fbpx

De bezoeker op jouw site is een aapje die maar één ding wil: een banaan. Hij heeft honger en het allerlekkerste, het product waar hij het meeste belang bij heeft, is een banaan. Dus maak jij een knop op je site die zo duidelijk is, dat jouw aap direct ziet wat jij in huis hebt. Dat hij ziet dat je bananen verkoopt, en geen citroenen!

Dit klinkt heel simpel. Maar opvallend genoeg hebben heel veel websites geen banaan. Vooral grote bedrijven als verzekeraars of gemeenten of overheid hebben homepages vol informatie….maar zoek jij maar eens de banaan.  Goed nieuws dus voor zzp’ers of middelgrote ondernemers, want hier kun jij je positief onderscheiden.
Zelfs vanaf de andere kant van de kamer moet je kunnen zien waar op jouw site de banaan hangt. Hij knalt eruit in vorm en in kleur. Hij heeft een grote tekst: bestel nu! Pak mee! Ja ik wil!

Maak bellen aantrekkelijker

Maar de vraag is, wat is jouw banaan? Dat is meteen ook de moeilijkste vraag. Mijn klanten zeggen vaak: ‘ik wil meer klanten. Ik heb wel klanten, maar niet genoeg. En ik wil meer klanten via mijn website omdat ik dan minder tijd hoef te besteden aan individuele offerte en koude acquisitie.’

Maar als ik vraag wat zij dan willen wat de bezoeker op die site gaat doen, blijft het akelig stil. Of ze zeggen: ‘Gewoon, dat mensen ons bellen’.

‘Gewoon bellen’ kan prima als banaan. Eentje die je aantrekkelijker kunt maken door de banaan vorm te geven met profielfoto. Zo maak je het persoonlijker. Zet er meteen een 06-nummer op. Natuurlijk staat dat nummer op elke pagina van je site. Maar hier valt’ ie meer op, en krijg je het gevoel dat je een doorkiesnummer hebt. Direct contact: heerlijk. Ik ga direct bellen.

Maak er een trio van

Soms heb je een product dat je direct kunt verkopen. Een webshop vol producten. Dan wil je dat jouw aapje direct doorklikt: naar de webshop. Zorg voor de opvallende knop en de juiste tekst. De aap wil geen webshop. Maar wel: ‘Bestel hier de lekkerste bananen’.

Soms is het niet helder wat jouw aap het lekkerst vindt. Dat hangt namelijk van de aap af. Richt jij je op meerdere groepen, laat ze dan eerst zelf kiezen. In dit geval is jouw banaan opgebouwd uit drie even grote knoppen, bijvoorbeeld: rode wijn, witte wijn, rosé. De knoppen zijn gelijk qua vorm en grootte, maar voorzien van een variërende tekst en voorzien van illustraties voor de beelddenker, bijvoorbeeld rode druiven, witte druiven en rosédruiven.

Creëer laag hangend fruit

Heb je een dienst? Je geeft bijvoorbeeld advies over ziekteverzuim? Dan zal een werkgever jou niet direct inhuren alleen op grond van een flitsende website. In die gevallen wil je wellicht eerst een band opbouwen met jouw lezer. Je wilt de drempel lager maken, dus geef je iets nuttigs weg, bijvoorbeeld een checklist of quickscan. Of je maakt er laag hangend fruit van met een gratis half uur advies. In ruil voor het mailadres van je lezer, zodat jij daarna in contact kunt blijven met die persoon.

Je banaan is dan je gratis weggever. Dus geen ‘Bel direct’ als banaan, maar: ‘Pak mee die gratis lijst’. Groot in de zijkant, of direct in de hoofdtekst op het midden van je scherm.

Verspreid je opties

Vaak wil je alles als banaan. Jouw klant mag bellen, mailen, inschrijven of direct bestellen en afrekenen. Dat kan ook. Alleen: niet alles tegelijk. Heb je meerder opties? Verspreid je opties door je hele site. Bedenk vooraf welke actie je wilt op elke site. En zorg ervoor dat die goed opvalt. Laag hangend fruit wordt nu eenmaal gemakkelijker geplukt. En wie ooit in een pluktuin is geweest weet dat als je éénmaal begint te plukken, de kans heel groot is dat je doorgaat… en weer terugkomt.

Natuurlijk zijn er meer punten die meespelen om jouw lezer de perfecte banaan voor te schotelen. Ik kan niet alle ins- en outs kwijt in dit blog maar ik kom er zeker op terug. In dit geval is mijn banaan voor jou dus: BLIJF LEZEN! 

2 Comments

  1. Leuke artikel weer!
    Het is eigenlijk heel simpel te realiseren, zeker voor zp-ers, en toch zie je nog vaak dat er geen banaan op de website staat.

    Reply
  2. Ja, gek hé? Zonder banaan ben je net een winkelier die wel gedag zegt als de klant binnenloopt, maar die vervolgens niet komt aanbieden om je te helpen (of tenminste even informeert of je wilt rondkijken of dat je vragen hebt). Het mooie is: hier liggen zoveel kansen voor zzp’ers!

    Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?