De maatschappij is ten opzichte van vijftig jaar terug behoorlijk verruwd, en dat geldt ook voor onze taal. Daardoor nemen we heel gemakkelijk woorden in de mond die vroeger echt belachelijk overdreven zouden zijn gevonden.
Belachelijk is al zo’n woord, want ‘best overdreven’ had ook gekund. In een politiek debat ‘boren’ we nu iemand de grond in, terwijl je vroeger zou hebben gekozen voor de formulering: ‘hij deelde een tik uit’. Klinkt toch iets liever…
Maar wat zegt dat over onze websites?
Ook in onze webteksten kiezen we gemakkelijk voor krachtig taalgebruik. Ik pleit zelf vaak voor het gebruik van beeldende taal, zodat je de geschetste situatie ook echt voor je ziet, als lezer.
Maar krachtige taal kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Té krachtig kan lijken op het ouderwetse overtuigen zoals de reclame dat vroeger deed: ‘Koop dit’, ‘Gebruik dat’. Al dan niet met een dik uitroepteken erachter. Dat is precies de communicatie waar we nu zo allergisch voor zijn.
Hoe komt dat?
Een prachtige uitleg las ik afgelopen weekend. Krachtige taal wordt, zo bleek uit onderzoek, opvallend veel gebruikt door zogenoemde ‘nemers’. Je kunt de mensheid opdelen in 3 types, schrijft Adam Grant in ‘Geven & Nemen, de verborgen dynamiek van succes’. Die types zijn:
- De nemers, zij eisen hun deel op, staan altijd vooraan, helpen alleen als ze er zelf beter van worden.
- De uitruilers: helpen jou alleen als ze er zelf wat voor terug krijgen of kunnen vragen.
- De gevers: stoppen tijd en energie in alles waarin ze geloven zonder er zelfs maar de credits voor terug te vragen, denken altijd aan het grote belang van de groep, de wereld of de branche.
Wat blijkt nu?
Krachtige taal wordt veel gebruikt door nemers. Het boek is veel genuanceerder, maar waarschijnlijk snap je direct wie de nemers zijn: zij zijn de doordrammers die heel autoritair wel even zullen vertellen wat de beste keuze is, waarom dat zo is en waarom het NU moet. BAM.
Ik loop er liever met een boog omheen, om zulke types. Bij jou gaan misschien je nekharen overeind staan. En het gros van de mensen hoeft tegenwoordig alleen maar op een klein rood kruisje in de rechterhoek van het scherm te klikken om geen last meer te hebben van dat type overtuigers. Bevelen uitdelen op je site werkt averechts. Maar…
Op je site wil je wél overtuigen!
Je wilt je dienst of product verkopen, uiteindelijk, aan de geschikte doelgroep: jouw ideale klant.
Hoe maak je je tekst dan toch sterk? Door juist krachtloze taal te gebruiken.
Denk aan tekst met pit, maar gooi er niet gelijk een complete spaanse peper in 🙂
Maak je teksten:
- informeel,
- ultra-vriendelijk,
- beeldend,
- en uitnodigend.
Is je huidige tekst dat nog niet?
Is het keurig, recht-door-zee en misschien zelfs wel wat saai?
Voeg de volgende vijf elementen eens in (niet al te royaal maar met mate….) en je tekst wint enorm aan kracht, doordat je de lezer de ruimte geeft om zelf na te denken.
Vijf tips, met dank aan Adam Grant:
- Gebruik aarzelingen, letterlijk. Zet in je tekst eens iets als ‘nou’, ‘uh’ of ‘weet je…’
- Houd een slag om de arm met termen als ‘misschien’, ‘ik denk’ of ‘zoiets als’.
- Benoem een voorbehoud: ‘Misschien is dit een slecht idee, maar….’
- Vraag naar bevestiging. Precies zoals je het denkt en uitspreekt, maar nooit opschrijft. Strooi ze subtiel door je tekst, zinnetjes als: ‘Dat is een goed idee, toch?’ of ‘Dat klinkt al beter hé?’
- Versterk je uitdrukkingen met ‘echt’ ‘zeer’ of ‘behoorlijk’. Niet over de top, mega- of belachelijk, maar daardoor ook minder afleidend en des te sterker.
Heb je het? Ik hoop het, want toen ik er voor het eerst iets over las, dacht ik direct: ‘hee, dat is iets wat tekstschrijvers volgens mij automatisch al doen’. Krachtloze taal is een gesprek met de lezer zoals je dat ook in het echt zou voeren. Het gaat niet om de punten en de komma’s, om korte of lange zinnen. Het gaat erom dat de lezer voelt dat jij het echt meent en dat je een eerlijke en bevlogen ondernemer bent, die de klant iets wil ‘geven’, de verkoop komt pas in tweede instantie.
Wil je het boek lezen? Het is gewoon te koop bij bol.com en managementboek: https://www.managementboek.nl/boek/9789460036644/geven-en-nemen-adam-grant en is ook reuze interessant voor coaches, teamleiders en ondernemers met personeel.
Wil je reageren op dit blog? Ik zou het leuk vinden om te lezen welke kekke tussenzinnetjes jij leuk vindt in teksten die je tegenkomt op websites, misschien wel op je eigen site. Reageren kan hieronder of via Facebook, waar ik dit blog ook zal delen. Tot later!