Veel ondernemers hebben helemaal geen zin om zich bezig te houden met SEO. En gek genoeg verwachten ze van hun tekstschrijver dat die wel even – liefst gratis- hun SEO invult. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Er zijn best redenen waarom je absoluut niets hoeft te doen met je SEO.
Waarvoor is SEO nodig?
Om herkend te worden door Google, zodat Google ervoor zorgt dat je gevonden wordt door mensen die om jou of je product zoeken. Maar….
Ik ken zát ondernemers die helemaal niet gevonden hoeven te worden.
Die ondernemers worden namelijk al gevonden. Als je bijvoorbeeld in de zakelijke dienstverlening zit, je werkt uitsluitend 1 op 1 met je klanten en die klanten komen allemaal uit je directe omgeving? Dan heb je best kans dat jouw agenda al helemaal vol zit doordat tevreden klanten steeds precies genoeg nieuwe klanten aandragen om het natuurlijk verloop te compenseren. Mijn kapper is zo’n voorbeeld. Ze hééft niet eens een website. “Wel een Facebook pagina?”, informeerde ik bezorgd. Ja, die heeft ze wel, gelukkig. Maar die gebruikt ze dan weer alleen privé.
Het kan ook zijn dat je heel veel netwerkt
En dat je daar zo’n goede indruk maakt dat mensen heel gericht jouw domeinnaam overtypen van het visitekaartje dat je hen gegeven hebt. In dat geval wordt jouw site al gevonden. Het enige dat jij hoeft te doen is daar jouw goede indruk handhaven. Bijvoorbeeld door zoveel goede informatie te geven dat die ‘voorverwarmde’ bezoeker ook echt klant wordt. Dat kan heel goed met verleidelijke teksten, trouwens 😉 .
Het kan ook zijn dat jij zulke enorme grote bedrijven als concurrent hebt, dat jij hen op grond van zoektermen nooit zult verslaan. Tenminste, niet vanuit de meest logische zoektermen, waar zij hun gigantische Google Adwords-campagnes mee volstoppen.
Wat je dan kunt doen, is je richten op een nichemarkt met meer gerichtere zoektermen. Dan vis je in een kleinere vijver, maar heb je wel meer kans om iets te vangen.
Of, je hebt inderdaad die grote concurrenten
En eigenlijk bied je inhoudelijk hetzelfde als zij. Met dezelfde problemen van de doelgroep, dezelfde aanpak en dezelfde goede resultaten. Kun je dan nog iets met je SEO? Ja, maar dan moet je wel zelf zorgen dat jij ergens in dat traject toch iets vind waarop je anders bent.
Onderscheidend vermogen, daar draait het om!
Je geeft diezelfde training bijvoorbeeld als één van de weinige in het Oosten van Nederland.
Of je bent die enige die zulke bedrijfstrainingen in het weekend geeft, inclusief hotelovernachting. Wacht: je biedt er zelfs een gedeeltelijk gezamenlijk partnerprogramma bij aan, zodat jouw man/vrouw het weekend samen met iemand kan beleven.
Op die manier wordt jouw aanbod anders, en kun je dus andere zoektermen gebruiken. Dan is het een kwestie van net zo lang op de trom roffelen tot mensen in grote getalen gaan zoeken op training-onderwerp x- met partnerprogramma.
Sommige tekstschrijvers helpen je ook met dit soort ideeën. Dat is effectiever dan domweg je SEO in te vullen en dan concluderen dat je teveel concurrentie hebt.