De profieltekst is één van de vreselijkste dingen om zelf te schrijven. Zelfs voor een tekstschrijver, ik geef het toe! Niets is erger dan iets over jezelf te moeten vertellen.
Het voelt al gauw als borstklopperij, te privé of juist eeuwig saai.
Maar.
De profieltekst is wel één van de onderdelen waar je als kleine ondernemer het verschil mee kunt maken.
Bij een klein bedrijf ben JIJ het bedrijf. Dat is niet nieuw, maar wel een geweldig gegeven.
Juist omdat je niet hoeft uit te wijden over je vijf collega’s en de opzet van je bedrijf, kun je direct scoren.
Scoren doe je door gewoon met de deur in huis te vallen. Niks geen lange introductie en al helemaal geen ‘ik ben geboren in Lutjepost op 12 december van het jaar zoveel’.
Heb je een bedrijfsnaam of een website die niet naar jou persoonlijk is vernoemd, dan is het wel handig om je naam nog een keer te noemen. Als persoon kom je dichterbij dan als bedrijf. En dat is wat je wilt; verbinding.
Functioneel bloot
In je profieltekst noem je de details die elders op je site niet passend zijn, maar die wel een beeld geven van jou. Hierdoor maak je duidelijk in welke leeftijdsfase je zit, je geeft je lifestyle een beetje bloot of je schaart je onder de liefhebbers van buitensporten.
Hoe dan ook, zorg dat je aanknopingspunten geeft waarvan de lezer denkt: ‘HEE, WAT LEUK, DAT HEB IK OOK!’. Net als bij netwerken In Real Life. Wel persoonlijk, niet te privé.
Tegelijk vertel je wat meer over de achtergrond van je bedrijf. Je hoeft niet per se jouw jaar van oprichting te vermelden.Maar je laat wel een kans liggen als je tien jaar ervaring onvermeld laat.
Passie = kracht
Ook informatie over je opleiding of familiesituatie kan net dat duwtje in de rug zijn waar de lezer naar zoekt.
- Heb je een achtergrond als marketeer, voordat je websites ging bouwen? Dan krijgt de lezer een totaal ander beeld van je dan wanneer je een ICT’er bent die in het webdesign is beland.
- Van een intermediair op relatiegebied wil ik toch echt eerst weten hoeveel scheidingen diegene zelf al achter de rug heeft (hopelijk geen!).
- En ook de regio waar je woont of bent geboren, kan een prima verbindingsmiddel zijn. Vermijd lange teksten en opsommingen, en verwijs eventueel naar een compleet CV op je LinkedIn profiel.
Voor je hele profieltekst geldt: je passie is je kracht. Zorg er dus voor dat je dat overbrengt. Maak duidelijk waarom je juist in dit vak werkt en wat het voor jou zo leuk maakt.
Uiteraard vermijd je algemeenheden. Iedereen wilde ooit vrijheid, meer geld en een leven zonder baas.
Die informatie biedt mij als lezer niets.
Wat de lezer wel kan helpen, is informatie of jij als ondernemer gaat voor snelheid en deadlines. Of dat jij juist iemand bent die structuur kan vasthouden op de lange termijn. De lezer weet namelijk best wat zijn eigen zwakke punten zijn, en de meeste mensen zoeken dan wel een soortgenoot, of juist iemand die hen voor hun eigen valkuil kan behoeden.
Zorg ervoor dat jouw profiel ook echt een beeld schetst. Zonder relevante, prikkelende en herkenbare tekst heeft de klant niets te kiezen, en is hij weg voordat je het weet.