Gisteravond gaf ik een workshop over ‘een stukje’ schrijven voor een nieuwsbrief. Wat zeg je nu wel en wat niet, waar kun jij je lezers blij mee maken? Eén van de tips die wij met vier gezamenlijke tekstschrijvers wilden meegeven, was: ‘deel die simpele basisdingen in jouw vak die voor jou zo vanzelfsprekend zijn’.
Want eigenlijk iedereen heeft wel zo’n vaktechnisch dingetje dat je bijna standaard vertelt als je ergens voor het eerst komt. Iets waarvan je elke keer weer stomverbaasd bent dat mensen dat nog niet wisten. Ook ik heb van die dingen, dus hoog tijd om dat eens wat breder met mijn achterban te delen.

Als het in de basis van je website al mis gaat, loop je namelijk het risico dat je lezer verdwaalt.

Of dat hij zich ergert aan jouw slordigheid terwijl jij je van geen kwaad bewust bent.

Je dénkt dat je alles goed hebt gecontroleerd toen je site werd opgeleverd, maar je bent geen gebruiker. En die oude workshopdatum zou je tijden terug al bijwerken, dat geloof ik meteen. Maar…

  • Vul je zelf ook wel eens een contactformulier in?
  • Of klik je op de linkjes?
  • En hoe zit het met de basis van je site zoals die is opgleverd of door jou in eerste aanzet is gemaakt, zitten daar geen onlogische dingen in?

Logo

Laten we maar beginnen op je homepage, bij het logo.

Meestal staat’ ie links bovenaan op je website. Als het goed is, kun je op dat logo klikken en dan ga je meteen naar je homepage, waar je ook maar zit. Ideaal en veel minder gepriegel dan met je muis terug naar het menuknopje. Maar: veel mensen weten niet dat het logo aanklikbaar is. Laat dus dat menuknopje HOME wél gewoon staan in je menubalk.

 

Menubalk

En dan nog iets over die menubalk.

In de loop der jaren is die menubalk een soort huisvriend geworden. Iedereen vult ze op een min of meer gelijke manier. Dat is heerlijk voorspelbaar en dus gebruiksvriendelijk.
Maar nu steeds meer ondernemers hun eigen site bouwen, gebeuren er ineens vreemde dingen. Dan staat de pagina ‘over jou’ ineens meteen rechts van home. En aangezien je van links naar rechts leest, lijkt ‘over jou’ dan belangrijker dan je aanbod of diensten. Ik denk niet dat je die indruk wilt wekken…

Wat ik ook wel eens zie, is dat de pagina Contact ineens helemaal links staat in plaats van uiterst rechts, als laatste.
Dat is niet fout, maar wel raar, onverwachts en dus een reden voor verwarring. De standaard indeling is: home – aanbod- over jou- blog – gratis- contact.

 

Formulieren

Dit vind ik ook een pijnlijk voorbeeld.

Want als ik vooraf vraag; gebruik je formulieren? Dan zeggen negen van de tien ondernemers: oh, nee hoor, mijn klanten mailen gewoon via de contactpagina. Maar als ik dan kijk op die contactpagina, wat zie ik dan? Een formulier! Juist. Zo’n klein veld om te reageren informatie aan te vragen of je in te schrijven: het zijn allemaal formulieren. In technische zin en dús – en daar sta je vaak niet bij stil – ook in vormgevingszin. Ze hebben vaak een ander lettertype, of andere kleur. Als dat formulier er gewoon standaard is ingezet door jouw webbouwer, dan heb je er misschien nog nooit echt op gelet. Het stond er ineens, en het werkte! Maar de kans is redelijk groot dat jouw webbouwer er ook niet op heeft gelet of dat formulier wel aansluit bij jouw teksten. Heel vaak wordt er in de hele site getutoyeerd, en op het formulier vraag je ineens naar ‘uw naam’ en ‘uw adres’. Kijk maar even na hoe het bij jou zit!

 

En de laatste:

Want deze kom ik toch zeer regelmatig tegen:

Ik bekeek een aardige site en ik was benieuwd hoe die ondernemer zich profileerde op social media. Ik zag een Facebook-icoontje, klikte erop en dacht dat ik zo naar zijn Facebook-pagina zou gaan. Niet dus! Er opende een scherm waarmee ik de betreffende homepage zelf kon delen met mijn achterban. Huh? Ik wilde helemaal niet delen. Ik wilde de facebookpagina van dat bedrijf bekijken!

Zo’n keuze is volkomen onlogisch omdat jij  als ondernemer een band wilt opbouwen met je volgers. Komen ze op je site en gaan ze weg, dan hoop je ze te verleiden om jouw Facebookpagina ‘leuk’ te vinden, zodat je bij hen in beeld blijft.
Maar in dit voorbeeld wil de ondernemer dus dat de lezer hem promoot en deelt, nog voordat die band er is. En als de lezer daarna vertrekt, kan hij nooit meer een leuke aanbieding doen, want de lezer heeft geen adres achtergelaten, en zelfs geen ‘like’ waardoor Facebook hem of haar kan terugvinden. Met een blogartikel kan dat prima, daarvan hoop je zelfs dat mensen het zo interessant vinden dat het ze het zelf gaan delen, ook al doe ik dat zelf meestal met simpel ‘kopieer en plak’ van de URL en dan in een persoonlijk mailtje aan iemand. Maar je homepage? Hm… daar heb ik toch zo mijn twijfels over.

Al pratend en luisterend tijdens die workshop over de nieuwsbrief, had ik gelukkig de kans om meer ‘gaten’ in de kennis van anderen te signaleren. Fijn, want zo kan ik mijn lezers weer helpen om te checken wat er kan misgaan op je site, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Misschien een goede aanleiding om nu zelf even te checken hoe het op jouw website zit met dat logo, de menubalk, de formulieren en de social media icoontjes

Enneh: mocht je schrikken, je kunt mij ook inhuren om de boel te repareren. Voor een halve dag, via een online programma of volledig ontzorgd door het uit te besteden. Kijk maar eens op mijn aanbod, als je dat nog niet gedaan had.

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?