Als Kees me dit kantoor niet had aangeboden, was ik hier nu geen vaste huurder geweest.
Als ik een winkel inloop, ben ik zó weer weg als er niemand is die vraagt of ze me kunnen helpen.
Als een bedrijf niet terugbelt als ik zelf vergeet te reageren op een offerte, dan denk ik automatisch dat ze om mijn opdracht ook niet zo zitten te springen.

En toch…
Toch vinden we het met heel veel ondernemers tegelijk, zo moeilijk om onszelf te verkopen. We willen niet pusherig zijn. Het gaat ons niet om het geld. We willen mensen echt helpen.

Ik snap het.
Maar het helpt je niet.

Wat helpt wel?
Eerlijk zijn tegen je klant en dus ook eerlijk tegen jezelf.
En dat is zeggen hoe het is: dat je graag wilt helpen, als diegene interesse heeft om je aanbod te horen?
Daarmee start elk gesprek!

Maar dat gesprek is er niet zomaar.
Die kans krijg je alleen, als mensen weten wat je doet.
Als jij durft te zeggen dat je hen kunt helpen.

En er is nog een stap.
Een stap je die jou nog verder helpt.
Dat is dat je je mag realiseren dat marketing er is om de potentïele klant te helpen.
Niet alleen met jouw dienst of product, maar in de stap daarvoor: helpen kiezen.En dat is vaak wat anders die werkelijke productinformatie.

Kijk maar naar de voorbeelden die ik noemde:

Ik huurde al regelmatig een flexplek per dagdeel, bij Kees dus. Tot hij me liet zien welk kantoor er vrij zou komen. Hij aanbood om er even om het hoekje te kijken. De gedachte opwierp dat ik er toch wel dusdanig vaak was dat het misschien fijn was om een vast, eigen kantoor te hebben, helemaal voor mezelf.

En als ik die winkel binnenloop? Blijkbaar heb ik behoefte om iets te kopen. Ik wil wel iets, maar ik weet niet zeker wát, en óf. Dan helpt het om even een gesprekje te hebben. Even contact. Rust in de kont. Nog eens kijken. En dan beslis ik: ‘ja, ik doe het!’. Of net zo goed: ‘Mwwwnee, toch maar niet.’ Maar dat gesprekje heeft me sowieso een goed gevoel opgeleverd. Het is aandacht.

En die offerte hoor ik vaak van klanten. Enerzijds hoe heerlijk ze het vinden als ik gelijk dezelfde dag terugmail en meteen een bel-moment voorstel. En de andere zijde van de medaille: dat ze een offerte hebben gehad van een webbouwer maar niks meer horen… dat ze daar toch geen fijn gevoel bij hebben. Het léken toch van die enthousiaste jonge gasten.
Als die jongens vlot nabellen, of nog even mailen, was het al heel anders. Zo werkt het ook met je hele proces: even nabellen, even checken, of aankondigen dat er iets is verstuurd.

En toch… zodra het dan richting ons aanbod gaat, dan willen we ons niet opdringen.
Zonde.
Helpen mag altijd. En marketing is helpen kiezen.
That’s it.