Veel ondernemers schrijven hun webteksten zelf. Waarom? Omdat ze het idee hebben dat alleen zij hun eigen persoonlijkheid erin kunnen stoppen. Zo was ook Harm Jensma van Harmoney Control zelf voortvarend aan de gang geweest. Hij had van alles geschreven, soms ultrakort, soms lang, maar de rode draad kon hij er niet in krijgen.

Tekst is ‘m ‘net niet’

Geen wonder, want als eigenaar zit je er eigenlijk veel te dicht op. Soms vind je heel veel dingen mooi bedacht en kun je daardoor niet kiezen. Soms weet je precies wat je wilt, en is het dat altijd ‘net’ niet. Dan loop je vast, zeker als je geen standaard bedrijf hebt en geen standaard persoon bent. Zoals Jensma.

Jarenlang had Jensma samengewerkt met een partner in een bedrijf dat opereerde als administratiekantoor, accountant, parttime-controller en bedrijfsadviseur. Hun oude website had diezelfde mix aan concessies gedaan.
Nu is Jensma verder gegaan zonder zijn zakelijk partner. Ineens kreeg hij alle ruimte voor zijn eigen wensen. Maar – er is altijd een ‘maar’ in dit soort gevallen – die ruimte biedt ook weinig houvast.
Harm belde mij. Tijdens de intake legde hij uit dat hij graag wat anders dan anders wilde. Maar wat, dàt was nog niet echt helder.

Herkenbaar?

Waarschijnlijk wel.
Jensma wilde zijn eigen persoonlijkheid namelijk kwijt in de site. Al debatterend over sites van collega’s in zijn branche, ontdekten we hoe saai en nietszeggend veel van hun websites waren. Maar ook hoe enorm veilig die sites zijn:

Als je niets zegt, kun je ook niets verkeerd zeggen.

Dat wil ik, zei Jensma. Ik wil geen mensen afstoten. Een half uur later was die visie toch veranderd.

Want als je leuke klanten wil, met visie en een praktische kijk op ondernemen, dan moetje zelf ook visie uitdragen. Daarom deden we sommige dingen net even wat anders bij Jensma.

  1. De tekst was ruim van opzet, met veel wit en grote letter. Ruimte en perspectief, dat moest de homepage uitstralen en dat hadden de ontwerpster en websitebouwer Ramon Nitters van EosMultimedia al heel mooi klaargezet.
  2. De tekst begint daarom ook anders. Want waarmee maak je de lezer wakker? Door hem te laten schrikken, te laten lachen of geil te maken. Wij deden het anders. We schreven op: ‘Schrik NIET’. De test in kleine kennissenkring toonde aan dat mensen dan direct wilde weten: hoezo?
  3. De site moest persoonlijk, dus kwam er een profielfoto op de homepage.
  4. Ook de diensten moesten op de site. Want ja, dat doen die anderen ook. Maar wij zetten al die droge financiële termen in een tagcloud. Ik gaf de voorzet, Jensma bepaalde de draagkracht van elk woord en de vormgever maakte er een mooi geheel van.
  5. Omdat we dan wel extra info wilden geven over die diensten, verwijzen de trefwoorden in de wolk naar de veelgestelde vragen, de FAQ. Een perfecte pagina om veel informatie te bieden zonder dat het onoverzichtelijk wordt.
  6. In plaats van de gebruikelijke aanbodpagina kreeg Jensma van mij de pagina ‘waarom’. Ideaal als je werkt met een korte homepage. De homepage kon de sfeer bepalen. De waarom-pagina is in feite de salespagina geworden in een opzet waarin ik de ondernemer aanspreek op zijn ambitie, hem een wortel voorhoud vol belofte, en uitleg hoe hij aan veel meer wortels kan komen. Die teksten heb je nodig om in te spelen op de emotie. Om jouw lezer hebberig te maken.

Tot slot

Toen alle teksten klaar waren, was Jensma al blij verrast nog voordat mijn vaste eindredactrice ‘Juffer Mier’ de eindcheck had gedaan en de site online kon. Aangezien Jensma zelf al veel langer had gestoeid met zijn site voordat hij mij erbij haalde, voelde het als de oplevering van een huis.

Maar juist dan is het zaak om te zorgen voor de laatste afwerking. Telefonisch heb ik daarom nog even een uurtje met Ramon op het scherm gezeten. Iets minder witruimte, een kop iets korter, een extra blokje hier en de adresgegevens strak uitgelijnd op de contactpagina.

Ik ben benieuwd of iemand nog een mankementje vindt.
Maar vooral: of er meer financial controllers zijn die zich door dit eigenzinnige online visitekaartje laten inspireren. Zie www.harmoneycontrol.nl 

Laat je me het weten?