Een poosje terug kreeg ik via Aartjan van Erkel een uitnodiging om mee te doen aan een webinar van The Next Trainers: Rogier en Stijn. De reden waarom Aartjan er nu mee kwam, was helder: hij vond het product van The Next Trainer in een eerder stadium eigenlijk niet goed genoeg. Oef.

Dat is vast hard aangekomen. Want Rogier en Stijn boden namelijk een websitepakket dat bijna alles kon. Waarbij je als ondernemer onafhankelijk was van je webbouwer en toch heel veel kon doen om alles naar je eigen hand te zetten. Prima product dus, maar wel met een bottleneck: A: niet iedereen ging er even actief mee aan de slag en B: de sites van hun klanten leken wel erg veel op elkaar.

Na 7 jaren hebben de webbouwers hun aanbod aangescherpt. En nu vond Aartjan het wél compleet en wilde hij het graag promoten bij zijn fans. Toen hij mij daarover berichtte, bedacht ik het:

‘Hier draait het nu ALTIJD om!’

Je kunt wel denken dat je goed bezig bent, maar als je écht wat wilt, moet je je klanten méér bieden dan ‘goed’. Zoek jij als ondernemer een leverancier of een partner, dan wil je eigenlijk een sparringpartner die aan het eind van het liedje ook nog even alles voor je regelt en alles levert. Maar eigenlijk wil je zijn /haar IDEE.

Dat is best logisch, want als ondernemer heb jij simpelweg niet de kennis in huis om te weten wat er allemaal mogelijk is.

Waar gaat het dan mis?

Als jij gaat werken met een partner die JOU alles laat bepalen. Wat jij mooi vindt, is misschien wel hopeloos ouderwets. Voor een doorsnee webbouwer is dat geen probleem. ‘U vraagt, wij draaien’. ‘De klant is koning’.

Maar: word jij als klant daar blij van?

Waarschijnlijk niet. Want een goede tekst of een mooi design zorgen er niet voor dat jij boven het maaiveld uitsteekt. Jij wordt blij van partners die een flinke portie tegengas geven. Een spiegel voorhouden. Eerlijk advies koppelen aan aanmerkingen op de inhoud, en niet alleen zorgen voor een mooie verpakking.

Goed is nog niet altijd ‘remarkable’

Rogier en Stijn hadden een prachtig pakket waar iedereen de site van zijn wensen mee kon maken. Maar: je werkte alleen je eigen idee uit. Niemand die zei hoe het anders kon. Of beter. Niemand die zei: ‘Goh, ik vind je aanbod wel een beetje slap zo’. Niemand die zei: ‘Zeg, zullen we iets verzinnen waardoor je dienst ineens echt heel opvallend en bijzonder wordt?’.

Eerst inhoud, dan verpakking

Zo denk ik bij het uitwerken van een webtekst voor een klant wel eens: mmmm, is dit álles? Tijdens de intake klonk het best mooi, maar nu pas zie ik dat het mooier was geweest voor het hele verhaal als deze klant ook nog X had aangeboden, of een Y-garantie had gegeven, of ook een instapmodel had ontwikkeld.

Mijn tip van deze week:

Mijn tip voel je natuurlijk al aankomen: zoek businesspartners die graag jouw advocaat van de duivel spelen. Die kritische vragen stellen en meedenken voordat ze iets voor je uitvoeren. Die jouw bedrijf niet ‘zo mooi mogelijk’ neerzetten, maar helpen om het mooier te maken.

En dat vervolgens inpakken in transparante folie met een prachtige strik eromheen!

Je ziet het aan Rogier en Stijn. Dan kom je verder.

 

Heb je zelf een goede ‘meedenker’ met wie je samenwerkt? Noem gerust namen en websites in de commentaren, dan helpen we elkaar als ondernemers aan goede businesspartners! Ik beloof je dat ik je voor elk commentaar een reactie toevoeg waarin ik deel met wie ik goede ervaringen heb…

 

 

 

 

3 Reacties

  1. Helder verhaal, Meta. Ik omring me meer en meer met de A-spelers zoals jij beschrijft. Dat is heel waardevol en geeft een gevoel van rijkdom.

    Met vriendelijke groet,

    Anne-Lies

    Antwoord
  2. Ik heb bekeken wat ze deden, maar eerlijk gezegd vond ik ze nu nog steeds niet heel sterk overkomen. Ze overtuigden mij niet, ik vond het nog iets te veel “snel online geld verdienen”. Daarnaast zie ik veel overeenkomsten met wat Tonny Loorbach doet, waarbij het uiteindelijk toch weer neerkomt op: ik wil je wat verkopen. En dat past dus totaal niet bij mij.

    Natuurlijk wil je uiteindelijk verkopen. Maar laat het er alsjeblieft niet te dik bovenop liggen. Er zal vast een doelgroep voor zijn, ik val er in ieder geval niet onder 😉

    Antwoord
    • Mmm, interessant Nathan! Misschien vind jij het iets te popi qua woordkeuze? Wat ook meetelde, althans bij mij: ik kende die jongens niet. Het is niet de witgoedwinkel van om de hoek die nu ook online is. Ze hebben een flinke kloof te overbruggen bij mensen van mijn generatie 🙂 . En ik geef toe, ik werd pas echt fan toen mijn bestelde pakketje werd afgeleverd in een doosje dat was voorzien van deurtjes en ramen, zodat mijn zoontje er direct een eigen winkeltje van kon bouwen. Zulke details, daar hou ik wel van. Maar ja, dat werkt over tien jaar ook niet meer…

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?