fbpx

Als ondernemer ‘moet’ je heel veel. Waarschijnlijk doe je dat ook. Maar wat als het resultaat desondanks tegenvalt? Check of jij je rode draad nog wel hebt. Want laatst kwam ik dit lijstje tegen van onderwerpen waar jij je als ondernemer bij kunt laten coachen. Schrik niet hé?! Hier komt’ie:

Ondersteuning bij sales *
Ondersteuning bij effectiever netwerken *
Ondersteuning bij de boekhouding / administratie *
Ondersteuning bij juridische vraagstukken *
Ondersteuning bij de belastingaangifte *
Technische ondersteuning bij de website *
Business coaching *
Ondersteuning bij bedrijfsgroei *
Ondersteuning bij het inrichten van de back-office *
Ondersteuning bij het beter maken van je website *
Ondersteuning bij content marketing *
Ondersteuning bij social media *
Ondersteuning bij e-mail marketing *
Ondersteuning bij het vindbaar maken van mijn website in Google *
Ondersteuning bij teksten schrijven *
Ondersteuning bij je online strategie *
Grafische ondersteuning
Ondersteuning bij debiteurenbeheer *
Offertes maken *
Pitchen *
Ondersteuning bij presenteren *

Heb jij dat ook?

Dat als je dit lijstje leest, dat je denkt: pffff.. wat véél?!

Terwijl je tegelijkertijd beseft: ‘maar dit doe ik allemaal al, geen wonder dat ik even zucht’.

​Toen ik het las, voelde ik een glimlach opkomen, maar die trok meteen weer weg toen ik me realiseerde dat de lijst niet compleet was. Het feit dat je e-mailmarketing doet, brengt immers bijna automatisch de verplichting mee om regelmatig blogs te publiceren… en één van de grote tijdrovers bij de promotie via social media, is voor mij het maken van al die illustraties. Het lijstje is in het echt dus nóg langer, de neventaken staan er nog niet eens op.

Toch voelt zo’n lijstje ook wel eens goed.

Voor mij is dit lijstje vooral fijn om eens te kijken wat prioriteit heeft. Wat de rode draad zou moeten zijn… en of die er nog is. Het is zoveel, dat het toch niet allemaal perfect kan, dat scheelt weer .

Maar wat is nu echt belangrijk, waar kun je het beste beginnen?

Wat zou jouw rode draad moeten zijn?

​De businesscoach die me dat kan vertellen, moet ik nog vinden. Want zoals je wellicht weet, volg ik redelijk wat coaches … hoort ook bij mijn vakgebied, vind ik. Ik hoor dus al jaren wat er allemaal moet gebeuren. Maar elke keer als ik zelf één onderdeel mag afvinken, biedt het volgende knagende onderdeel zich al weer aan. Die administratie en die boekhouding, daar heb ik wel iemand voor, die kan ik wegstrepen. Maar al die andere dingen?

Hoe kan dit lijstje dan helpen?

Dit lijstje vervangt jouw businesscoach. Want je zult zelf moeten bepalen wat voor jou persoonlijk het belangrijkste is.
Als jij pas durft te netwerken als je goede visitekaartjes hebt laten drukken, dan moet je eerst naar die grafische vormgever.
Als je pas durft te pitchen als je website er goed uitziet, dan is het verbeteren van je website een duidelijke prioriteit.
En als je onzeker bent over je hele bedrijf? Dan is je vindbaarheid misschien wel de basis. Eerst zorgen dat je website gevonden wordt, dan zorgen dat je bezoekers ook klant worden. Zodra je díe tevreden klanten kunt laten zien, trek je met een heel ander gevoel je favoriete netwerkkleding aan en ga je er graag op uit. Zo zou het ook moeten zijn.

Maar soms loopt het mis.

Soms juist als je denkt dat het goed gaat. Ik heb het afgelopen jaar een enorme groeispurt gemaakt. Team uitgebreid, nieuwe producten, veel meer uren gaan werken en veel meer omzet gedraaid. Maar ik kon niet kiezen wat éérst moest. Ik wilde alles goed en alles tegelijk. Vandaar ook al die experts om me heen. Ik heb ze allemaal ingeschakeld. Kon ik zelf mooi aansturen, en bovendien had ik het smoordruk met Verbeterdagen, en toen mijn online programma eenmaal klaar was, moesten daar ook de klanten nog aandacht krijgen, natuurlijk.
Dus terwijl ik zo ‘professioneel en ambitieus’ bezig was, was mijn rode draad volledig uit elkaar gerafeld tot allemaal kleine draadjes. Die kwamen wel bij elkaar, maar het was een kluwen van kleurtjes. En die kluwen was nauwelijks nog herkenbaar als Tekst met Pit. Op Facebook zag ik er heel anders uit als op LinkedIn en in ‘real live’, en mijn website bleek (toen’ie klaar was) allemaal kleurschakeringen en lijntjes en friemeltjes te hebben die helemaal niet bij mij passen.

De wijze les die ik heb geleerd, is dat je wel kunt uitbesteden, maar je kunt niet ophouden met sturen.
Eerst weten wat je wilt, en dan laten uitvoeren.

Kun jij het ook allemaal even niet meer bedenken?

Maak van het denkproces dan vandaag of deze week, zo snel mogelijk, je prioriteit.

Lees een goed boek, zoals ‘De LIFE navigator’ van iDoDareDream.

Of ga al tekenend terug naar de kern, zoals ‘Design the life you love; van Ayse Birsel.
Brainstorm met een coachende uitvoerder die jou kan helpen om je energie te vertalen in je uitstraling.

En ga pas verder als je weer VOELT wat goed is, zodat je dat gevoel kunt overbrengen in je briefings voordat je alles uitbesteedt.

Dat klinkt heftig hé?

Toch zie ik om mij heen veel ondernemers aan alles tegelijk werken, niet in de laatste plaats omdat je tussentijd wordt verleid door de meest veelbelovende challenges, de beste webinars en de voordeligste trainingen.

Wil je dat juist NU, à la moment, opschonen in je takenlijst?

Ga dan terug naar het lijstje bovenaan dit artikel.
Streep door wat kan wachten.
En kies uit de dingen die overblijven het item met de allerhoogste prioriteit en maak daar tijd voor.

NB: Hier ben ik ook mee bezig. Binnenkort zul je beetje bij beetje mijn rode draad weer herkennen in alles wat ik doe. Dus loop je ergens tegenaan en wil je je aanbod veranderen? Ik wil met alle liefde even met je sparren, voordat jij je onderdompelt in uitvoerende acties die achteraf niet nodig waren geweest…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?