Een poosje terug herschreef ik voor een klant twee interviews, een soort aanbevelingsteksten van twee klanten over een bepaald bedrijf. Ze moesten lezen als echte verhalen, van echte mensen, zonder al te reclameachtig over te komen.
Inhoudelijk had ik er weinig invloed op, maar qua stijl heb ik aardig zitten herschrijven. Gezien de input, vond ik de output eigenlijk nog best aardig.

Een paar uur later kreeg ik de tekst echter terug. De projectmanager had her en der nog met rode stift aanmerkingen toegevoegd. ‘Overbodig’. ‘Kan weg’. ‘Voegt niets toe’.

Pijnlijk, maar: niet voor het eerst dat ik zoiets meemaak.

En toch heeft zo’n klant niet altijd gelijk.

Woordjes als even, weer of nog eens zijn vaak overbodig. De kritische lezer die woord voor woord naleest, ziet direct dat zulke woorden weg kunnen. Ze voegen inhoudelijk geen nieuwe of belangrijke informatie toe.

Maar…

Wat je kunt schrappen in die ene zin, heeft soms wél een functie in het grote geheel.

Een klein woordje extra zorgt ervoor dat de juiste woorden extra nadruk krijgen.. of juist niet.

Een voorbeeld: ‘Vanaf het begin af aan is meneer Wolters namens ons bedrijf bezig met het opzetten van dit project.’ De woorden ‘af aan’ kunnen best geschrapt worden.

En toch: van het begin af aan is krachtiger. Dat komt omdat die twee extra woorden de nadruk leggen op de tijdlijn. Die meneer Wolters is daar echt al jaren mee bezig. Al zolang als het project duurt. Hij weet er dus alles van! Díe sfeer zet je neer. En dat zit hem in twee woordjes.

Ga je zelf schrijven?

Wees dan niet te snel met je rode pen. Maak eerst het hele verhaal eens af. Je wilt niet een opeenvolging van allemaal keurige zinnen. Je wilt een ritme, een verhaal. Lang en kort, soms met wat rafelrandjes. Juist het feit dat niet elk schuimlaagje op je cappucino gelijk is, zorgt ervoor dat je met aandacht kijkt. Zo werkt het ook met tekst. Dus laat maar lekker staan die extra woordjes.

Aan het eind ga je een kop koffie drinken, of de hele middag iets anders doen. Als je terugkomt, pak je je verhaal voor je en ga je hardop lezen.

Niet woord voor woord, maar de hele alinea.

Dan merk je vanzelf waar je struikelt over een opeenhoping van overbodige woorden. Maar je zult ook merken, dat die langere zinnen soms juist heerlijk ritmisch werken. De Neerlandicus zal zich eraan storen. Maar de gewone bezoeker op jouw zakelijke website is waarschijnlijk dik tevreden met zoveel schwung in je tekst.

Loop je zelf ergens tegenaan? Vind je jouw eigen tekst toch erg wollig? Mail me gerust een stuk van de tekst waar jij mee worstelt. Als niet iedereen tegelijk komt, zal ik proberen om je zo snel mogelijk weer op de rails te helpen met je schrijfklus. En laat dan vooraf hieronder alvast weten dat jouw tekst naar mij onderweg is!