Facebook stelt allerlei regels waarvan jij denkt dat je er keurig aan voldoet, als goedwillende ondernemer. Maar schijn bedriegt. En bovendien: Facebook kijkt steeds meer ook naar je websitepagina’s en de manier waarop je daarnaar verwijst. Deze vijf dingen moet je dus even goed in de gaten houden:

Sensationele koppen
Mag niet. En zeker niet als het niks zegt over het onderwerp. Frankwatching geeft als voorbeeld een kop als: ‘je raadt het nooit…”of ‘Je zult het niet geloven”.
Niet geloven is voor Facebook dus ook niet tonen, of veel minder. Je komt op het strafbankje.

Kies A of B
Wat ook niet mag: engagement bait. Ik kende de term niet eens. Maar dat zijn die berichten dat je twee dingen laat zien en dat je volger vraagt om te kiezen: welke vind je leuker? Facebook ziet dit al snel als spam.

URL-inkorten
Nog zoiets. Ik dacht altijd dat het netjes was om een lange link naar een pagina even te verkorten via tools als tiny URL en zo. Mag dus niet. Omdat het dan minder zichtbaar is waar de link naartoe gaat. Schijnt misbruik van gemaakt te worden, en wordt nu dus afgestraft door Facebook.

Verwijzen naar je gratis weggever
Facebook gaat nog verder. Je staat er niet bij stil maar als je verwijst naar je website, kijken ze óók naar die vervolgpagina.
Bied je daar wel informatie? Of moet de lezer eerst en direct een mailadres invullen voordat ze verder kunnen kijken? Daar houdt Facebook niet van. De lezer ook niet, maar dat wordt dus ook opletten met opt-in pagina’s waarop je je ebook weggeeft: zorg dat je dan óók nog informatie toevoegt over wat er te halen valt voor de lezer in dat ebook. Dat raad ik je sowieso aan, maar goed, een ultrakorte inschrijfpagina is ook gebruiksvriendelijk, en dan vergeet je al gauw de richtlijn van Facebook.

Details weglaten
En nog eentje die ik jammer vind: blogartikelen moeten een duidelijke auteur hebben. Terwijl die kleine zinnetjes als publicatiedatum, naam auteur, categorie… vaak zo rommelig maken. In het design wil je ze juist liever schrappen. Zeker als jij de enige auteur bent op jouw website. Wat je natuurlijk nog wel kunt doen, is je naam en profielfoto onderaan het bericht plaatsen. Dan is het bovenin tenminste niet afleidend. Op de foto zie je de naamsvermelding van Jolanda Wicherson als auteur, bij de fotografie van Marjan van Houwelingen.

Nog veel meer over de regels lees je op Frankwatching.
En op Facebook zelf vind je natuurlijk alle guidelines.