fbpx

Ik dacht dat deze fouten echt overal bekend waren. Maar ik volgde laatst een seminar en zag – elke keer dat ik zelf dacht “jaja, wist ik toch?” – de chat vollopen met berichten als ‘oeps’, ‘eyeopener’ en ‘oh dat ga ik zeker doen’. Daarom heb ik diezelfde middag razendsnel dit blog geschreven. Kijk maar mee en verbeter die punten waar jij wellicht toch zo’n ‘oeps-beleving’ bij heb.

Voorkom deze fouten van workshopleiders:

Valkuil 1: te laat beginnen met promotie.
Mensen die serieus geld willen spenderen aan jouw kennis, hebben allemaal ook andere activiteiten en verplichtingen. Jouw programma kan nog zo goed zijn, soms kán je klant er gewoon niet zomaar tijd voor maken. Tijd vrijhouden, ver van tevoren, is vaak duizend keer makkelijker.

Wel doen: Twee maanden vooraf heb je zeker nodig.
Begin gewoon op tijd. Dat hoeft niet groot, je kunt in de tijd die je aan je nieuwe workshop werkt, al laten weten dát je ermee mee bezig bent.

 

Valkuil 2: Leuren met je workshop.
Vreselijke missers krijg je als je een evenement aanmaakt op Facebook, jij 400 vrienden uitnodigt en na een paar dagen zijn er maar 3 mensen die hebben laten weten dat ze ‘geïnteresseerd’ zijn.

Wel doen: Zoek je echte doelgroep en bied hen alvast een tip uit je programma.
Benoem dat het één van de dingen is die ze ook kunnen leren in jouw workshop. Maak daar berichten van die je deelt op Facebook, geen evenement. Dat bericht leidt naar de salespage op je website, die dan natuurlijk wel smartphone-proof moet zijn aangezien ruim 90% van de mensen Facebook gebruikt op hun telefoon.

 

Valkuil 3: Je vaste netwerk vergeten.
De mensen die jou het meest nabij volgen, zijn de lezers van je nieuwsbrief en de klanten waarmee je wekelijks mailt. Focus dus niet alleen op nieuwe lezers!

Wel doen: Zorgen voor een subtiele verwijzing.
Bijvoorbeeld in de voetnoot van je standaardmail, met de datum en locatie van de volgende workshop. En zet het onderaan je nieuwsbrief in de weken voorafgaand aan de workshop.

 

Valkuil 4: Te veel verschillende workshops inplannen.
Daarmee verlies je zelf je focus. En je klant kan niet meer kiezen of krijgt last van uitstelgedrag.

Wel doen als je meerdere onderwerpen hebt: 
Doe ze één voor één en promoot de volgende pas als de eerst is afgerond.

 

Valkuil 5: Uitstelgedrag aanmoedigen.
Dat krijg je als je bijvoorbeeld elke week dezelfde workshop herhaalt. Of als je vooraf meldt dat er een opname beschikbaar is van je webinar. Dat lijkt gemakkelijk, want dan bereik je ook de mensen die er live niet bij konden zijn. Maar denk je echt dat die opnames die je achteraf mailt nog beluisterd worden?

Advies 5: Snelle beslissers aanmoedigen.
Dat doe je door je informatie heel concreet te maken. Duidelijk aan te geven voor wie het wel en niet bedoeld is. Prijzen transparant, het aantal beschikbare plekken of liever nog: het aantal ‘nog maar’ beschikbare plekken aangeven (bijhouden op je salespage!) en een deadline voor de inschrijving.

Heb je hier wat aan?

Ik zou het fijn vinden om te horen waar jij nog mee worstelt, dan schrijf ik daar een volgend blog over. Gratis. 

2 Reacties

  1. Hallo Meta,

    Waardevol artikel wederom. Ik herken het *zucht*… De tips zijn op zich wel bekend, maar ik maak me ook nog schuldig aan de valkuilen.
    Het lijkt allemaal zo veel waar je op moet letten om het ‘goed’ te doen. Waar kun je het beste beginnen?

    Ik ben benieuwd naar je workshop!

    Antwoord
  2. Heb ik je geïnspireerd met het afblazen van de workshop laatst…. hahaha.
    Dank je wel, meeste is bekend.
    Evenement op Facebook was ik ook al klaar mee; vooral al die ‘aanmelders’ die vervolgens gewoon niet komen.
    Goed idee een post met een tip van de sluier!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?