“Ik ben zó opgelucht”. Knalrood is ze, mijn klant in Amsterdam die ik zie aan de andere kant van onze ZOOM-verbinding. Afgelopen dagen had ik haar teksten opgeleverd. Ze had ze nagelezen maar het was het was ‘m niet echt. Tot haar grote wanhoop en verbazing, want we hadden vorige week een geweldige sparsessie gehad om de samenwerking te starten.

“Ik snap er niets van”, had ze tegen haar vriend geroepen.
Nu zijn we twee uur verder.
We hebben drie pagina’s doorgelopen.

Eerst degene waar ze mee begon. Die pagina was niet het échte begin. Het was de eerste pagina die een lezer ziet ná een Facebookadvertentie.

Zij had het gevoel dat ze op 0 moest beginnen. Bij het begin. Terwijl de lezer al een belofte heeft gezien. En dus iets nieuws wil, een volgende prikkel.

En ik zei: ‘Kijk, je hebt al een belofte gedaan. Dus doen we niet wéér diezelfde belofte. Nee, nu stellen we een vraag. Dat is logischer.”

Ik zat op stap 2. Zij bleef op stap 1. Voordat je het doorhebt, haakt je lezer dan af. Ze komen niet in de flow. Ze lezen steeds hetzelfde riedeltje.

Wijze les:

Je teksten zijn als traptreden. Je geeft steeds nieuwe brokjes informatie. Maar die brokjes zijn zorgvuldig uitgedacht. Jouw ideale klant komt er onbevangen in op je advertentie… maar je leert diegene alinea voor alinea wat bij… zodat die persoon aan het eind van de tekst een ander niveau aankan. Andere woorden.

Daardoor laat jij zien: ik neem je serieus, ik zal je nooit onderschatten.
Maar je óverschat ze ook niet, want je hebt ze aan de hand meegenomen, van stap 0 naar stap 10. Klaar om in te stappen in jouw fysieke dienst of je online programma.

Deze klant heeft al een geweldig bedrijf. Tienduizenden mensen op haar mailinglijst. De teksten die ze had, deden hun werk. Maar nu wilde ze een nieuwe dienst neerzetten, tikkie duurder, en ze zag in dat ze daarvoor teksten mocht hebben die wat authentieker zijn. Krachtiger in plaats van alleen met grotere beloften.

Met rode koppen kijken we elkaar aan. Nu tevreden? Dík tevreden!
Zij omdat ze nu wél blij is met de ietsje aangepaste teksten.

En ik omdat het weer is gelukt. En dat is interessant voor jou:

Want mijn ideeën over websites en teksten en indelingen komen niet uit de lucht vallen. Daar ben ik al jaren mee bezig. En ik zou het liefst willen dat elke ondernemer vóórdat hij/zij iets gaat veranderen aan die site, doorziet wat de essentiële elementen zijn. Vaak zie je die pas bij je je eigen site als een ander er op wijst. Zodat je het daarna anders kunt doen. Of meteen anders kunt doen, als je mij inhuurt voor een flinke sparsessie waarin we samen die stappen doorlopen.. in de juist volgorde. Schrijven kun je vaak zelf wel, maar die structuur en opbouw… dat kost je een jaar of twaalf om daar je rugzak mee te vullen.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?