Twijfel je nog? Wel of niet je website laten vernieuwen? Je hebt een nieuwe website nodig, als je een nieuw verhaal wilt vertellen. Als je oude wijn in nieuwe vaten gaat schenken, schiet je er geen meter mee op. Het ziet er fris uit, dus ja, je krijgt wel complimenten. Maar nieuwe klanten? Ho maar!
Als je meer zekerheid wilt dat je website ook wat voor je gaat doen, maak je eerst een plan.
Een website-plan. Dan ga je hiermee aan de gang voordat je iets anders optuigt of je webbouwer belt:
1. Een kraakheldere binnenkomer; je maakt meteen duidelijk wat je doet en voor wie.
2. Een bijna tastbaar aanbod, ook al is het een dienst. Met verschillende alinea’s, opsommingen en voordelen dat je lezers direct kunnen afwegen of ze een ‘JA’ voelen bij jou. Of er nu een koopknop op die pagina zit, of dat ze je eerst nog moeten bellen. Het gaat erom dat ze alles weten om te kunnen zeggen dát ze willen kopen.
3. Een voelbare sfeer en vertrouwen: doordat het niet alleen professioneel is maar ook persoonlijk. Herleidbaar. Zodat lezers kunnen zien dat je geen anonieme dozenschuiver uit China bent.
Met je websiteplan kun je je homepage aanpassen.
Geen nieuwe site. Gewoon verhelderen. Zeggen waar het op staat.
Je laat nieuwe foto’s laten maken die wél van toegevoegde waarde zijn.
En je kunt een aanbod opbouwen op een échte salespage.
Over die goede salespage; daarin ga je dus echt mee met de gedachten van je lezer.
Die wil graag eerst iets van zichzelf herkennen in jouw verhaal.
Die daarna komt met de eerste ‘ja maar…’ en vervolgens zoekt naar bewijs van kwaliteit, vertrouwen.
Die nog even checkt wie ‘ jij dan wel niet bent’.
En die vervolgens nog een aantal bezwaren voelt opkomen, maar als díe worden weggenomen, hij of zij dolgraag wil kopen.
Dan doe je een écht aanbod, iets wat zo helder en aantrekkelijk is dat mensen meteen kunnen voelen en beslissen of dit voor hen is.
Dat zit hem dus in inhoud. Niet in een nieuw jasje.
Het zit hem in het samenspel van de korte krachtige headlines, kleine lettertjes die aan alle kanten kloppen en voor- en nadelen op een aantrekkelijke manier onder elkaar.
Maar de vraag is eigenlijk ook; heb je een keuze? Als je huidige site jouw bedrijf eigenlijk naar beneden trekt?
Als het afbreuk doet aan waar jij nu staat als ondernemer?
Dan wil je die website tóch naar een soort next level, toch?
De meeste sites verbeteren enorm:
- Als je ze concreter maakt. Als je een poosje hebt gedraaid, weet je beter wat je standaard eigenlijk altijd verkoopt en kun je dat ook zeggen. Het zinnetje ‘voor elk wat wils’ en ‘maatwerk van A tot Z’ is funest. Alsof je nog nooit een echte klant hebt gesproken maar wat gokt.
- Als je ze specifieker maakt voor één bepaalde branche of groep klanten. Dat kun je doen door ze letterlijk te benoemen. Of je het laten voelen door je taalgebruik, de voorbeelden die je noemt, de herkenbaarheid, de woorden zoals jouw klant ze zelf dagelijks gebruikt.
- Als je ze persoonlijker maakt. Dan kun je krachtiger uitdrukkingen gebruiken en val je op, zéker ten opzichte van je concullega’s in de branche. Je laat zien dat jij serieuzer bent, of enthousiaster, een beetje gekker of juist heel erg vanuit de rust. Dát trekt de juiste mensen aan. En de juiste mensen worden je meest enthousiaste klanten die ook de potentie hebben om naar jou door te verwijzen. Ze leveren dus 2x omzet op, of 3, of 4….
Je probleem is dat je webbouwer en je fotograaf dat nieuwe verhaal meestal niet met je uitdenken.
Dat moet je zelf doen.
Of je kunt je laten helpen.
Dat is mijn specialisme, dat uitdenken.
Ik doe het samen met jou zodat we direct bijsturen en nooit de plank misslaan.
Ik doe het in één dag omdat je er voor moet gaan zitten, dit werkt niet met 2 sessies in ZOOM.
Ik doe het per onderwerp en de rest is bonus; vooraf bepalen we of je die weggever wilt maken, of je social content wilt of dat we je website optimaliseren.
Een nieuwe website heeft geen zin zonder systeem.
Een systeem heeft geen zin zonder die goede website. Wat ga jij nu doen? Laat het me weten. Of schrijf je in voor mijn tips. Dan ontvang je elke week dit soort berichten en kun je sneller en beter bepalen wat jouw eigen koers wordt door marketingland.