Als je begint met een nieuwe website (of je huidige website wilt restylen), komt er heel wat op je af. Codes verzamelen, foto’s zoeken of laten maken en teksten schrijven. En als je alles hebt klaarliggen, moet je ook nog bepalen hoe je website eruit moet zien. Hier alvast elf items om over na te denken zodat je in grote lijnen weet wat je wel en niet wilt. Want je kunt wel alles overlaten aan je vormgever, maar die houdt 9 van de 10 keer van rust en design. Eenvoud op zijn mooist. Terwijl jij wellicht aan de gang wilt met moderne marketingtechnieken, en dan moet je die toch ergens kwijt. Met dit gedachtenlijstje voorkom je dat je alles achteraf gaat toevoegen en dat het een rommeltje wordt. Doe er je voordeel mee!
1: Header met of zonder foto?
Dat is zo’n beetje de basis waar elke webbouwer mee begint. Wil je alleen een gekleurde balk, of kies je een brede foto? En zet je daar dan wat in, je logo en je tagline? Of zelfs je complete opt-in?
Denk verder dan alleen je homepage. Die header kun je op andere pagina’s herhalen, of juist enorm inkrimpen. Gebruik je foto’s, dan kun je ook werken met verschillende foto’s. Handig als visueel hulpmiddel om terug te keren naar een pagina die je interessant vond. Een slider van schuivende foto’s, ook wel caroussel genoemd? Niet aan beginnen! Ten eerste is het sterk verouderd, ten tweede bleek het bijzonder negatief voor je conversie.
2: Hoe persoonlijk maak je het?
Mensen in beeld maken jouw site persoonlijk. Zeker als je zelf het gezicht van je zaak bent. Dan is het eigenlijk een must. Maar binnen die verplichting kun je alle kanten op. Je kunt kleine foto’s gebruiken als je er een hekel aan hebt om jezelf groot in beeld te zien. Of je zet je profielfoto heel prominent in de header en laat die op elke pagina terugkeren. Sommige ondernemers willen alleen in beeld op de pagina ‘Over mij’.
3: Een sidebar of volle breedte?
Een sidebar of zijbalk is hartstikke handig om allerlei extra functionaliteiten in kwijt te kunnen. Denk aan een extra overzicht van je producten of de invulvelden voor je gratis weggever, de opt-in.
Maar al die elementen kun je ook onder elkaar zetten, over de volle breedte. Al scrollend komt je bezoeker dan net zo goed alle elementen tegen.
Wat je kiest, hangt sterk af van de hoeveelheid elementen en je eigen voorkeur. Wat vind je mooi?
4: Opt-in met gratis weggever?
De opt-in is het blokje waar je vraagt om naam en mailadres van je bezoeker in ruil voor je gratis weggever. Doel is het opbouwen van een mailinglist, waarbij jij het contact warm houdt met iemand die blijkbaar geïnteresseerd is in jouw diensten. Dit aanbod is waarschijnlijk jouw meest laagdrempelige aanbod en dus een logische eerste stap op het pad der verleiding. Zorg dus dat het goed onder de aandacht komt. Dat kan door dit element te integreren in je headerbalk. Maar je kunt er ook een niet-irritante pop-up van maken, of het geheel in de sidebar zetten. Kies ook of je de opt-in op elke pagina laat terugkeren, of alleen op bepaalde pagina’s. Heb je echt een ijzersterke weggever? Dan kun je er ook voor kiezen om het hoofdgedeelte van je homepage ermee te vullen. Niks geen sidebar, gewoon BAM in het midden.
5: Testimonials van je klanten
Sociale bewijskracht is zo sterk dat websites steeds prominenter ruimte bieden aan verhalen van tevreden klanten. Laat ze verschijnen in de sidebar of gebruik citaten uit je testimonialpagina op je homepage. Sliders kunnen hier wél omdat ze minder irriteren dan bewegende foto’s. Speel met de beschikbare leestijd tot je de optimale verhouding hebt gevonden tussen zichtbaarheid en stilstand.
6: Blogberichten en wáár dan?
Blogs. Tja. Als ze super belangrijk zijn omdat jouw dienst eerst een sterke vertrouwensband vraagt, dan horen ze eigenlijk prominent op je homepage.
Zet je ze op een aparte blogpagina, dan is het weer de vraag hoe? Met of zonder foto? De hele tekst onder elkaar en dan het volgende bericht? Of van elk bericht alleen een paar regels met een ‘lees door’ en een foto?
