fbpx

Nog voordat je gaat schrijven aan je webtekst, moet je de keuze maken. Tutoyeer jij de klant, of houd je het bij een beleefd ‘u’?

Lange tijd was U een aanspreekvorm die altijd goed was. U gold voor iedereen die ouder was dan jij, en daarnaast voor iedereen waarmee je een zakelijke relatie aanging. U gebruik je bovendien voor relaties waarin je afstand wilt, en vaak ook rangorde. Maar…

Als ondernemer ben je meestal niet gebonden aan leeftijdsgroepen. Je hebt jongere klanten en oudere. Bovenal ben je collega-ondernemer. Een gelijkwaardige partner voor het uitvoeren van diensten waarin jij toevallig beter bent dan de andere ondernemer.

In die relatie kan ‘U’ een afstand creëren die haaks staat op jouw status als expert. Als je wilt dat je klant jou ziet als gelijkwaardige expert op jouw vakgebied, dan is het helemaal niet zo raar dat je ook met je aanspreekvorm op gelijk niveau gaat staan, en dat je kiest voor ‘je’. Ook op je website.

Het kan ook zijn, dat je uit jezelf al erg naar één aanspreekvorm neigt. Ben je volhardend in het gebruik van U, of verval je binnen de kortste keren in het tutoyeren? Laat je website dan aansluiten bij jouw persoonlijkheid, dan klopt het totaalbeeld en zal niemand letten op de aanspreekvorm.

Een andere manier om te kiezen: kijk naar wat je met je klanten doet en hoe je ze aanspreekt zodra je met ze om de tafel zit. Ik heb eens een masseur horen zeggen: ‘ik raak mijn klanten aan, ik heb een vertrouwensband, ik kan niet anders dan tutoyeren. Terwijl mijn schoonheidsspecialiste zegt dat ze U gebruikt om haar respect voor de klant uit te drukken, juist omdat ze al aan hun huid zit.
De les hieruit: niet je klant bepaalt, niet je branche, je concurrentie of je opvoeding: jij bepaalt. Of U.

Moet je wennen aan ‘je’ of ‘jij’? Met een beetje creativiteit kun je heel veel directe aanspreekvormen omzeilen. De Friezen zijn er meesters in, die vragen aan de leerkracht : ‘Wil Meester mijn schrift even aangeven?’. Onze zuiderburen hebben ook prachtige zinsconstructies met ‘gij’ en ‘blieft’, die automatisch een glimlach op mijn gezicht toveren. De hardloopinstructies van Evy Gruyaert van start to run Vlaanderen zijn niet voor niets zo populair onder Nederlandse hardlopers.

In het Nederlands kun je de zin zonder dat het opvalt, zo opschrijven dat je geen aanspreekvorm meer nodig hebt. Bijvoorbeeld: ‘Altijd al gedroomd van een mooie site?…’
Of je vervangt het uitgesprokene jij door je, ook al een stuk milder. ‘Jouw cadeautje’ blijft taalkundig prima overeind als ik er ‘een cadeautje’ van zou maken. Als de inhoud deugt en past bij jouw bedrijf en jouw persoon, is de vorm al gauw goed.

Denk jij er anders over? Of twijfel je toch nog over een bepaalde zin? Gooi het in de groep in een reactie hieronder, dan krijg je in elk geval antwoord van mij en wellicht nog van anderen.

 

8 Comments

  1. U of jij is inderdaad een belangrijke afweging. Ik heb er in mijn blog Bloggenderwijs ook eens aandacht aan besteed.Ik zou aan je verhaal toe willen voegen, wees consequent en gebruik uitsluitend de ene of uitsluitend de andere aanspreekvorm.

    Reply
    • Sluit ik me bij aan. Hoe moeilijk de keuze soms ook is: kies! En pas dan niet alleen je webteksten aan, maar vergeet ook niet je regeltjes in je bedankmail en op je inschrijfformulieren….daar denk je vaak niet zo snel aan.

      Reply
  2. Weer een leuke blog zoals de vorige, dank voor alle tips! Ik denk ook dat je schrijfstijl, of je nou jij of u gebruikt, moet passen bij hoe je in direct contact met mensen bent. Als relaties je uiteindelijk gaan ontmoeten moet je toch in dezelfde energie door kunnen communiceren. Zoals je schreef; JIJ bepaalt, wat past bij jou.
    Meta ook dank voor je samenvattingen, je vakkundige schrijven spat er vanaf, fijn!

    Reply
  3. Voor mij staat het gebruik van ‘je en jij’als een paal boven water. Mijn missie is om laagdrempelig mijn doelgroep van drukke moeders te benaderen en te inspireren. ‘U ‘ past geheel niet bij mezelf. Inderdaad dient het ook bij jezelf te passen. Hier ben ik het laatste jaar steeds meer achter gekomen. Blijf dicht bij jezelf, dan komen de juiste mensen op je pad.

    Meta bedankt.

    Groetjes Marijke

    Reply
  4. Je samenvatting is super. Ik heb hem er al een paar keer bijgepakt om even iets te checken en vond steeds het antwoord op mijn vraag. Bedankt Meta!

    Reply
  5. Hoi Meta, helder verhaal! In real life schakel ik ontzettend snel van u om naar je en jij, ook bij directeuren. Ik heb eens twee Verzuimtips in de jij-vorm geschreven. En daar gruw ik dan weer van. Dus toch maar gekozen voor u op mijn site. Heb je tips om de afstandelijkheid te verkleinen?
    Hartelijke groet,
    Margreet

    Reply
    • Margreet, vaak is ‘je’ al een stuk minder opvallend dan ‘jij’. En gebiedende wijs wil ik ook nog wel eens helpen. Dus in plaats van ‘Zorg dat je helder bent in de communicatie’ schrijf je (zeker in een tip): wees helder in je communicatie. Dat past zowel in een U-sfeer als bij informele tips. Pas alleen op dat je wel je lezer blijft aanspreken. Dan blijft de afstand klein. Als je jouw klanten gaat benoemen in de derde persoon enkelvoud, creëer je juist een kloof. Ik zie vaak: ‘Ik help ondernemers en bedrijven die…’. Maar daarmee voelt die ondernemer zich niet aangesproken. Oplossing? Zoiets als dit: ‘Ik help jou als jij kampt met zieke werknemers. Of nu zelden voorkomt in je bedrijf, of juist veel te vaak. Elk geval is er één teveel. Misschien probeer je dat nog met de mantel der liefde te bedekken. Zeker in het begin. En je wilt vooral geen druk uitoefenen. Maar wat kun je dan wél doen? En heb je al eens doorgerekend wat er gebeurt als je inderdaad niets doet? En die werknemer blijft wel langdurig weg, of steeds weer in korte en lange periodes? Wat doet dat met jouw bedrijf?’
      Voel je het? Emoties erin en vooral wel persoonlijk maken, ook al is het dan een tikkie minder beleefd…. Het is wel de bedoeling dat je je lezer meteen op het puntje van zijn stoel laat zitten!

      Reply
  6. dank voor je reactie Meta!

    Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?