fbpx

Bezoekers op je site is leuk, maar uiteindelijk wil je dat die bezoeker iets DOET op jouw site. Bestellen, je e-book downloaden, bellen… Je hele tekst is erop gericht om die bezoeker warm te maken voor jouw dienst of product. Maar welk woord zorgt er nu voor dat jouw bezoeker ook echt op die knop gaat duwen?

Maak je er een echte knop van? Opvallend gekleurd, 3D en voorzien van een tekst? Prachtig!

Nouja, esthetisch gezien vaak helemaal niet zo prachtig. Maar het werkt wel en daar gaat het om!

Alleen… welk woord zet je dan op die knop?

Maakt dat wat uit? Absoluut!
Het grappige is: de meeste klanten die ik help, hebben zich er nog niet mee beziggehouden. De ontwerper levert een mooie site, inclusief knoppen, en op die knoppen stond al iets. Dat lijkt vaak prima.

Ultrakort

Het gros van de ontwerpers kiest voor de korte versie: één woord, liefst een heel werkwoord, dat zegt wat de knop gaat doen. Verzenden, downloaden, bestellen. Of nog korter: verzend, download, bestel.

Of verfrissend origineel

Mijn advies is: houd het kort en ultraduidelijk, dus zoals die webbouwers. Of maak het verfrissend origineel en informeel. Mits dat past bij jou en je doelgroep, dat bepaal je natuurlijk zelf. Het biedt je zeker een kans om je te onderscheiden en de aandacht van jouw bezoeker net iets langer vast te houden.

Zo mild mogelijk

Ik zou je willen aanraden om in elk geval eens te kijken of het vriendelijker kan op jouw website.

Staat er nu ‘verzenden’? Wat dacht je van ‘Stuur maar op’ of ‘show it to me’?
Of zelfs: ‘Goed idee!’ of : ‘Dat lijkt me een goed begin’.

Denk vanuit je bezoeker

Het zijn de nuances die het hem doen. Sommige marketeers zeggen dat knoppen tot hogere conversie leiden als je denkt vanuit de bezoeker, bijvoorbeeld ‘ik wil me inschrijven’ of ‘schrijf me in’. Dan zet je dat letterlijk op de knop.
Nog sterker wordt het met een ‘ja’ ervoor, of een uitroepteken erachter: ‘ja, ik wil me inschrijven!’. Regels zijn hier ondergeschikt, het gaat erom wat bij jou past.

Of stel het resultaat voorop

Stel niet je product centraal, maar datgene waar het product bij helpt: voel je fit (powerfood), lees zonder je partner te storen (e-reader) of bespaar (op wat dan ook). Het gaat niet om de aankoop nu, maar het effect daarna of zelfs op lange termijn.

Dus niet: ’koop nu’. Maar: ‘zet in de winkelwagen – en bespaar 20%”
Niet ‘download’, maar ‘ontvang het gratis e-book’.

Proef aan synoniemen

Uiteindelijk gaat het echt om kleine verschillen. Maar die verschillen bepalen wel de beleving van jouw site en dat is wél belangrijk. Proef dus eens aan je knoppen en zet er wat synoniemen naast om te testen of het beter kan. Zo zou je de buttontekst ‘verzenden’ ook kunnen vervangen door: versturen, toesturen, mailen, e-mailen. Wat voelt beter?

Wees voorzichtig met tussenwoordjes.

Je kunt het extra aantrekkelijk maken met toevoegingen: gratis – geen verzendkosten – binnen 3 minuten. Of je maakt er korte zinnetjes van, meer in spreektaal. Maar pas op dat het wel blijft passen bij jouw uitstraling. ‘Stuur maar op’ klinkt lekker vrijblijvend, maar kan ook te nonchalant overkomen.

Pas ook op voor bevelen.

Als je kort gaat schrijven, kun je verzeild raken in de gebiedende wijs. ‘Bezorg direct’ klinkt toch een stuk strenger dan het neutrale werkwoord ‘bezorgen’ of ‘bestellen’. De vraag is of jouw bezoeker zo streng wil zijn.

Of toch een hele zin?

Je kunt je button ook weglaten en er een zin van maken. Een zin die zo vriendelijk en aardig is dat jouw bezoeker er toch op gaat klikken. Een voorbeeld: ‘Laat me weten wat je mailadres is, dan zorg ik dat het binnen drie minuten in je mailbox zit.’

Is dat alles over buttonteksten?

Nee. Want ook het verschil tussen een witte en een zwarte letter maakt dan weer uit voor je conversie. Evenals de kleur van je button, de grootte van de tekst en ga zo maar door. Jouw bezoeker is zich van dat alles niet eens bewust. Jij hoeft er ook niet wakker van te liggen, maar als je een nieuwe tekst wilt schrijven, of je wilt je huidige site optimaliseren, dan zou ik er zeker eens kritisch naar kijken.

PS: en als je dan toch bezig bent: ik zou het heel fijn vinden om in een reactie te lezen welke gouden vondst jij toepast op je site… of met welk dilemma ik je juist kan helpen?

 

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?