“Kijk, zo zou ik het nou nooit doen”.
Ronald zegt het tijdens een ZOOM-call.
En ik zit er wat verbluft bij.
Even kort: ik had iets klaarstaan met e-mails. Geautomatiseerd. Maar ik ben niet zo handig, dus ik had even iemand gevraagd om dat technische deel voor me te doen.
Nu was dat enkele weken geleden, en ik wilde even weten of het wel écht werkt, als ik morgen ga promoten.
Dus Ronald keek mee en smakt die stressverhogende woorden zo op mijn bureau.
‘Oh. Hoezo?’
In mijn beleving stond het perfect. Het zag er ingewikkeld genoeg uit. En de vorige keer hád het gewerkt, dus het stond ook góed.
En toen kwam de aap uit de mouw.
In die technische dingen kan ‘goed’ op heel veel manieren. Het resultaat is steeds dat het wérkt.
Maar als je langer onderneemt, dan weet je wat ik nu ga zeggen.
Het is niet alleen belangrijk dat het wérkt.
Het is ook fijn dat het overzichtelijk blijft. Dat het inzicht geeft. Makkelijk te checken is.
De funnel die voor mij was opgezet, had een soort Kerstboom-vorm. Onee, een omgekeerde stamboom met heel veel zijtakjes. Op het beeldscherm, moest je flink verkleinen om het totaal te overzien. En dan kun je het niet meer lezen. Dus je schuift wat af met dat beeld. En je moet 3x kijken voordat je zeker weet dat je mail 3 had uitvergroot… en niet per ongeluk mail 4.
Kijk, deze:
Ronald deelde even zijn eigen beeldscherm met me.
Kijk. Dit is dezelfde.
Eén event… 4 opvolgmails.
Zijn stamboom was een keurige stapel blokken. Nergens zijtakken. Compleet gestript. En je zag dus precies wat er gebeurde tussen mail 3 en mail 4.
Wijze les voor jou:
Of je nu zelf dingen invult. Of je laat het je VA doen. Of je bént een VA.
Goed of fout is eigenlijk niet aan de orde.
Het gaat erom of het handig is voor nu, en handig voor later. Dat anderen er ook wijs in kunnen worden als er later iets veranderd moet worden.
En nog wat breder: of de volgorde wel handig is.
Dat zie je vaker in de marketing. Laura vertelde me laatst ook dat ze iemand had binnengekregen die wilde adverteren… maar aan opvolgmails was niet gedacht. Dat moet je niet willen, dan is elke advertentie te duur.
En zelf kom ik nog wel eens ondernemers tegen die wel een weggever willen, want dat is leuk. “En goed toch?’, vragen ze dan aan mij.
Ja, supergoed. Mits er opvolging komt. Je bent toch zeker Sinterklaas niet…
En anderen hebben geen idee waar die weggever over moet gaan. Terwijl, als je het spelletje snapt.. het zo helder hoort te zijn. Die weggever ligt in één rechte lijn tegenover dat ene betaalde aanbod.
Een scheve lijn gaat niet werken, want dan klopt je belofte niet met je aanbieding en gaat het dus niet werken, want deze klant is niet de ideale klant voor dít product. Alsof je schaatsen probeert te verkopen aan iemand die dacht dat hij een campingwinkel instapte…
Daarom promoot ik dat je het spelletje snapt. In elk geval het spelletje van de website. Maar nog liever: het hele spel waarvan die website het hart is: je marketing.
Wil je je website laten optimaliseren? Dan help ik je graag met mijn cursus, of met een spardag. Wil je het hele spel optimaliseren? Dan is Kickstart Online Ondernemen echt een gouden investering voor je. Om het te snappen… uit te voeren en voortaan iedereen naadloos te brieven die helpen om jouw bedrijf uit te bouwen. Ik heb linkjes gemaakt naar het aanbod, kijk maar eens. En wat je ook doet; zorg dat het overzichtelijk blijft 🙂