Er gaat nogal wat mis met ondernemers die hun marketingteksten proberen te schrijven. Klinkt hard, is wel zo. Als ik zo om me heen kijk, zie ik dat het nog heel vaak ongestraft misgaat ook. En volgens mij weet ik waarom.

Want het begint allemaal met de vraag die elke tekstschrijver stelt aan zijn klant.

Die vraag waar alles om draait.

“Wat doe je precies?”

Eigenlijk is dit dezelfde vraag die bij een live netwerkbijeenkomst moet leiden naar jouw pitch. En ook daar zie je het vaak misgaan…. Toch?

Op je website gaat dat net zo, als je niet uitkijkt.

Want wat doe je als ondernemer als je die vraag krijgt?

Je gaat vertellen. Over wat je doet, waarom je het zo doet, dat iedereen in jouw branche het ongeveer zo doet en dat je daarom dit vaste uurtarief hanteert… dat wil de klant.

Maar eigenlijk…

Heb je het helemaal niet over die klant gehad. En je hebt het ook nauwelijks over je eigen rol als ondernemer gehad. Want ‘wat doe je? ’ gaat over NU.
Over die website die dingen beweert over jou waar je eigenlijk niet meer helemaal achter staat. Wat je graag wil veranderen.
Die website die veel te weinig teleloontjes en mailtjes oplevert. Wat je nooit zo erg vond, maar wat inmiddels wél aan je vreet omdat je hebt gemerkt dat de website vooral de minst leuke klanten aantrekt…

Dus terwijl jij praat en je tekstschrijver noteert, gaat het al fout.

Het lucht lekker op, je hele verhaal doen aan die tekstschrijver. Dat wel.

Maar het brengt je niet dichter bij een nieuwe tekst. Sterker nog: die tekst wordt je oude verhaal, welke tekstschrijver je ook inhuurt.

Goh, hoe zou dat nou komen?

Een goede intake met een tekstschrijver verloopt anders.

Daarin geeft die tekstschrijver sturing, of je zet jouw businesscoach ernaast en zorgt dat die meestuurt.

Waar het om gaat, is dat je het gaat hebben over jouw ‘wannabe verhaal’.

  • Wat je wil zijn als je site over twee maanden live gaat.
    Hoe je jezelf wilt profileren.
    Hoe je de klant duidelijk maakt dat hij of zij bij jou precies goed zit, zonder die afschuwelijke clichés als ‘het juist adres voor…’.

Dus de sfeer.
Jouw drive en achtergrond.
Hoe zich dat vertaalt in je dienst.
Wat die dienst oplevert. Hoe de klant bij jou binnenkomt…
en hoe ze naar buiten stappen.

Emoties! Gevoel!

Als je daarover praat, krijg je passie in jouw donder, en krijgt de website pit.
Als je een copywriter hebt tenminste die inziet dat het hier om gaat. En niet al die leuke dingen weglaat en toch weer de clichés noteert.

Het gaat niet om wat je nu bent. Je nieuwe website is je kans om jezelf te verbeteren. Een steuntje in de rug te geven. Te laten zien wat je óók kunt.

Waar je wilt zijn en wat je met je ideale klant, de leukste klanten, nu al bereikt.

En dan maakt je website het vanzelf waar.

Kleine toevoeging:


Dat betekent niet dat je met 0,0 ervaring ineens high-end tarieven kunt gaan vragen. Dat zou belachelijk zijn. Gebakken lucht.

Wat wel kan: pakketten maken waarin je naar boven afrondt en jij jezelf wat ruimte gunt. Om méér te kunnen doen voor die klant. Zodat die klant het verschil merkt in de benadering… zonder pijn in de portemonnee. Dan kun je beetje bij beetje opschroeven. Omdat je dienst meer waard is en het ook zo wordt ervaren.

Dat begint al bij het begin: een website die duidelijk maakt dat jij anders bent dan anderen. En als alle ondernemers dat zouden doen, zouden onze klanten allemaal direct bij de passende dienstverlener terechtkomen. Hoe mooi zou de wereld dan zijn!

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?