fbpx

Online overtuigen, ofwel persuasion, psycho- of neuromarketing is inspelen op het onderbewuste van de kijker, zodat die kijker het niet kan laten om toch te kopen. Menig ondernemer griezelt ervan. Daar wil jij je echt niet mee inlaten, dan maar liever geen klanten!  Maar wacht even. Want je kunt ook overtuigen met je website zonder te pushen. Lees dit artikel maar. 

Vorig jaar ben ik geslaagd voor mijn Master Online Overtuigen, bij ConsumPsy, dus ook ik gebruik technieken die jou hebberig maken. Wel zo eerlijk om dat meteen te vertellen.

De klanten met wie ik werk, willen die technieken in eerste instantie vaak niet. Ze roepen spontaan dat ze beslist geen website vol met trucjes willen, of irritante pop-ups. Ze willen zichzelf zijn, en authentiek. Als ik ze bij de intake wat voorbeeldteksten laat zien, vinden ze die heerlijk enthousiast, duidelijk en helder.

En als ik ze dan wijs op de technieken die ik er doorheen heb gevlochten, dan komen ze in tweestrijd. Willen ze volledig authentiek blijven, of toch een beetje commercieel? En die technieken, is dat manipulatie of gewoon helderheid?

‘Wat zou mijn klant willen, denk je?’, vragen ze mij. Waarop ik meestal reageer:  ‘Draai het eens om. Zou jij als lezer deze informatie op deze manier voorgeschoteld willen krijgen?’

Bovendien: welke informatie houd jij weg bij je lezer als je het niet op je site plaatst? Is dat eerlijk?

Online overtuigen is namelijk niet hetzelfde als iemand iets door de strot duwen. Je wilt juist verleiden, de hele nieuwe marketing is daarop gebaseerd! Het is het vervangen van het ouderwetse ‘KOOP NU!’ naar ‘Hey, wil je misschien met me kennismaken?’

 

Waar gaat het om?

Om hebberig maken.

 

Hoe doe je dat?

Niet met mooie woorden.

Ja, oók.

 

Maar waar gaat het echt om?

Om de informatie!

 

Veel informatie, die toch niet veel lijkt.

Daarvoor gebruik je al die technieken als witregels, tussenkopjes en titels die verleiden tot ongemerkt doorlezen.

 

Wat ook heerlijk is voor de lezer op je site?

Opsommingen.

  • Negatieve dingen of nadelen met een min-streepje ervoor, liefst in het rood.
  • En voordelen of pluspunten? Met een groen vinkje, oh, zo gemakkelijk!

 

Hoe vind jouw lezer nóg gemakkelijker de weg op jouw website?

  • Met foto’s die alvast de goede kant uitkijken.
  • Met buttons die van het scherm afknallen!
  • En sidebars of blokjes tussendoor voor als je toch de verkeerde afslag had gekozen…

 

Hoe voorkom je dat jouw lezer gaat twijfelen?

Door de kleine lettertjes nog even te noemen als je bezoeker bij de kassa staat. Daar waar jouw bezoeker denkt; och, zou ik er nog batterijen bij moeten hebben? Of een verlengsnoer?

Je laat je bezoeker niet zoeken om de garantie, de leveringstijd en de verzendkosten. Toch?

Die zet je er gewoon bij. Dat is vast verkoopbevorderend, en hartstikke slim van jou. Maar de klant vindt het waarschijnlijk gewoon erg prettig als de winkelier/webshop zo lekker meedenkt.

 

Online overtuigen is hebberig maken. Doordringen tot het hart van je lezer.

Daarbij gelden wel normen en waarden. Liegen blijft liegen. Bijvoorbeeld als je zou zeggen dat dit de laatste is, terwijl je nog een magazijn vol hebt liggen.
Maar niet als het écht de laatste drie plekken in je workshop zijn. Want het is ook sneu als jouw lezer de volgende dag terugkomt en ontdekt dat de cursus vol is.
Of dat de aanbieding is afgelopen.

Nog een voorbeeld?

Je wilt niet dat jouw lezer het e-book wilde meenemen, iets anders leuks zag en het e-book vergat….
En daar dagen later pas achterkomt, als hij jouw naam en jouw website alweer vergeten is…

Een irritante pop-up kan met de juiste timing ook een vriendelijke portier zijn die vraagt ‘of u niets bent vergeten’.

Dat dus. Dat is online overtuigen.
Eigenlijk vooral:

  • informeren
  • geruststellen
  • bedenktijd geven
  • en vertroetelen….

Niks nieuws onder de zon, maar zoveel effectiever dan die autoreclame van vroeger die schreeuwde: KOOP NU!

Kijk eens naar je eigen site. Neem je twijfels weg? Bespreek je problemen? Geef je bedenktijd en wijs je op de kleine lettertjes? Pas het aan, breid het uit!
Twijfel je of je genoeg inspeelt op de informatiebehoefte van je lezer? Ik kijk graag met je mee naar dit soort dingen. Het is mijn werk én een beetje hobby, dus kijk maar eens op www.tekstmetpit.nl/anbod.

2 Comments

  1. Hallo Meta,

    Ik heb met interesse je artikel gelezen ”Overtuigen zonder te pushen”. Dat is iets wat ik mml met mijn site niet wil – wel mensen raken.
    Alleen dat raken lijkt nog niet zo hard te lopen, opdrachten zijn nog heel gering.
    Ik begrijp dat je een telefonisch advies ook verstrekt. Kan je mij daar iets meer over vertellen? (Lengte/duur, ook mogelijk in 2016?)
    Fijne kerstvakantie alvast.
    Hartelijke groeten,
    Nicole Langen

    Reply
    • Hallo Nicole,

      Oeh ja, dat probleem hoor ik vaak! Ik stuur je een mailtje, dan kun je zelf kijken of je nog dit jaar iets met mij inplant of begin volgend jaar.
      Met vr groet,
      Meta

      Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?