Als je bent blijven hangen in je plannen om van alles te verbeteren aan je website, heb je misschien hulp nodig. Het eerste wat je dan moet beslissen, is: welke hulp? Daarom heb ik een uitgebreide Pdf gemaakt met de verschillende opties en uitleg daarover. Want hoe langer je wacht met ingrijpen, des te groter het risico dat je bedrijf doorspurt naar de volgende fase, terwijl je website blijft hangen in de starters-stand.
In mijn vorige blog schreef ik dat je website je grootste vijand kan worden als je die laat versloeren tot een gedateerd en onvolledig beeld van je bedrijf. Dat lijkt niet erg, zolang je opdrachten doorlopen. Maar op een gegeven moment komt het einde van die orderportefeuille of dat project in zicht, en dan vraag je ineens wel af: ‘het zou toch niet komen doordat ze afhaken op mijn website?’. Of die ‘ze’ nu bestaat uit grote bedrijven waar je graag binnen had willen komen, of individuele klanten die eerst eens voor een losse sessie komen: je website zou moeten zorgen voor een redelijk continue stroom van informatie-aanvragen, kennismakingen en voorstellen. Dat niet iedereen toehapt, is geen ramp, zolang je maar merkt dat je nog in beeld bent.
Stel dat je toch wilt kijken of het helpt als je je website naar het volgende niveau tilt. Grofweg heb je dan vier opties voor het verbeteren van de inhoud, dus nog even los of je er ook een nieuw jasje overheen laat gooien. Wat na twee, drie jaar overigens zeker geen overbodige luxe is voor de meeste thema’s! Maar even terug naar de teksten, ga je die nu zelf schrijven of zoek je hulp. Daarin heb je dus vier opties:
1: Je levert zelf je teksten aan, voordat je de website laat opleveren.
Voordeel: snel klaar, geen extra kosten, zelf controle.
Nadeel: Je moet overal tegelijk opletten, en je bent geen tekstschrijver. Kost veel tijd en resultaat is misschien niet wat je voor ogen had?
2: Je kiest een webbouwer die ook je tekst en je foto’s verzorgt.
Voordeel: Alles-in-één, superhandig en waarschijnlijk snel in oplevering.
Nadeel: is er genoeg aandacht voor elk onderdeel? Of schuif je nu die verdeelde aandacht gewoon door naar de webbouwer, waarbij het uiteindelijk niet meer duidelijk is of de kwaliteit van de vormgeving, de teksten of de foto’s het element vormen waardoor telefoontjes van potentiële klanten nog steeds uitblijven?
3: Je laat je teksten schrijven door een tekstschrijver.
Voordeel: Je krijgt professionele teksten terwijl je er zelf geen hele weken mee bezig hoeft te zijn. Bovendien sta je er verder van af, dus kun je kritischer blijven op de kwaliteit.
Nadeel: Je huurt een derde partij in, maar blijf je zelf zo wel dicht genoeg bij jouw verhaal en blijf je betrokken genoeg om kritisch te zijn op de bewoordingen? Levert dit je op wat je wilde en vooral: voelt het nog als jouw verhaal? Kom je sterk genoeg over op je opdrachtgevers of klanten?
4: Je gaat het samen doen met een tekstschrijver en eigenlijk dus zelf leren…
Voordeel: Je leert al doende precies hoe je de sterke kanten van je bedrijf kunt verwoorden. En wat je vooral niet moet doen of zeggen. Je webtekst is je verkoopverhaal dat tot in je botten zit. Daardoor kun je nieuwe teksten voortaan zelf. Je website levert als het goed is, veel meer telefoontjes op en uit de gesprekken die volgen, haal je veel vaker een opdracht of klant. Je website maakt jouw acquisitie effectiever.
Nadeel: Kost tijd, geld én energie. Een gespecialiseerde copywriter hanteert een ander prijskaartje dan de tekstschrijver om de hoek. Bovendien klinkt het niet logisch: zelf leren schrijven. Je kent niemand die dat heeft gedaan. Of is dat juist de voorsprong die je nu kunt pakken?
Hoe neem je een beslissing?
Luister naar je gevoel en kijk waar je staat met je bedrijf. Kun je het je veroorloven om te investeren? En hoe kritisch ben je op je huidige website? Een website levert je geen gouden bergen. Maar het kan wel de reden zijn waarop potentiele opdrachtgevers of klanten ‘ja’ zeggen tegen jou en je bedrijf. Of jouw uitnodigen voor een gesprek, terwijl ze eigenlijk al lang hebben besloten dat ze jou inhuren. Dan kom je al heel anders binnen.
Wil je alles weten, er langer over nadenken?
Download dan de gratis uitgebreide Pdf waarin ik meerdere scenario’s schets.
Of wil je mijn mening over jouw huidige website?
Bel of mail me gerust. Ik heb graag nieuwe klanten, maar ik vind het ook niet erg als tijdens zo’n gesprek blijkt dat je helemaal nog geen super website nodig hebt. Bel of mail me gerust.