De pagina ‘over jou’ hoort erbij zodra je in de zakelijke dienstverlening zit, maar ook voor een kleine webshop of een particuliere dienst kan het precies het verschil waarop de klant voor jou kiest. Hoe lastig deze pagina ook is, laat het dus in geen geval weg, zonde van die kans! Een heel gerichte manier om je pagina tóch van de grond te krijgen, is kiezen voor één bepaald format. Hou je aan die keuze, werk het uit, zet het online en bekijk over een maand of je er inmiddels zelf aan gewend bent om je verhaal zo op het wereldwijde web te zetten, of dat je er toch nog aan gaat sleutelen.

Geloof me, deze pagina is niet gauw perfect naar je zin.

Maar als deze pagina de publicatie van je hele site vertraagt, maak er dan vooral niet een te groot punt van. Je homepage en je aanbod zijn véél belangrijker!

Met deze 3 formats help je jezelf op weg:

1: vertel je waarom.
2: gooi het op je resultaten.
3: laat je meerwaarde zien.

1: Vertel je waarom.

In marketingkringen ook bekend als je grote ‘WHY’. Zonder deze waarom zou je zelfs doelloos ronddwalen, maar ik weet niet of de soep zó heet wordt gegeten. In elk geval kun je die waarom heel goed gebruiken in je ‘over jou’ tekst.

Wat ik beslist niet hoef te weten als lezer, is hoe je tot de stap bent gekomen om voor jezelf te beginnen. Geen gezeur over vroegere werkgevers, stress of burn-out graag.

Wat ik wel wil weten: wat is jouw reden waarom je precies dit werk doet, voor deze doelgroep? Ben je vroeger zelf gepest en ben je daarom nu kindercoach? Heb je gemerkt dat jouw kennis van marketing in de slagersbranche nog een gat in de markt was en ben je daarom voor slagers gaan werken? Of ben je zo’n perfectionist dat je álles van je vakgebied wilt weten (en kunnen) en richt je je daarom op die hele kleine niche, bijvoorbeeld alleen Facebook en dan ook nog alleen voor bedrijven?

2: Gooi het op de resultaten

Als je eigenlijk min of meer in je bedrijf bent gerold, heb je misschien moeite om die grote WHY te benoemen. Niet zo gek eigenlijk. Maar het kan best zijn dat je ziel en zaligheid niet in die keuze heeft gezeten, maar dat je – toevallig – wel heel goed bleek in dit vak en dat je er daarom je bedrijf van hebt gemaakt.
In dat geval is het super simpel: gooi het op je resultaten.

Laat ook op de ‘over jou’ pagina je resultaten zien: in citaten van blije klanten, of in foto’s van mooi vakwerk. Citeer wat deelnemers tegen jou zeggen. En leg uit waarom (daar is dan toch een kleine why) jij daar trots op bent. Dat voelt al wat minder open en bloot, maar zegt wel veel over jou.

3: Laat je meerwaarde zien

Heel veel ondernemers denken in eerste instantie dat ze iets doen wat een heleboel anderen al doen. Dat geldt zeker voor coaches, maar ook voor bijvoorbeeld fotografen. Maar de lezer wil tóch checken of jij de goede persoon bent om mee te gaan werken. Hij of zij wil dus tóch weten wat jij anders doet dan anderen, ook al zit dat verschil in een detail.

Pas hier wel op dat je nu niet switcht naar jouw werkwijze. De methode die jij hebt aangeleerd, zal me een worst zijn. Diezelfde opleiding heeft nog 3000 coaches afgeleverd. En toch doet iedereen het net even anders. Jij ook. Als jij vindt dat je mooiere foto’s maakt omdat je werkt in een studio, leg dan uit wat volgens jou het voordeel is. De sfeer, de belichting, geen afleiding?

Of ga jij juist naar de mensen thuis omdat je vindt dat ze daar meer zichzelf zijn? Dat óók de omgeving iets toevoegt? Of dat het zo leuk is als de hond even door het beeld heen loopt voor het complete verhaal?
Dát geeft ook iets aan. Niet alleen over jou en hoe jij bent, maar vooral over wat de lezer van jou kan verwachten. Ze leren je een héél klein beetje kennen… en dat is nou juist het stukje zekerheid waardoor ze kunnen kiezen of ze met jou in zee gaan.

Even kort samengevat:

Het gaat er uiteindelijk niet om wat je precies vertelt over jou. Het gaat erom dat ik als lezer een beeld krijg van wat je voor mij kunt betekenen. Ik zoek voordelen en nadelen.
Is er onvoldoende tekst of zelfs helemaal geen ‘over mij’ pagina, dan word ik argwanend, als lezer. Wat is er wat ik niet mag weten?
Als je je verstopt achter allerlei vage teksten over dat je samenwerkt met andere professionals, met teksten ‘over ons’ en ‘wij nemen je alles uit handen wat je wilt’, dan krijg ik helemaal de rillingen. Als je alles ‘een beetje’ doet, kan het nooit goed zijn!

Voorkom twijfel.

Een onzekere lezer surft door en de kans is groot dat die vertrekt naar een volgende site. Misschien wel die van de concurrent. Die in jouw ogen misschien een afschuwelijke ‘over jou’ pagina heeft. Maar die in elk geval wel iets heeft staan op grond waarvan de lezer zijn of haar twijfel kan wegnemen. Als je dát voor ogen houdt, schrijf je in één middag een ‘over jou’ pagina die best door de beugel kan. Al is het maar voor een maandje….

Succes!