Weet je dat er verschil bestaat tussen gewone goed geschreven teksten en marketingteksten? En weet je ook waarom je op je website absoluut die marketingteksten wilt gebruiken? Lees dit blog en pas je eigen tekst aan, als je klanten wilt werven tenminste!

Gewone teksten kunnen allerlei doelen hebben. Entertainen, informeren, uitleggen, amuseren.

Reclameteksten zijn een slag heftiger. Die zijn erop gericht om te verkópen. No matter what. KOOP MIJ! Ik denk daar dan bij: ‘ook al heb je mij niet nodig’.

En marketingteksten zitten daar meer tussenin. Het zijn verleiders, overtuigers… maar vooral gericht om je lezer zelf te laten kiezen, om te filteren.

Dus:

Marketing is minder dwingend en meer verbindend, wat mij betreft. En dus zijn je teksten ook zo: gericht op het overhalen van mensen om klant te worden, maar alleen als het van beide kanten klopt. Als jij als ondernemer ook invloed wilt hebben op wie je wel en niet bij jou terecht komt. Gewoon omdat je vooral klanten wilt met wie het echt klikt.

Dat is het verschil met reclame, met sales, met order ‘scoren’ en klanten ‘binnenhalen’. Voel je dat dit een heel andere lading heeft?

Hoe schrijf je ze dan, die goede marketingteksten?

Marketingteksten zijn teksten waarin je aansluit bij je lezer en met diegene meegaat in haar of zijn gedachten. Mijn visie hoor! Je begrijpt de twijfels, de problemen, de gewenste oplossingen en de drempels waar ze mee dubben. En let op: dat laat je merken. Door ze open en bloot op tafel te leggen en te bespreken. Op je websitepagina’s dus. (niet alles tegelijk op home, wel doseren!). Zou je dat niet doen, en gebruik je alleen jouw kennis van het brein, dan ben je eerder manipulatief bezig. Zo kan het voelen, tenminste. Maar in marketingteksten laat je dus meer merken wat jij weet… en hoe je daarop inspeelt.. zodat je lezer zelf kan kiezen.

Natuurlijk is het overtuigend en slim gespeeld. Want om in het hoofd van je lezer te gaan zitten, gebruik je kennis uit de psychologie: zo werkt het brein, en als je dit en dat doet, vergroot je de kans dat mensen bij je willen kopen.

Dat is neuromarketing, consumentenpsychologie.
Je speelt met de behoefte van mensen aan sociaal bewijs, aan win-win, aan grotere thema’s als gezondheid, aan keuzevrijheid zonder keuzestress.

Maar in mijn beleving wordt het vooral menselijker zodra je het zelf gaat toepassen op jouw website en gericht op jouw klanten. Door je simpelweg meer te verdiepen in wat jouw ideale klanten nu écht willen, kun je het beter aanbieden aan potentiële klanten. Laat je die standaard belofte los en geef je méér details, andere informatie, méér inzicht en vertrouwen. Je déélt meer. In plaats van te roepen dat ze bij jou moeten kopen. Dat je ‘de lekkerste appels’ hebt. Don’t tell; show! En nog beter: proof!

Als jouw lezer het gevoel heeft dat hij of zij in alle vrijheid kan kiezen, dat hij/zij nergens anders meer heen hoeft voor informatie en dat ze er vol vertrouwen ingaan, dan zit je goed. Dan heeft jouw tekst de juiste persoon de handvaten gegeven en start jullie samenwerking met een 1-0 voorsprong.