Hoe krijg je het voor elkaar om je website nog tijdens dit kerstreces te vernieuwen? Uitbesteden is het toverwoord, natuurlijk. Maar er zijn genoeg ondernemers die hun website zelf willen doen. Alleen hoe voorkom je dan dat je vastloopt?
De beste websites maak je snel.
Het kan best in één maand. Het structureren en schrijven het liefst in één week, zonder afleiding. Maar als je geen 8 uren op een dag kunt/wilt draaien, dan is twee weken realistischer.
Daarna nog zeker twee weken voor het bouwen.
Mits je ervoor zorgt dat je vooraf je fotografie hebt geregeld. Geen stockfoto’s, maar liever foto’s van jou en je bedrijf, die laten zien dat jij echt bent. Krijg je er al zin in? Dan hier mijn tips voor een gestructureerde aanpak om in één keer door te knallen.
Stap 1: Regel goede foto’s
Heb je geen idee welke foto’s?
Zo heel moeilijk is het niet.
- Een platte, brede foto voor de homepage. Met jou in beeld als je trainer of coach bent, of een product in beeld als je productiebedrijf bent of een webshop runt.
- Daarnaast een profielfoto van jezelf, of een mooie actiefoto van jouw mensen aan het werk, voor de pagina over mij/over ons.
- Een foto van je kantoor of buitenkant van je pand voor de pagina contact.
- En een aantal ‘opvulfoto’s’ voor de aanbodpagina’s. Detailfoto’s, verstilde sfeer, accessoires die jouw klant zal herkennen op het moment dat hij bij jou de deur binnenkomt.Dit regel je vooraf. Voor 500 tot 1000 euro heb je een prachtige serie die je nog –tig keer kunt hergebruiken in je social media, presentaties, profielfoto etcetera.
Daarna moet je zelf aan de bak.
Stap 2: Start met de structuur
Een gewone website heeft:
een homepage,
een aanbodpagina, eentje voor elke dienst of elk product dat je verkoopt,
een pagina uitleg over je bedrijf of over jou als ondernemer en mens,
en een contactpagina.
Bepaald of je ook nodig hebt:
– Een veelgestelde vragen- pagina voor het geheel, of juist per product een Q&A blokje.
– Social media koppelingen
– Een Google Maps kaartje op contact
– Een aparte pagina met publicaties, tips of blogs
– Een aparte pagina met testimonials over jou, omdat je er zoveel hebt verzameld.
Teken jouw benodigde pagina’s op een groot vel.
Stap 3: Start met schrijven
Bekijk je getekende pagina’s en bedenk dan voor elke pagina een kopregel. Werk het nog niet uit, beperk je eerst tot de kopregel.
Liefst eentje waar een woord zit die je graag als zoekterm wilt inzetten. Schrijf ze in de schets of zet ze op één A4-tje zodat je overzicht houdt.
Als het hele rijtje kopregels bij elkaar staat, moet jouw lezer al een goed idee hebben van waar jouw site over gaat en wat jij te bieden hebt.
Check je overzicht.
Voldoende variatie? Heldere woorden? Geen gebakken lucht?
Indien nodig, scherp aan.
Stap 4: Kom tot de kern
Klinkt simpel: kom tot de kern. Maar nu vraag ik je om dat direct te doen. Omschrijf in twee zinnen wat je biedt op die pagina.
Dus: wat is het inhoudelijk?
‘Teamuitje voor 10-30 personen in de modder, 18 euro p.p’.
Of iets als ‘Jaartraject met vijf livedagen en online begeleiding voor meer zelfvertrouwen’
‘In 20 dagen 200 meer likes op Facebook zonder te adverteren’
Schrijf met pen en papier als je weet dat je anders te snel doortikt.
Stap 5: Bepaal je eindpunt
Vervolgens sla je een stuk over, namelijk de eigenlijke tekst. Je bedenkt namelijk eerst wat je wilt bereiken op deze pagina. Wat moeten je lezers gaan doen?
Doorlezen naar je aanbod? Iets downloaden? Je testimonials bekijken? Iets kopen? Zich inschrijven? Een alternatief aanbod van jou bekijken, op een pagina verderop?
Als het goed is, heb je meerdere acties. Roep je alleen ‘bel of mail voor informatie’, dan ben je niet specifiek genoeg. Je zorgt ervoor dat al die informatie op je website staat. Je klant kan dus beslissen zonder te bellen. Maar je mag wel aanbieden om met ze te overleggen. Bij twijfel. Of omdat ze een speciaal geval zijn.
Zet ook je acties, dus call to actions, onder elkaar. Maak er aantrekkelijke zinnen van. En bepaal welke knop/button je er naast wilt zetten, en welk woord daar dan op komt? Aanvragen/Bellen/Kopen/Inschrijven of zinnetjes: ‘Inschrijven mag hier’ , ‘Downloaden is gratis’, ‘leestijd 4 minuten’.
Zorg dat er een variatie zit in de call to actions. Wees creatief.
Stap 6: invullen van je raamwerk
Je hebt nu je begin en je eind. Je kunt nu gaan schrijven. Beschrijf wat jouw dienst is, voor wie het is bedoeld en wat de voordelen zijn. Laat een klant vertellen wat zijn probleem was, en hoe jij dat hebt opgelost. Laat een andere klant vertellen hoe fijn hij/zij zich voelde met die oplossing.
Geef detailinformatie over formaten, prijzen, levertijd, planning, data, locaties etcetera.
Geef een prijs. En verwijs naar je goedkopere of duurdere aanbod.
En sluit af met je call to action.
Tip: houd je overzicht in de gaten om tussentijds te checken of je je houdt aan de kern en je eindpunt.
Hoeveel tijd kost het je?
Dag 1: schetsen, kopregels, call tot actions.
Dag 2: invullen aanbodpagina 1.
Dag 3: invullen aanbodpagina 2.
Dag 4: invullen aanbodpagina 3.
Dag 5: Homepage vullen met samenvatting van je site; je aanbod, wie ben jij.
Week 2:
Dag 6: Over jou invullen. En bepalen wat je in de footer zet.
Dag 7: Contact en blogpagina, testimonials verzamelen, al dan niet met foto’s en linkjes.
Dag 8: nalezen homepage en aanbod, is het nog steeds duidelijk en wervend?
Dag 9: foto’s goede titel geven zodat je weet wat wáár komt.
Dag 10: alles in één map naar de webbouwer en de schetsen meesturen.
Realistisch?
Ik denk het wel. Met deze planning heb je ook nog elke dag tijd voor lopende zaken die niet al teveel denkwerk eisen.
Zie je het toch niet zitten om deze tijd vrij te maken? Het kan ook in drie dagen. Een dag foto’s laten maken. Een dag intake met een echt goede tekstschrijver. Een paar keer tussendoor een beoordeling van een concept-tekst om te controleren of de juiste tone of voice er nog in zit. Maar dan heb ik het over uitbesteden van je website, en daar hangt wel een prijskaartje aan. Hier vind je mijn prijskaartje. En wil je een dagdeel met me sparren, dat kan ook. Dan kun je daarna twee keer zo snel zélf je content verder uitwerken.