Vijftien nieuwe klanten binnenhalen in een week. Zoveel procent omzet groei in de komende maand. In één challenge. Geloof jij er nog in? Ik niet. Ik word meteen sceptisch. En dat heeft alles te maken met de schaalbaarheid van mijn bedrijf. En mijn 16 jaar ervaring als ondernemer, vermoed ik….
Het gekke is: vaak lijkt het alsof het wel werkt. Je organiseert die eerste challenge. Krijgt allemaal leuke reacties en veel inschrijvingen. Ruim 30% doet ook fanatiek mee. En je eindigt met een keurige score aan conversie: de nieuwe mensen worden inderdaad klant.
Maar ik geloof ook: dat was al laaghangend fruit. Dat zie je ook met een nieuw aanbod, je nieuwe weggever of een nieuwe advertentie op Facebook: er haken mensen aan die eigenlijk toch al voor je voordeur lagen te wachten.
Dat is hard. Dus ook zonder die actie waren ze gekomen? Au, dat is pijnlijk…. Heb je daar al die nieuwe moeite voor gedaan?
Daarom geloof ik dat het iets anders zit. Ik geloof in lange termijn. En dat klinkt lang niet zo spannend, ik weet het. Maar ik denk wel we dat als ondernemer nodig hebben.
Sterker nog: ik denk dat veel ondernemers het dáár laten liggen. Ze stappen wel in die challenge van die goede businesscoach. Ze gaan even keihard vlammen in hun zichtbaarheid. Ze halen inderdaad dat eerste rijtje prachtige klanten binnen. En dan? Dan gaan ze weer over tot de orde van de dag. Lees: klanten helpen. Ze verdwijnen uit zicht. Ze leiden niemand meer naar hun website. Na een maand of zes weken proberen ze het nog eens. Promoten een paar keer. Krijgen weinig respons. Laten het maar even waaien. En vervolgens zeggen ze, althans een deel zegt dat: die businesscoach was niet goed. Ik trap er niet meer in, met die gouden bergen van ze.
Maar dat is niet de oplossing. De oplossing is altijd en-en. Niemand zei dat ondernemen een eitje zou worden toch?
Dus het is én dat goede aanbod aan de goede klant aanbieden, en daar kan een business coach enorm veel in betekenen voor je.
Maar daarna is het niet klaar. De challenge, of het gratis E-book, of je webinar… dat is stap 1. Daarna begint het. De échte marketing. Dan moet je zorgen dat mensen je hoofdaanbod gaan kopen. Dus dat je daar een salespage hebt staan die zoveel enthousiasme aanwakkert dat je gebeld en gemaild gaat worden. Of dat ze direct afrekenen, als dat past bij jouw dienst.
En: je mag (nouja moet wat mij betreft) contact houden. Met degene die jou alleen wat losjes volgen, op je social media. En degene die op jouw mailinglijst staan. Die er nóg niet aan toe waren om te kopen. Maar er misschien wel vlakbij zitten. Die mailinglijst kun je op hun wenken bedienen, en die volgers zijn vaak zo leuk! Want ze hebben al een keer ja-gezegd tegen jouw hoofd en jouw eerste belofte! Of ze zijn naar jou doorverwezen, of ze zochten jouw soort dienst. Hoe onbeleefd is het dan eigenlijk om vervolgens (na dat e-book bijvoorbeeld) niks meer van je te laten horen?
Drie tips dus:
1. Organiseer een goede actie waarmee je een nieuwe vijver aanboort door te adverteren of door gedeeld te worden omdat dit echt té gek is! Ze werken nog, die challenges, maar alleen als jij er keihard aan blijft werken, aan de voorkant dus: zichtbaarheid!
2. Zorg dat je die goede actie verpakt in een funnel waarmee je geïnteresseerden meteen voorziet van achterliggende informatie; wat je nog meer voor ze kunt doen, bijvoorbeeld. Zodat het ook klopt aan de achterkant.
3. En daarna: blijf contact houden. Door een wekelijkse of tweewekelijkse mailing te sturen. Die mag superkort zijn met 1 leuke tip per keer, helemaal prima. Of die mag uitgebreid zijn met je nieuwste ervaringen erin en regelmatig een link naar je aanbod. Of een volgende actie. Als ze je naam maar even zien. Even herinnerd worden aan jouw aanwezigheid… jouw oplossing voor hun probleem.
Dat stukje consequent zichtbaar zijn is lastig. Vooral omdat het weinig lijkt op te leveren. En dat komt dan weer vooral doordat je maar wat losse acties doet. En in 9 van de 10 gevallen iets post of mailt zonder heldere call-to-action.
Dan moet je ook niet klagen als je lezers blijven lezen. Je moet zelf zorgen dat ze gaan acteren, daar is die call-to-action voor! Liefst met je live energie erin, van die week of de dag voordat je verstuurt.
Maar het werkt ook prima als je lang van tevoren een lijn uitstippelt, 26 hot topics uitwerkt, die klaarzet en vlak voordat je ze verstuurt nog even controleert of bijwerkt. Ik heb meerdere klanten die het zo doen en daar hartstikke veel respons op krijgen… omdat de energie blijkbaar nog wel voelbaar is. Of de tekst té leuk om te negeren…
Anyway, als je wilt dat ik je help: in een spardag kunnen we makkelijk die 26 berichten samen bedenken. Of die funnel. De concepten en schetsen doen we ook nog samen. En daarna maak je zelf de puzzel af, of je boekt er een uitwerkdag bij. Strategie, structuur en dán de teksten… scheelt je een hoop lege challenges en bijbehorende teleurstelling…