Of gebruik je alleen de foto’s en maak je die klikbaar, zodat je een pallet van afbeeldingen krijgt op één pagina? Er is veel mogelijk. Kijk wat bij je past en bij jouw inhoud past.
7: Portfolio van je werk
Of van je producten. Eigenlijk van alles wat je wilt tonen. Je kunt er een foto-album voor gebruiken of een apart frame zodat je ook informatie kwijt kunt. Je kunt er ook logo’s kwijt van klanten waarvoor je werkt. Eigenlijk alles wat je echt visueel wilt aanbieden, kan in deze vorm. Denk er eens over na.
8: Pop-Up wel of niet?
Hij kan irritant zijn, maar dat hoeft niet: de pop-up. Uiterst effectief middel om een gratis weggever onder de aandacht te brengen. Alles is instelbaar: plaats op het scherm, aantal seconden voordat het verschijnt, aantal seconden dat het blijft staan, op welke pagina’s wel of niet. Je bepaalt zelfs of je bezoeker er bij een volgend bezoek nog eens mee te maken krijgt. Dezelfde dag, dezelfde week of een twee dagen later. Lees ook mijn speciale blog hierover.
9: Social media: welke en waar?
Wat wil je allemaal deelbaar maken? Al je pagina’s? Je aanbod? Of alleen je blogberichten?
En waar wil je gevolgd worden? Ben je fan van de Facebook-box met al die gezichtjes? Of kies je voor kleine icoontjes van je social media die dan wel overal terugkomen, bijvoorbeeld in de footer?
10: Aanbod apart of bij elkaar
Je kunt natuurlijk zeggen: ik heb product A, B en C. Wil je meer weten, bel of mail me. Maar online overtuigen werkt met langere teksten zodat je de lezer kunt aanspreken op diens specifieke probleem en jouw passende oplossing. Dan krijg je dus product A, probleem, oplossing, aanbod, twijfels, garanties, bestel direct.
En op een andere pagina datzelfde, maar dan voor product B. Bedenk daarom goed hoe je je aanbod verdeelt. En waar dan de splitsing komt. Doe je dat al op je homepage, zoals ik zelf heb gedaan met de drie oranje blokken. Of biedt je een opvallende knop voor je AANBOD en laat je daar pas de splitsing zien?
11: Zoekopties en doorverwijzen
Wat doe je met de verwijzingen op je site? In je menubalk kun je meestal wel een zoekoptie kwijt. Maar je kunt ook broodkruimels toevoegen, zo’n pijltje met ‘u bevindt zich hier’.
En onder je blogbericht wil je misschien verwijzen naar andere interessante items. Dat kan met een opsomming van meest gelezen blogs in je sidebar. Maar het kan ook onderaan je blogbericht met kleine plaatjes van 3 blogs die ‘wellicht ook interessant voor je zijn’.
Ook een gemiddelde website van een klein bedrijf telt al gauw zes pagina’s, met vaak nog een aantal subpagina’s en een heleboel blogberichten. Het is helemaal niet erg als je lezer daar een poosje in ronddwaalt, zolang hij maar niet ver-dwaalt. Daarom is het klantvriendelijk om met diverse manieren het zoeken te vergemakkelijken. Zo kun je dus je berichten ook rubriceren in 4 of 5 categorieën. Handig om vooraf te bedenken of je dat wilt gaan doen.
Bonus: de footer.
Net als in dit verhaal, komt die vaak als laatste op tafel. Het is een beetje de bezemwagen van de wielerkoers. Maar het hangt van jou af of je die optuigt met alle franje die je hebt, of dat je er juist de rust mee bewaart in je peloton.
De footer kan heel handig zijn voor het tonen van keurmerken of logo’s van klanten. Je kunt er ook de headlines in kwijt van jouw unieke bedrijfsaanpak, zoals ik zelf heb gedaan. Of je zet er een biografie in van jezelf, als je moeite hebt met je profielfoto bovenin. Ook testimonials worden vaak richting de footer geschoven, of er in. Kan allemaal.
Door gewoon vooraf een beetje te schetsen met potlood en papier, krijgen je gedachten al vorm. Zo voorkom je dat uiteindelijk alles in die footer belandt omdat je er simpelweg nooit aan gedacht had. Wil je dat ik met je meedenk en meeschets? Zodat je daarna zelf je teksten kunt herschrijven of je site kunt optimaliseren? Dan is mijn middag ‘samen sparren’ misschien iets voor jou? Kijk maar even op www.tekstmetpit.nl/aanbod