Kickass content’ aanraden, van Rutger Steenbergen. Rutger heeft al meerdere boekjes geschreven in de 60-minutenserie van Uitgeverij Haystack. Het leuke van deze handzame pocketjes is dat je ze zo uitleest, maar dat je ook heel makkelijk even terugbladert naar een voorbeeld, waar Rutger volop mee rondstrooit.

Heb je bijvoorbeeld een webshop en wil je inspiratie voor berichten waar je als lezer direct een goed gevoel krijgt, dan verwijst hij naar Coolblue en naar een onderzoek over Zalando, waarbij je precies kunt zien hoeveel effect een kleine aanpassing in woord of beeld kan hebben.

De voorbeelden van Rutger brengen je op ideeën, zelfs al zit je in een totaal andere branche.

Zo noemt hij een restaurant dat alle gerechten op de menukaart fotografeerde en in ze in de loop van het jaar, met een passend tekstje, voorbij laat komen op de social media. Kwestie van één keer tijd investeren, zó opslaan dat je ze goed kunt terugvinden en dan wekelijks even inplannen, of ze laten plaatsen via een tooltje als hootsuite.

Ben je accountant of administrateur?

Dan is aantrekkelijk beeldmateriaal niet je eerste insteek. Maar je hebt wél andere kwaliteiten. Gebruik je praktijkkennis uit het MKB en de retail om ondernemers te voorzien van tips en aandachtspunten. En kijk wat breder dan alleen het cijferwerk, dus durf ook te vermelden dat ‘een klant met een modezaak’ uit de rode cijfers kwam doordat hij durfde te investeren in een etaleur. Jij overziet de financiële consequenties, maar als je het anoniem maakt, kun je ook best beschrijven welke goede ideeën jouw klanten een boost hebben gegeven. Je kunt ze ook beschrijven als ‘iets wat je laatst las in een vakblad’… Dan is de link met jouw klanten helemaal niet gemaakt, maar kun je wel andere klanten inspireren en ben je écht de meedenkende accountant, in plaats van alleen de man van de cijfertjes.

Denk ook aan de voor- en na-foto’s of -video’s.

Met je mobiele telefoon kun je tegenwoordig dit soort dingen maken met bewegend beeld terwijl je zelf het commentaar inspreekt. Bewerk zo’n filmpje, houd het vooral kort en gebruik het vervolgens voor je website, én voor Facebook, én op Instagram.
Je merkt snel genoeg welke soort berichten aanslaan bij jouw volgers. En op welke kanalen.

Weet je nog niet wáár jouw klanten zitten? Je kunt het vragen.
Wil je dat niet ? Zoek ze dan gewoon even op. Pak je klantenbestand van vorig jaar erbij, zoek de namen van je contactpersonen op en kijk op welke media ze zitten.

Nog belangrijker: kijk wat ze daar doen.

Zo zie ik dat mijn klanten vaak een Facebookaccount hebben, maar het privé gebruiken. Daar kwam ik pas achter toen ik ging uitzoeken waarom mijn Facebookadvertenties zo slecht scoorden, overigens. Ik was er gewoon vanuit gegaan dat al mijn klanten, met allemaal een bedrijfspagina op Facebook, ook wel zakelijk interactief zouden zijn.

Niet dus.

LinkedIn blijft ook een verhaal apart, vind ik. Met LinkedIn ben ik sinds januari weer wat intensiever aan de gang. Jarenlang stonden alle meldingen uit. Maar nu ik ze weer aanzette, ontdekte ik dat mijn inbox helemaal vol stroomde met updates. Veel mensen plaatsen hetzelfde bericht in vier verschillende groepen op LinkedIn, en dan kreeg ik vier dezelfde mails in mijn inbox. Reuze irritant!

Dus ik vroeg mijn klanten: hoe doe jij dat, want jij zit toch ook op LinkedIn?
Het antwoord was weer ontnuchterend. Ze zítten er wel, maar ze hebben (net als ik voorheen) alle meldingen uitstaan. Ze kijken eens in de paar dagen op hun tijdlijn wat er is gebeurd. Meer is het niet. Althans, ik heb nog niet veel interessante dingen kunnen ontdekken op LinkedIn.
(Mocht jij tips voor me hebben, dan hoor ik ze graag . )

Kijk, als je zo rondkijkt, kom je er achter dat je echt niet alles hoeft te doen. En zeker niet in vier groepen tegelijk, op hetzelfde tijdstip. Maar helemaal niets doen, dat raad ik je ook niet aan. Mijn beste blogs schrijf ik vrij kort van te voren en die leveren tegenwoordig nooit meer commentaren op, maar wel rechtstreekse mailtjes in mijn inbox. Mijn Facebookberichten scoren vooral als ik spontaan iets plaats, en meestal ook nog vrij privé. Over het algemeen vind ik het effect zwaar tegenvallen, of ik leg de lat te hoog natuurlijk, dat kan ook. Maar door wel te blijven publiceren, nu en dan en soms wat vaker, blijf je toch zichtbaar. Blijft je naam op het puntje van de tong bij goede relaties. En zulke ambassadeurs zijn soms ook gewoon je virtuele vrienden op Facebook.

Conclusie:
Wil je aan de gang met je social media, maar wil je zeker niet alles, niet de hele dag door en geen tientallen berichten op een dag? Investeer dan je tijd in een goed plan. Zet al je onderwerpen op een rijtje, bedenk hoe je het kunt uitwerken.
Neem vervolgens de tijd om goede content te maken en daarna de losse onderdelen uit te lichten. Knippen, plakken en recyclen in een iets andere opzet, met link naar meer artikelen, je eigen blog of andere video’s en je kunt weer voor tijden vooruit.
Inspiratie nodig? Bel mij niet, maar lees het boekje ‘Kickass Content’ van Rutger Steenbergen. Iets meer dan een tientje geloof ik, en voor dat geld kun je je beste tips meteen onderstrepen. Ideaal!

2 Reacties

  1. Ik lees voor het eerst jouw blog. Lekker!
    Snel geschreven, verwijzen naar andere experts, bruikbare tips, je eigen “frustraties”.

    Ga zo door. Dank je wel.

    Antwoord
    • Fijn om te horen George! Ik ben voorzichtig met het delen van mijn frustraties, omdat ik weet dat het zomaar ineens weer superleuk kan zijn, een dag later, of een telefoontje later. Maar ik doe mijn best om in elk geval authentiek te zijn en inspirerend. Fijn om te horen dat het dit keer gelukt is, dank je wel voor jouw reactie!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?