Dit blijft een dilemma: moet je nu je webteksten als prioriteit zien, of heeft dat geen enkele zin en moet je eerst zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt? En hoe dan? Een snelle blik op vier methoden die NIET altijd met elkaar matchen!
Technische jongens laten je graag weten dat het je hele PR geen zin heeft als je niet gevonden wordt. SEO en Google Adwords zijn dus hun toverwoord. Maar is dat wel zo? Want je website is weliswaar misschien de láátste stap die jouw potentiële klant moet nemen om klant te worden; als hij daar afhaakt, heb je niks aan honderden bezoekers per dag. Maar andersom werkt ook niet, natuurlijk. Met een prachtige website, een vlammend logo en al je drukwerk in huisstijl ben je verrekte eenzaam, als er niemand op die website komt kijken… alsof jij alleen bovenop jou prachtige berg zit, die je zo mooi hebt opgebouwd, maar je hebt niemand om het uitzicht mee te delen. Zo sneu….
Wil je meer klanten?
Begin dan bij je website, maar laat dan niet het eindpunt zijn.
Prioriteit is je hele website, dus begin met een goede structuur en een helder uiterlijk. Met een oubollig design, foto’s die niet laden of onscherp zijn of een kriebelletter die niet leesbaar is, doet je website meteen afbreuk aan alles wat je hebt gedaan om jezelf zichtbaar te maken. Je website moet bovendien goed mobiel te bekijken zijn. Want kijk maar in je statistieken, ook van jouw bezoekers komen er steeds meer via een mobieltje kijken en niet meer vanaf de laptop of de pc.
Stap 2 is voor mij wel de tekst. Ik heb een flyer waarop staat dat je website moet ‘informeren, verleiden en bevestigen’. En dat is precies waar het om gaat. Doe je dat niet, dan drukken je lezers niet op de knop om iets te kopen, zich in te schrijven of contact op te nemen. Doodlopend spoor, hoeveel mensen je ook op dit station afzet. En hoe mooi die website ook is, de tekst moet wel het verschil maken!
Dus stel dat je die twee stappen goed hebt. Een mooie, response website, met goede teksten en fotografie, alle informatie en lekker persoonlijk, zodat het duidelijk is wat jouw unieke kracht is van je bedrijf. Dan ben je nog niet klaar. Want, eerlijk is eerlijk, de klanten komen niet vanzelf.
Je hebt vier manieren om meer bezoekers naar je site te trekken:
1: Persoonlijk
Door te netwerken en via via, met tevreden klanten. De langzame manier, meestal. Maar kan prima werken als je met grote bedrijven werkt waar je beter via je netwerk binnenkomt dan op een sales-achtige manier. Genoeg ondernemers die op deze manier hun agenda vol hebben, hun website is dan duidelijk een middel voor bevestiging. En sommige ondernemers starten gewoon klein en hebben de tijd. Ze gaan van keukentafel naar individuele coachingsprogramma’s waarmee ze een prima boterham verdienen zonder dat ze dat van de daken hoeven te schreeuwen. Ook prima.
2: SEO
Zorgen dat je goed gevonden wordt door mensen die naar iemand als jij op zoek zijn. Kan gratis of betaald met Adwords. Enige nadeel: je komt alleen onder de aandacht van mensen die al zoeken. Dat is een beduidend kleinere vijver dan mensen die hun zoektocht nog uitstellen, maar al wel baat zouden hebben bij jouw bedrijf. Of die wel zouden komen als ze zouden weten dat jij bestaat.
3: Social media.
Dus puur op de manier van waarde opbouwen, jezelf laten zien, bloggen, tips delen, gratis challenges rondstrooien etcetera. Werkt prima als je zowel je persoonlijk profiel als je bedrijfspagina’s gebruikt om jezelf als ondernemer in beeld te brengen. Maar het kan wel lang duren voordat het vruchten afwerpt. En een like erbij wil niet altijd zeggen dat de boodschap jouw ideale klant heeft bereikt. Vereist bovendien consistent werken aan je social media en dat is niet altijd leuk als het je niets tastbaars oplevert.
4: Funnels.
Marketing 2.0. Ik ben er nog maar net écht mee in aanraking gekomen. Hiermee bedoel je een systeem van deels geautomatiseerde middelen. Je website, nieuwsbrieven, blogs, Facebook, advertenties, maar dan strategisch aan elkaar gekoppeld, dus in een logische opbouw. Door die te koppelen, wordt het een klantketen waarmee jij ineens in beeld komt bij juist jouw doelgroep (die nog niet op zoek was). Alleen degenen die jouw advertentie aanklikken, krijgen een andere advertentie te zien. Krijgen een aanbod en extra blogs. En alleen die écht geïnteresseerden krijgen een aanbod van jouw dienst of product. In een proces van informeren-verleiden en bevestigen dat eigenlijk voorafgaat aan jouw website.
Hier ga ik zelf in duiken de komende maanden, maar ik geloof er nu al in! Want even los van alle techniek (vreselijk zoveel!), is dit wel het systeem waarmee je niet continu bij iemand in zijn tijdlijn opspringt. Niet irritant wordt dus, want ik ben toch echt niet de enige ondernemer die daarvoor waakt.
Ik ben nu voor twee ondernemers bij zo’n funnelsysteem betrokken en ik merk dat het juist alle ruimte geeft voor creatieve boodschappen en extra informatie. Heerlijk! Maar uiteindelijk moet het vooral resultaat gaan opleveren natuurlijk, meer klanten, meer omzet, tegen advertentiekosten die zichzelf al vlot terugverdienen, want je kunt niet blijven investeren. Superleuk dit proces! Zodra het loopt voor deze twee klanten, ga ik voor mezelf mee aan de slag en hou ik je op de hoogte.
Ondertussen wil ik jou vast aan het denken zetten. Want wat ga JIJ doen om meer klanten naar je website te trekken?
Wat heb je gedaan tot nu toe en wat werkt het beste? Maar aanvullend daaraan: werkt dat voor jou ook goed genoeg? Levert het genoeg klanten, en genoeg van jouw ideale klanten?
Denk er eens over na. Misschien is het voor jou ook tijd om jezelf weer eens uit te dagen. Wat je nu zaait, kun je volgend jaar oogsten. Het laatste kwartaal is alweer begonnen…