Vreselijk moeilijk vinden veel mensen het als dingen anders lopen dan gepland. Dat levert stress op. Hoofdpijn. Pennen of sleutels die door de kamer vliegen. Aargh…. waarom juist NU? Waarom nu JIJ? Waarom nu WEER… GEK word je ervan!
Die stress wil je vermijden. Ook op je website! Hoe? Door jouw lezer het gevoel te geven dat hij alles onder controle heeft. Dat hij precies weet wat er gaat komen. En dat je alle onzekerheid wegneemt.
Kleine verschillen in tekst kunnen dan veel impact hebben. Want hoe vaker jouw lezer onzeker is geworden op een website, of teleurgesteld is geweest, des te voorzichtiger zal hij of zij worden met het nemen van risico. Dat is misschien niet altijd terecht, maar het is wel handig om er in de teksten op je website rekening mee te houden.
Geef jouw lezer bijvoorbeeld letterlijke controle. In webshops zie je vaak ‘volg de status van je bestelling’- geen mens die het doet, maar het voelt wel veilig!
Wil je jouw lezer door een stappenplan loodsen in je formulier, dan is het eenvoudig tonen van de stappen (U bent nu hier…) al voldoende voor een goede gevoel.
Of verschaf zekerheid: garanties, niet-goed-geld-terug, of gratis retourneren zonder opgaaf van reden. Ik ga ervan uit dat jij probleemgevallen netjes oplost met je klanten. Maar online is dat niet genoeg. Zorg dat het er staat, vooraf. Dan pas wordt jouw lezer klant.
Ook informatie kan zekerheid geven. Niet alleen smeuïge tekst met voorbeelden, maar ook technische details, maten en specificaties. Dat hoeft niet prominent, maar kan wel dat kleine extra detail zijn waarmee de klant kan checken of jouw product inderdaad datgene is waar hij naar zocht… en niet een kleinere of oudere uitgave.
Praktijkvoorbeeld
Ik kwam het laatst tegen bij een cover voor mijn tablet. Het product was er in zwart, rood en wit. Ik vulde in voorkeurskleur wit. Maar ik heb -tig keer heen en weer gehuppeld over dat scherm. Want ja, als de witte kleur nu uitverkocht zou zijn, sturen ze me dan een zwarte? Ik heb immers niet uitsluitend de witte besteld, ik heb alleen maar gezegd dat de witte kleur mijn voorkeur heeft. En stel dat ze toch de zwarte opsturen, die ik weiger, zou ik dan zelf opdraaien voor de kosten van de retourzending? Ik heb de cover niet besteld.
Deze valkuilen ontdek je alleen als je heel kritisch naar je site gaat kijken. Bedenk dus wat voor jou vanzelfsprekend is. Geld terug? Vervangend vervoer? Achteraf betalen? Dat iets gereserveerd is zelfs al is de betaling nog niet binnen? Dat je de mensen achteraf een factuur stuurt, en dat ze dus niet hoeven te zoeken om een Ideal-knop?
Zeg het!
Alles wat voor jou gewoon is, kun je benoemen. In kleine of grote letters, in aparte kopjes en kreten in de zijlijn of gewoon in je tekst. Het geeft niet waar je het doet, als je het maar doet.
Volgens Barry Feig, auteur van ‘Hot Button Marketing’, werken de volgende woorden verkoopbevorderend:
- 24/7 beschikbaar
- Garantie
- Volg de status van je bestelling
- Vast aanspreekpunt
- Geen opzegtermijn.
Eén woordje is genoeg
Voorkom in elk geval dat je jouw potentiele klant teleurgesteld raakt. Of afhaakt, omdat hij niet zeker weet of hij zijn geld terugkrijgt. Of twijfelt of hij kan annuleren. En of het product wel snel genoeg binnen voor dat ene belangrijke moment.
Eén woordje kan net genoeg zijn om jouw klant over de drempel te laten stappen. Of toch in het inschrijfveld te verlaten. Geef controle en zekerheid, en je krijgt er klanten voor terug!
Weet jij meer van dit soort woorden? Of heb jij al eens een vreselijke blunder op je site gehad met dit soort dingen? Ik hoor ze graag en mijn andere lezers vast ook.