fbpx

Te weinig omzet? En vermoed je dat dat alles te maken heeft met jouw slecht werkende site? Aii. Want zoek maar eens uit waar het fout gaat. Zonder goede zoekwoorden is je site nagenoeg onvindbaar. Wringt je vormgeving, dan haakt de lezer af op de eerste indruk. En zijn je teksten niet om door te komen? Dan heb je weinig kans dat je jouw bezoekers verleid om klant of vriend van je te worden. In dit blog help ik je een handje.

1. Is je site snel genoeg?

Een site die er minuten over doet om te laden, is echt funest. Als bezoeker ben ik dan meteen weg. Hop, de volgende zoekopdracht of het volgende bedrijf. Zelfs al sta je bovenaan in Google, dan nog krijg je geen bezoekers. Even los van het feit dat Google jouw site ook strafpunten geeft voor een lange laadtijd.

2. Is je site ook mobiel goed vormgegeven?

Als jij het als horecaondernemer moet hebben van dagjesmensen die via hun telefoon een adresje zoeken, dan is een moderne site die zich direct aanpast aan het gebruikte scherm, een must.

3. Is je vormgeving goed? Gebruik je fijne kleuren, is de site overzichtelijk en is je letter goed leesbaar? Over smaak valt niet te twisten, maar zet opa, oma of je buurvrouw eens achter jouw site en je weet binnen drie minuten meer dan je wilde weten over de gebruiksvriendelijkheid van je website.

4. Gebruik je de goede zoekwoorden?

Tja, dat is een lastige. Tip: bedenk uit je blote hoofd waar jouw lezer op zou zoeken. Schrijf die woorden op. Printje website teksten. En onderstreep juist die zoekwoorden in je teksten met groene pen. Blijft je printje akelig leeg? Dan gebruik je waarschijnlijk niet de woorden waar jouw lezer op zoekt.

5. Idem, maar dan aan de achterkant in je CMS?

Ofwel zijn jouw zoektermen ingevuld in je CMS, dus in de onzichtbare achterkant van je site? Heb je mooie snip-its gemaakt van de hoofdboodschap op die pagina? Heb je je foto’s voorzien van de juiste titels zodat ook die worden gevonden op bijvoorbeeld Google Afbeeldingen? Het is niet moeilijk, het is alleen een kwestie van doen. En blijven doen bij elk nieuw blog, elke nieuwe illustratie en elke later toegevoegde pagina.

6. De teksten. Beschrijf je het probleem van de klant?

Kan de lezer zich wentelen in zijn ongemakkelijke situatie doordat jij zijn probleem herkent en erkent? Presenteer jij vervolgens jouw oplossing op een dienblaadje? Inclusief de nadruk op de resultaten, en niet alleen op het product. Dus hoe de lezer zich zal voelen na gebruik van jouw oplossing, en niet zozeer tijdens dat gebruik. Dan ben je goed bezig!

7. Waar is je banaan?

Oftewel, wat moet jouw lezer DOEN op jouw site? Is dat duidelijk, op elke pagina weer? Let op, want deze gewenste actie hoeft niet overal hetzelfde te zijn. Sterker nog, op je homepage wil je waarschijnlijk niet direct je product verkopen. Je wilt je lezer eerst verleiden om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief. Je wilt je gratis cadeautje kwijt, zodat je een band kunt gaan opbouwen met je lezer. Of je wilt dat de lezer eerst meer informatie leest voordat je doorverwijst naar jouw product. Elke pagina mag oproepen tot een actie, als je maar zorgt dat jouw lezer niet hoeft te zoeken naar die actie. Zodra hij moet zoeken, schakelt de andere hersenhelft in en ben jij de lezer al voor de helft kwijt.

Conclusie:

als je veel van deze missers herkent, maar je snapt precies wat ik bedoel, dan is het simpel: blokkeer een dag in je agenda en werk je site bij, je snapt precies waar de schoen wringt.

Turf je veel missers, maar zou je niet weten waar je de mist ingaat?

Volg eens wat gratis webinars van marketingcoaches of laat je bijpraten door een professional zodat je jouw eigen marketing naar een hoger plan kunt tillen.

Zit jouw bottleneck vooral in de technische dingen?

En heb je daar zelf totaal geen kaas van gegeten? Besteed het uit, dat zou ik je van harte aanbevelen! Zelf heb ik een virtuele assistent die heel veel kleine klusjes voor me doet zonder dat ik een vormgever nodig heb. Voor het echte designwerk heb ik een specialist die razendsnel is en super creatief. Het is fijn om iemand te hebben die jouw idee nog veel mooier en beter maakt dan jijzelf. Dat geldt ook voor mijn klanten trouwens. Ik krijg vaak positieve feedback op het feit dat ik éérst help om het verhaal aan te scherpen. Dat het vervolgens ook nog voor ze wordt verpakt in een super wervend jasje is ‘slechts’ onderdeel van het totaalpakket. Maar dan wel een pakket dat bepalend is voor hoe jij jezelf presenteert naar buiten toe, de ruggengraat van je onderneming. Niet overbodig dus om regelmatig even te (laten) checken of alle wervels nog goed recht zitten. Succes!

PS: wil je hulp maar weet je niet precies wat jij nodig hebt? Zet je vraag in de commentaren of mail me, ik help je graag verder naar partijen waar ik alle vertrouwen in heb. 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?