Een goede copywriter kopiëert, letterlijk. Hij of zij schrijft namelijk op wat jouw klanten zeggen. Precies zoals het verteld is, je klanten zouden zweren dat ze het zo verwoord hebben. Dát is ook de bedoeling. De potentiële klant, de lezer dus, moet zich namelijk herkennen in het verhaal van jouw trouwe klant:
Herkenning over:
- De problemen waar ze mee worstelen,
- de hoop die ze hebben,
- de tegenslagen en de vooruitzichten.Zou het dan toch? Nu? Binnenkort? Echt opgelost kunnen worden?! Dáár gaat het over op je website. En met een beetje inzicht kun jij dat zelf ook opschrijven …
Waar het om gáát, is dat je je verplaatst in het vak van de copywriter. Daarna zet je de ideeën op een rijtje. Je zoekt iemand om die ideeën mee te sparren zodat ze inhoudelijk kloppen. En pas daarna komt het schrijven, schrappen en aanscherpen. Of je huurt alsnog een tekstschrijver in, maar dan ben je al een heel stuk beter voorbereid. Want de copywriter die jij inschakelt, moet van alle markten thuis zijn, maar het is fijn als jij vooraf al op het juiste spoor zit. Dat blijkt prachtig geillustreerd te zijn in een blogpagina van Unbounce.com.
Tip: bedenk bij het lezen van deze luchtige opsomming of jij dat onderdeel van de tekstvoorbereiding al voldoende hebt aangepakt. Zo weet je direct waar je kansen laat liggen en of je misschien toch nog (andere) externe hulp nodig hebt. Een goede assistent kan dan net zo waardevol zijn als een creatieve webbouwer!
Wil jij eigenlijk best je eigen copywriter worden?
Check dan of je de volgende eigenschappen in jezelf kunt terugvinden:
- Het analyserend vermogen van een wetenschapper:
om te testen, te interpreteren en bij te sturen - De linkerhand van een schrijver:
om alle gewone dingen bijzonder te verwoorden terwijl het blijft kloppen - De rechterhand van een ontwikkelaar:
om overweg te kunnen met basis dingen in het CMS, autoresponders en plugins - Het grafische oog van een ontwerper:
omdat het handig is als je vooraf even nadenkt over de look van een site - Het creatieve brein van een kunstenaar:
omdat het geen kunstje moet zijn, maar een originele vertaling van de beleving van de klant - De neus van een SEO-expert
om te snappen wat wel werkt met zoekwoorden en wat niet - De onderzoekstalenten van een journalist
om nog maar te zwijgen over de doorvraag-capaciteiten om een goed verhaal rond te breien - De coachingsaanpak van een leider:
om de koers uit te zetten, de vaart erin te houden en bij te sturen indien nodig
Ben je er dan al bijna? Nou nee. Het is ook handig als de copywriter (in spé) beschikt over:
- De benen van een marathonloper:
omdat het een wedstrijd is om het eindpunt fit te halen, voordat het een strijd wordt - Het hart van de filantroop:
omdat je doel altijd is het zo goed mogelijk bedienen van de lezer… zodat zij klant worden van jouw klant - Het inlevingsvermogen van de gebruiker:
omdat het bedrijf van jouw klant gaat voelen als jouw bedrijf, jouw uitstraling, jouw doelklant - De inspiratie van een uitvinder:
om concepten en vage ideeën concreet te maken, onder druk van de deadline - De oren van een roddeljournalist
om altijd te horen wat er leeft in je doelgroep, te beginnen bij social media
En?
Heb je deze mega-lange opsomming helemaal doorgespit? Dan ben ik benieuwd welk element voor jou de doorslag geeft om voor een copywriter te kiezen.
Ik zou het leuk vinden om weer eens een blog te publiceren met een lange lijst van reacties, dus laat je maar horen/lezen!
Het hele plaatje zien? Ik mocht’m embedden, met toestemming van www.unbounce.com