Oei. Onlangs schreef ik nog dat het belangrijkste zinnetje van je website het antwoord is op de vraag: wat doe je. Nu heb ik er nog één. Zo’n ontzettend belangrijk zinnetje.
Eigenlijk is het niet eens van mij. Hij zou van ons allemaal moeten zijn. En zodra je gaat schrijven, zet je dit zinnetje op je schouder en laat je hem meekijken.
Wat die zin dan is?
Hij luidt als volgt, maar je moet ‘m pas uitspreken als je al een flink stuk tekst hebt geschreven, anders durf je niet meer:
‘Is dit wat ze écht willen?’
Je denkt aan je klant. Je ziet ze voor je. En dan denk je nog een keer: Worden ze HIER blij van?
Hou die zin in je hoofd en scan dan je tekst.
- Je koppen.
- Tussenkoppen.
- Quotes.
Wees eerlijk. Gaat het over jou? Dat mag. Maar worden je lezers er ook blij van?
Is het ook wat ZIJ willen?
Zoja, dan zit je goed.
Zo niet, dan wordt het een gevalletje schaven. Of schrappen en opnieuw proberen.
Wil ik je graag bij helpen. Juist die eerste opzet is zo belangrijk. Daarom geef ik strategisch advies en doen we contentsessies waarna je zelf beter schrijft. Bij al je teksten. Of in al je briefingen aan je team.