Is een blog van 500 woorden te lang? Mag je hometekst meer zijn dan tien regels? Die vragen krijg ik vaak. Of beter: die twijfels hoor ik vaak. Lees hier hoe je de afweging maakt in tekstlengte… zonder je onzeker te blijven voelen.

Want eigenlijk is het helemaal niet moeilijk.

Jij bent degene die het bepaalt, niet de lezer. Sterker: zolang jij voldoende witregels inbouwt, een grote letter gebruikt en gemakkelijk informatie biedt, zal jouw lezer achteraf waarschijnlijk niet eens weten of het een lange of een korte tekst was die hij heeft gelezen.

Op je scherm zie je immers toch het einde niet. Of je ziet wel dat het een heel kort blokje is, maar als dat dan is gevuld met een piepklein 9-punts lettertje: dan beginnen we er óók niet aan. Snelheid is belangrijker dan tekstlengte. Je moet als lezer snel kunnen vinden wat je zoekt. En als je dat direct eruit kunt pakken, ben je best bereid om er even voor te gaan zitten.

Gaat het om je hele site?

Laat het dan samenhangen met je design. Een flatdesign vol iconen, zoals je inmiddels gewend bent van toepassingen als Windows 8, vraagt om beeld. Zo min mogelijk tekst dus. Deel je informatie op in kleine stukken en gebruik korte titels, liefst één of twee woorden. Maak liever 4 extra knoppen met korte info erachter, dan dat je alles als één gang op tafel zet. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat je voorgerechten, hoofmenu’s en desserts serveert. Daarmee bespaar je je bezoeker al zoveel zoektijd, dat je echte tekst best wat langer mag zijn.

Hoe moeilijk mag het zijn?

Heb je een ingewikkeld product of een hoge financiële drempel? Dan is het logisch dat jij je lezer meer uitleg verschuldigd bent. De lezer moet wennen aan jouw aanbod. In een korte tekst kun je gewoonweg niet én sfeer bouwen, én informatie geven, én inspelen op twijfels en onzekerheden van jouw potentiele klant.
Heb je een product dat daar absoluut om vraagt? Neem dan de ruimte om jouw lezer al die indrukken mee te geven. Een dure Mercedes koop je ook niet bij de beunhaas om de hoek, maar in een showroom die jouw beleving bij die auto onderstreept.

Ik hoor je denken. Want wanneer moet het dan kort?

Als beeld belangrijk is. Als jij producten verkoopt waarvan je 16 variaties hebt. Dan wil ik als lezer niet steeds de uitleg over waarom een MP3-speler zo handig is bij het hardlopen. Nee, ik wil direct to the point, liefst in een opsomming, een lijstje van specifieke voordelen van dit model. Oortjes die niet uitvallen, een snoertje dat niet kleeft als je zweterig wordt, een scherm dat een regenbui overleeft. Kort. Krachtig. Don’t tell me, show me!

Maar pas op!

Soms ga je het schip in als je teksten teveel gaat schrijven op basis van SEO. Als je dus persé het woord MP3-speler, muziek, groen, geel, rood én compact erin wilt stoppen. Dan word je langdradig en haal je de snelheid uit je tekst. Gevolg: de scoort wel bij Google, maar niet bij je klant. Niet alleen kort en krachtig dus, maar vooral ook to-the-point.

En je blogartikel?

Ook dat mag best lang. Kijk maar naar Kitty Kilian, blogtrainer. Ellenlange verhalen, en ook nog op zaterdagmorgen. Maar ze worden gelezen, er wordt van gesmuld!
Schrijf jij iets minder goddelijk dan zo’n professional? Dan kun je voor de zekerheid beter iets te kort dan iets te lang schrijven. Of laat een professional jouw artikelen nalezen en zo nodig inkorten: dan weet je ook zeker dat je type- en spelfouten eruit zijn.

Wat mag gerust?

  • Een hometekst van 4 regels met een ‘lees meer’ naar een info pagina.
  • Een homepage met een blokje van 20 regels tekst.
  • Een homepage die direct uitweidt, doordendert langs twijfels en emoties, en besluit met een prachtige banaan: een gratis weggever, een knop om te bellen of een doorlees naar je eigenlijke product.
  • Een blog van 800 woorden, hoewel je die dan waarschijnlijk ook had kunnen splitsen in twee blogs van 400 woorden (met meer tijd om nieuwe onderwerpen uit te werken).
  • Een blog van 250 woorden, als je één gouden tip hebt waar je lezer de hele week van zal nagenieten.

Kortom: te lang bestaat (bijna) niet. Te lang is gewoon niet lekker leesbaar.

En: maak je niet druk over de lengte. Ik hoor graag of het je lukt. Misschien wil je wel advies over een specifiek deel op je site. Reageer dan hieronder, ik (en misschien meer lezers van dit blog) kijk graag even met je mee!