fbpx

‘Wát een intensieve dag’, zuchtte mijn klant gisteren na een Verbeterdag met mij. ‘Maar er is één ding wat ik niet begrijp. Waarom vertelt mijn websitebouwer me dit niet?’
Hier lees je wát mijn klant bedoelde, en mijn idee over het waarom. Plus belangrijker: hoe je voorkomt dat jij iets mist wat je wel nodig hebt…

Want volgens mij is het geen kwestie van onwil. Eerder onkunde. Misschien zelfs wel jeugdig enthousiasme, werkambitie of juist werken met oogkleppen.

Eigenlijk maakt het niet uit.

Veel websitebouwers zijn toppers in hun vak. Geweldig met techniek. Maar als zelfstandig ondernemer wil je niet alleen een mooie site.
Je wilt een functionele site. Je wilt vindbaar zijn, een supersnelle laadtijd en een mooi design.

Daar kan jouw webbouwer prima voor zorgen.

Maar dan komt het.

Let jouw websitebouwer ook op de inhoud? Denkt hij mee over details?

En nu ga ik iets zeggen waar ik mezelf niet populair mee maak. Maar ik denk dat veel webbouwers vol enthousiasme jouw ontwerp maken…. Om daarna compleet in te storten.
Het vullen, het schuiven en het afwerken vinden ze gewoon NIET leuk.

Logisch hoor, want het is niet creatief.

Maar jij hebt het wel nodig!

Daardoor krijg je storende details in je site. Zoals?*

*= pas op, de volgende zinnen kunnen tot schokkende ontdekkingen leiden.

  1. Social media icoontjes die niet verwijzen naar jouw Facebookpagina, maar die het mogelijk maken om de pagina te delen. Je contactpagina, bijvoorbeeld. Geen idee waarom een lezer dat zou willen, maar echt, zo was de website opgeleverd. Gisteren nog gezien.
  1. Een contactformulier op elke pagina, in de sidebar. Op die hele opvallende plek waar jij je gratis cadeautje onder de aandacht zou moeten brengen, daar kan de lezer dan zijn gegevens invullen om teruggebeld te worden. Geen idee waarom die lezer niet gewoon even naar de contactpagina kan doorklikken. Zodat die waardevolle sidebar leeg is voor waardevollere elementen.

Nog eentje dan?

  1. De slider met foto’s op je homepage? Dé conversiekiller waar iedere lezer van op til slaat. En ja, ik snap dat jij ‘m leuk vindt. Handig ook, want nu hoef je niet te kiezen voor één home-foto. Maar je websitebouwer weet best dat het je klanten kost. Alleen: jouw getwijfel kost hem tijd. En nog meer tijd als hij moet wachten tot jij voor elke pagina een goede headerfoto hebt geregeld. Dan toch maar die slider, hoor ik hem denken…dan kan de factuur tenminste de deur uit. En kan hij een nieuwe site ontwerpen. Veel leuker.

Conclusie: er wordt een hoop beloofd, maar ook een hoop slordig gewerkt. Vaak zelfs zonder dat jij enig idee hebt hoe slordig…

Wat kun je eraan doen?

Zit je met handen en voeten gebonden aan een contract met je websitebouwer? Dan ben je de pineut. Maar je kunt wel wat doen. Namelijk: zorgen dat jij je webbouwer beter kunt sturen en beter kunt controleren. Marketing is óók jouw vak, als ondernemer. Mijn advies:

  • Volg de goeroe’s. De grote namen maken jou snel wegwijs op het gebied van marketing. Volg ze, gratis via webinars en misschien af en toe zelfs live. Want ze zijn misschien een beetje té, soms, maar ze weten wel wat werkt. Ze zijn goed. Eén van de dingen waardoor je dat weet: ze delen heel veel kennis gratis, omdat ze nog genoeg in huis hebben om tegen betaling te leveren. Profiteer ervan.
  • Netwerk. Niet voor klanten, maar om te léren. Als je steeds weer handige trucs en tools leert kennen en gaat gebruiken, komen die klanten vanzelf en kun jij ze beter bedienen. Deel ook jouw tips met anderen en je zult merken dat het werkt.
  • Investeer.  In vakmensen en specialisten. Voor Facebook. Voor een webinar dat je wilt geven. Voor een video of het implementeren van Mailchimp. Over dat laatste: voor 5 euro laat je het doen op Fiver. Maar heb jij enig idee wat er dan namens jou wordt gemaild in al die formulieren en bevestigingen? Dát bedoel ik.

Het liefst zou ik alle ondernemers bij elkaar roepen in de Jaarbeurs van Utrecht. En in een bomvolle zaal al die ondernemers de lekken en slordigheden in hun eigen site laten zien. Trainingen voor 300 man tegelijk, ik geloof dat ik er reuze gelukkig van zou worden. Maar hee, zo groot ben ik nog niet. Wil jij toch een beetje meewerken aan deze collectieve bewustwording over websites? Dan ben ik al heel blij als je dit bericht deelt met jouw relaties. Daarvoor staan overigens deze leuke social share buttons onder dit artikel . Ik ben benieuwd hoe ver we komen met dit bericht!

 

 

2 Reacties

  1. Gelukkig zijn we niet allemaal zo en verpesten een paar het helaas voor ons, als ik het verhaal zo lees. Het is juist zo belangrijk om net dat extra stapje te zetten voor je klant!

    Antwoord
    • Hoi MediaChick, ik hoor erg veel – te veel – van dit soort verhalen. En ik vind juist dat het geen ‘extra’ stapje moet zijn, maar de basisbehandeling van je klant. Zeker bij die webbouwers die een abonnement aanbieden en de klant best veel betaalt tijdens een behoorlijke periode… ik schrik soms van de bedragen terwijl ik zelf ook bepaald niet goedkoop ben!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?