Er is een groot verschil tussen websitebezoekers en social media publiek. Als je dat verschil vergeet mee te wegen, sla je soms de plank ontzettend mis. Ik vond het niet netjes om de echte bloopers te laten zien, maar kijk maar eens kritisch naar de advertenties op je tijdlijn en je snapt wat ik bedoel…

Want bedenk: een websitebezoeker komt daar nooit ‘zomaar’.

Hij zocht iets, heeft ergens op geklikt…. En weet dus ‘ongeveer’ waar hij binnenloopt. Het is niet zomaar iemand die door de binnenstad sjokt, maar het is iemand die op zoek was naar een restaurant, die terecht komt op het leukste pleintje waar jij ook zit, en nu moet kiezen tussen twee leuke tentjes. De eerste blik op jouw website is dan vergelijkbaar met het checken van de menukaart aan de straatkant: hebben ze hier wat lekkers? Want dát er eten wordt aangeboden, dat is wel duidelijk.

Hoe anders is dat met social media!

Op jouw tijdlijn was je niet op zoek naar een restaurant. Je wist niet eens dat je uit eten wilde! Maar ineens zie je iets. Je oog valt erop. Een foto. Met een zin.
En dan is de vraag: is dat duidelijk? Qua context?

Ik zie nu, als ik Facebook open, een advertentie van Selinni wonen. Ik zie ook drie zinnen die hetzelfde zeggen:

  • Kop: ‘50% korting op Selinni member’
  • Tekst: ‘Deze maand staat in het teken van… meer weergeven’
  • Op plaatje: ‘Alleen in oktober 50% Selinni member.’

Zie je wat ik bedoel? Ik ben die club vast ooit eens gaan volgen, of ze passen bij mijn surfgedrag. Op het plaatje zie ik een tafeltje met twee vazen met een takje erin. Maar wat IS het? Waarop krijg ik 50% korting? Ben ik zo’n member? Of is het de naam van een product?

Drie zinnen kunnen een hoop chaos veroorzaken.

En dat in die toch al zo volle tijdlijn op mijn telefoon.

Dus raad ik je aan: type niet zomaar wat. Zorg dat je nadenkt over de woorden die je moet noemen om de context aan te geven. Het plaatje hieronder is gelukkig wel een goed voorbeeld.
Ze stellen een concrete vraag: Werk je 24/7 achter een beeldscherm? Lekker duidelijk. Die 24/7 is een fijn kort woord in tekstenland. En natuurlijk is het gechargeerd, maar het is wel helder.

Vervolgens krijg je meteen een tip: bescherm je ogen dan tegen blauw licht met een Seemy Computerbril.

En dan nog beter: je krijgt een zin waaruit blijkt dat het slim is om door te klikken: je krijgt 5 euro korting.

De woorden thuiswerker, bescherm je ogen, blauw licht… worden herhaald op het plaatje. Dat zijn zinnige woorden.

Bovendien is de foto goed. Reuze overdreven, die hand naar die bril. Maar het stuurt wel automatisch je ogen naar die bril. Je weet meteen dat het niet om die man zijn kapsel gaat… of om dat armbandje. Alle reclame van alle opticiens heeft jouw oerbrein namelijk al lang geleerd dat dit soort foto’s om de bril gaat… ook al zie je dagelijks honderden andere foto’s van mensen met bril.

En daaronder staat nog eens het woord computerbril. Ik zou het woord schadelijke nog beter leesbaar willen hebben, dus ik zou die hoge kwaliteit misschien hebben vervangen of weg gelaten…
Maar zie hier het verschil met die Sellini.

De valkuil was hier geweest dat de content creator volledig was ingezoomd op dat blauwe licht. Op de vreselijke schade daarvan. Dus echt het allereerste begin van het hele probleem van de klant. Zo werkt het toch ook vaak met een website?
Alleen; op Facebook had ik nog geen ‘probleem’. Ik wil niks weten over blauw licht en schade. Het heeft dus geen zin om mij te triggeren met de 7 tips om je ogen niet onnodig te belasten. Daar zou ik nooit op geklikt hebben.
Maar dit zie ik wel. Ook zonder doorklik kan ik straks mijn man vertellen dat er een speciale computerbril is. Met korting. Nee, geen vlutding. Hij was heel stijlvol. En volgens mij konden we ‘m online bestellen…

En dan zie je nog iets. Stel dat ik deze advertentie nu wil terugzoeken? Dan hoop ik toch echt dat seemy.online zijn SEO zo ingeregeld heeft dat ik met het typen van de term computerbril online, op hun site terechtkom. En dat die site vervolgens net zo goed is. Geen afknappers.
Dus dat is spiegel 2: denk nooit dat je klaar bent. Als die advertentie top is en honderden kliks krijgt, is het wel handig dat de rest ook goed staat. Ik weet het, dat kost bulten met geld die niet op je rug groeien… maar die wel hét obstakel zijn als je verder wilt groeien of echt leuk zaken wilt doen.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?