fbpx

De meeste klanten denken dat ze duidelijk zijn als ze zeggen: dit zijn we, dit doen we, daar zitten we. Maar het aanbod – dit doen we – is in de praktijk niet voor één gat te vangen. Doe je dat wel, dan loop je grote kans dat jouw bezoeker afhaakt, terwijl hij best klant had willen worden.

In dit blog leg ik je uit waarom je je aanbod soms moet versnipperen. En hoe het komt dat je site dan langer en ingewikkelder lijkt, maar toch veel duidelijker is voor jouw klant.

Want iedereen wil een frissen en flitsende site. Mooie plaatjes, pakkende teksten. Kort: iedereen wil kort. Daarover schreef ik al eens een ander artikel: wanneer is lang té lang?

Het gros van mijn klanten denkt ook dat ze een kleine site nodig hebben.

Home, Over jou, Contact, een blogpagina en één pagina aanbod. Want, zo is de redenatie, ik ben coach, of ik help je met dit, of dat. Meer is het niet.

Gaandeweg het intakeproces, merk ik dan dat het aanbod helemaal niet zo kort is. Jij als klant biedt bijvoorbeeld coaching, maar je biedt daarvan verschillende vormen: één pakket om te proberen, een pakket om snel veel resultaat te halen, en een pakket waar je wat langer over mag doen.

Valkuil nummero één is dat je dat aanbod dan ook vanuit deze gedachte op papier zet. Je legt dan uit wat je doet, welke resultaten het jouw klant oplevert. Voor welke klanten het wel is bedoeld, en voor wie het niet geschikt is. En dan kom je onderaan de pagina. En dan blijkt ineens dat al die pakketten in de laatste alinea nog even worden opgenoemd. Jouw klanten kan kiezen tussen A, B of C. ”Wil je meer weten? Neem dan contact op.”

Oef.

Je website is bedoeld om te informeren. En te werven, daarna, maar dat doe je met informatie. Dus is niet je homepage, maar je aanbod het belangrijkste onderdeel op je site.

Want bedenk dat jouw klant misschien wel midden in de nacht op jouw site terecht komt. Hij wil iets weten, op dát moment. En hij snapt best dat jij op dat tijdstip niet per mail of telefoon bereikbaar bent.

Daarom is de oplossing des te voor de hand liggender:

Zet je aanbod ook gedetailleerd op je website!

Op de homepage zeg je dan wat je doet. En dat je drie pakketten hebt met verschillende prijzen. Kies maar! En wil je nog niet kiezen, maar er wel even over denken? Neem mijn gratis e-book mee, dan zorg ik ervoor dat je mij niet vergeet….

Op je aanbod pagina’s leg je dan per pakket leg je uit wat het is, welke resultaten het jouw klant oplevert en voor wie het bedoeld is. Je stipt ook aan: wil je sneller? Intensiever? Of juist meer zelf doen? Ga dan naar het andere pakket, namelijk ….

Misschien ben jij bang dat jouw klant de verkeerde keuze maakt.

Dat hij snel wil en veel resultaat en dus eerst kijkt bij het intensieve traject. Die klant schrikt zich rot van de prijs, ook al vind hij het aanbod super aantrekkelijk. Denk jij dat die klant weggaat? Klik, dicht die site? Ja, wel als hij jou moest mailen of bellen. Dan hoort hij de prijs en is hij met stomheid geslagen. ,,Dank u wel, ik denk er even over na”.

Maar op je site hoeft dat dus niet.

Oef, de prijs valt tegen. Wat doet je brein dan? Die zoekt meteen naar opties om het toch te kopen, maar voor minder geld. En dus surft die bezoeker maar wat graag naar de andere pakketten. Daarom maak je die aparte pagina’s met een eigen verhaal. Inclusief snelle tussendoortjes naar de andere pakketten. Een site hoeft niet kort, maar moet wel snel.

Mijn klanten vragen meestal een offerte voor het basispakket van 4 pagina’s. Maar achteraf komen ze vaak op het dubbele uit, of 10 of 12 pagina’s. Want de referenties en de promotie van het e-book waren ze dan even vergeten…

Dus… nu ben ik eigenlijk wel benieuwd: hoeveel pagina’s heb jij, inclusief subpagina’s? En heb je ooit ook gedacht dat jij aan vier pagina’s genoeg had?

4 Reacties

  1. Jouw blog heeft mij weer bewust gemaakt dat ik mijn site moet gaan opsplitsen om voor de twee onderwerpen elk een aparte site te maken. In dat proces van opsplitsen zit ik nu en tegelijk ben ik mij meer bewust geworden dat het aanbod concreter en helderder kan met meer variaties en doelgroepen. Vooral jouw zin ‘neem voor meer informatie contact op’ is een eye-opener en tegelijk herkenbaar omdat ik dit zelf vaak bij een andere site als een drempel ervaar want ik had de info graag in mijn eigen tijd en tempo zelf op de site willen vinden. Dank voor deze bewustwording.

    Antwoord
  2. Fijn om te lezen Marco. Soms heb je geen aparte sites nodig, maar vooral aparte subpagina’s, gericht op een specifieke klantvraag. Trouwens, dan wordt het schrijven van verschillende teksten met verschillende insteek, voordelen en specificaties, ook direct een stuk gemakkelijker. Succes met je teksten!

    Antwoord
  3. Op het eerste gezicht heeft mijn site nu 5 pagina’s (home, over mij, blogs, academie (=aanbod) en extra infopagina). Maar daaronder zitten nog een aantal subpagina’s (gesplitst vanwege andere doelgroep/aanbod) die niet in menu te zien zijn maar wel via linken te bereiken zijn. Ik was redelijk tevreden maar door je blog ga ik opnieuw kritisch kijken en mensen vragen er kritisch naar te kijken.
    Het enige waar ik al niet tevreden over was en wat door je blog is versterkt is de ‘bereikbaarheid’ van mijn aanbod. Teveel klikken nodig dus dat ga ik zeker aanpassen.
    Dank voor je inspiratie opnieuw!

    Antwoord
  4. Dit is ook lastig hoor Gesuino. Meestal wil je op home teveel zeggen. Zorg er in elk geval voor dat je subpagina’s dan wel die diepgang geven die de lezer wil krijgen, in ruil voor die extra keer klikken, zeg maar. Houd de subpagina’s rustig en zorg dat het makkelijk is om terug te keren naar je andere aanbod. Dan ben je al heel gebruiksvriendelijk bezig.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?