Het was niet wat ik in gedachten zou hebben als ik er even een weekendje uit wil. Maar zij zagen de potentie wél: dat oudere echtpaar dat jaren geleden van hun (voormalige) huurhuis een B&B maakte. Een klein rijtjeshuis in een klein Fries dorpje. Zo’n lelijk blok huurhuizen aan de rand van het dorp. Niet eens het hoekhuis… En je zou denken: zo’n plek is nauwelijks aan de man te brengen als B&B. Wat moet je daar een bult marketing tegenaan gooien om het te verkopen? Dat denk ík dan, met mijn beroepsdeformatie…

Maar het leuke van dit geval? Het gaat om hun denkwijze. Deze mensen hadden een heel ander probleem. Dat rijtjeshuis had natuurlijk geen luxe ‘guesthouse’ in de tuin. De gasten zouden boven slapen, op de eerste etage. Maar ja… die kamer stond vol. En eigenlijk was dát de reden dat ze er jarenlang wel van droomden om te beginnen, maar het niet van de grond kwam, vertelden ze mij toen ik er laatst kwam.

Die marketing? Promotie? Hun geringe digitale vaardigheden? Dáár zagen ze niet tegenop. Maar waar moesten ze heen met hun spullen?

Dus toen kwam die ene dag. De dag waarop de gastheer de hoek om fietste en zijn oog viel op de rij garageboxen, zeven in getal. “Als je nou dáár je spullen kon opbergen… dan was er wél ruimte in huis. En konden ze eindelijk die B&B beginnen”.

Dat was vijf jaar geleden, begreep ik. Ik heb niet gevraagd wat die garagebox hun maandelijks kost. Ik zag ze wel glunderen, samen. En op mijn vraag of ze geld overhielden na aftrek van die extra kosten, antwoordden ze volmondig ja. Maar de winst was groter, vertelde hij. Ze waren immers al met pensioen. Maar vroeger verveelden ze zich soms een beetje. En nu ze die B&B hadden, was álles anders. In het weekend hadden ze gasten, drukte en gezelligheid. Doordeweeks hadden ze ineens weer tijd voor zichzelf, dus pakten ze de fiets of de auto en gingen erop uit. Geen eindeloze zee van tijd meer, maar beperkte tijd en dus de druk om te genieten zodra dat kon.

Ik vond het zo’n mooi verhaal dat ik het móest delen. Want misschien heb jij ook plannen. Voor wat nieuws of wat anders. En is die marketing helemaal niet je probleem, stampt je zoon, vriendin of dat zakelijke contact zo die website in elkaar.
De echte drempel zit soms in je denken.
En als je dat deurtje openzet, kun je zomaar out of the box alsnog van start gaan… of in dit geval: dankzij de box.

Hoe zit het met jou? Laat jij je tegenhouden en is dat terecht? Heb je moeite om die marketingacties te bedenken en in een logisch verband te zetten? Of zie je vooral op tegen de promoties die je dan moet doen, en wat je dan moet zeggen? Handig om te weten dat ik daar veel ondernemers mee help, dat zijn de losse sparsessies van een halve of soms een hele dag. Kijk onder mijn diensten voor opties en prijzen.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?